Blackstar HT Club 40 Amp Review

Ch2 ISF plné UK
Stáhnout Příklad 9
Ch2 ISF plné UK zesílení 3’oclock
Stáhnout Příklad 10
Ch2 ISF full USA gain 3’oclock
Klipy nahrané s Ibanez Saber, mic’d with Shure SM57 into Cubase 5

Britská společnost Blackstar Amplification se svým nedávným vstupem na americký trh dělá velké a hlasité vlny. Na malou společnost je jejich produktová řada poměrně rozmanitá – výrobky sahají od ručně vyráběné řady Artisan, přes velké a odvážné zesilovače Series One a velmi populární (alespoň v Evropě) a poněkud drahé lampové pedály HT až po cenově dostupná, ale funkcemi bohatá komba řady HT Venue. Ze série Venue nám Blackstar poslal k recenzi model HT Club 40. Je poháněn dvěma elektronkami ECC83 a dvěma EL34 a podle vzhledu a pohledu do datového listu se jedná o standardní ventilové kombo střední třídy bez digitálních vychytávek, které mají výrobci zesilovačů tendenci cpát do produktů v této cenové kategorii. Připojte kytaru, upravte pár knoflíků a rychle zjistíte, že Blackstar HT Club 40 je mnohem, mnohem víc.
Základní vybavení
Zesilovač působí a vypadá robustně a je připraven na cesty. Černý tolex je pevný a tlustý pro použití na cestách; podobně robustní je i vnější hardware, který zesilovači dodává poněkud vintage vzhled. Pod černobílou mřížkou se skrývá 12″ Celestion. Na zadní straně najdete obvyklý doplněk konektorů, včetně FX smyčky s přepínačem +4/-10 dbv, výstupu s emulací reproduktoru a tří výstupů pro napájené reproduktory: 16 Ohm pro interní Celestion nebo externí 16 Ohm kabinet a dva další napájené výstupy, které lze použít s jedním 8 Ohm kabinetem (bez interního reproduktoru), dvěma 16 Ohm kabiny nebo jedním externím 16 Ohm kabinetem spolu s interním 16 Ohm reproduktorem. K dispozici je také konektor pro nožní spínač a přiložený dvoutlačítkový nožní spínač. Zesilovač také dobře fungoval s mým standardním dvoukanálovým nožním spínačem – jeden spínač řídil dva kanály zesilovače, druhý zapnutí/vypnutí reverbu. na zadním panelu je také přepínač Light/Dark pro digitální reverb zesilovače, což je podle mě správné místo pro takovou funkci. Přepínač Light/Dark zapíná nebo vypíná tlumení vysokých frekvencí reverbu a jediný knoflík na předním panelu ovládá množství reverbu. Reproduktorová část zesilovače je v podstatě uzavřený kabinet, který dává zesilovači spoustu důrazu a šmrncu a pevně kontrolovaný spodek, který může při nižších hlasitostech hraničit s přílišným utažením. Přesto bych raději nosil v koncertní tašce nožní spínač a napájecí kabel, než abych se potýkal s ochablostí, která se může objevit u otevřených zad při nízkých a středních úrovních výkonu.

V zápalu zpocené inspirace na pódiu je to poslední, co bych chtěl dělat, počítat knoflíky, nebo ještě hůř, studovat přední panel komplikovaného komba, než doladím něco, co cítím, že to potřebuje. Zdá se, že přední panel Blackstaru sestavili kytaristé s podobným smýšlením. (Firmu založili bývalí absolventi Marshall R&D Ian Robinson a Bruce Keir spolu s několika svými kolegy). A ovládání Blackstaru poněkud připomíná ovládání klasických Marshallů na rozdíl od těch dnešních vymakaných. Standardní uspořádání zesilovače HT Club 40 – čistý kanál, za ním kanál s vysokým zesílením/zkreslením, následovaný ovladači EQ a pak master out – je vylepšeno rozumným použitím odstupů mezi jednotlivými sekcemi a křišťálově čistým označením bílá na černé.
Čistý a … ne tak čistý
Čistý kanál má dva knoflíky – hlasitost a tón a přepínač nazvaný Voice. Přepínač Voice je klíčem k oběma knoflíkům a přepíná čistý kanál z „Boutique“, což znamená čistou třídu A, na „Modern“, což je třída A/B. V režimu Boutique může hlasitost vnést dávku overdrive připomínající klasické zesilovače Vox a blížící se prahu klasického HiWattu. Se zapnutým přepínačem Voice je jiskřivá high-endová definice zesilovače třídy A/B zřejmá a nefalšovaná při jakékoli úrovni Channel 1 nebo Master Volume. Knoflík Tone ovládá jas a má široký rozsah. Podle mého vkusu zněl zesilovač a mé kytary nejlépe od 12 do 9 hodin.
Další sadou knoflíků jsou ovladače zesílení a hlasitosti kanálu 2. V tomto případě se jedná o knoflíky, které se dají použít pro nastavení hlasitosti. Zatímco všestrannost kanálu 1 na mě udělala dojem, kanál 2 (overdrive) je to, kvůli čemu jsem po tomto zesilovači zatoužil a vymýšlel výmluvy, proč ho nemohu poslat zpět do redakce. Zkreslení není nic menšího než nádherné, barevné, agresivní a rovným dílem průrazné a krémové. Podle mých uší se zkreslení nachází někde mezi klasickým Marshallem a Mesa/Boogie a lze ho velmi efektivně řídit pomocí knoflíku ISF a v menší míře i přepínačem Voice kanálu 2.
Krémové zkreslení se stalo základním tónem mimo žánry Heavy a Nu Metal, ale často mu chybí dostatečná razance a definice, aby prořízlo živý mix rockové kapely. Mnoho kytaristů na tento problém útočí zesílením (řešení a příčina většiny problémů s živým kytarovým tónem), což je vytlačuje z domácího PA a často může zničit dobrý živý mix. Knoflík ISF (Infinite Shape Feature) na HT Club 40 vám umožní vytočit trochu crunch a kousavost, takže místo volby buď/anebo mezi krémovým metalovým zkreslením a klasickým hardrockovým zkreslením můžete dosáhnout hybridu obou. Prakticky při jakékoli hlasitosti a úrovni gainu tak máte zaručenou čistotu a údernost. To je místo, kde zesilovač skutečně září, a pravděpodobně i důvod, proč se seznam umělců Blackstar přiklání k heavy metalovým, punkovým a hardrockovým interpretům, i když ne výhradně.
Blackstar stručně popisuje knoflík ISF jako tonální posun od americké k britské charakteristice nebo kamkoli mezi tím. Funguje ve spojení s knoflíky EQ pro výšky, středy a basy. Vztah mezi knoflíky EQ a knoflíkem ISF znamená, že existuje téměř nekonečné množství nastavení tónů a tolik sladkých míst, že může být těžké zaparkovat jen na jednom (výhoda jednoduchého uživatelského rozhraní je zároveň jeho nevýhodou – pokud nemáte v plánu kroutit knoflíky během koncertu, budete si prostě muset vybrat svůj tón a snažit se zapomenout na všechny ostatní dobré, které číhají v těsné blízkosti). Znamená to ale také, že každý kytarista, který tento zesilovač vlastní, může mít svůj vlastní charakteristický zvuk, který je velmi kvalitní.