Ändrar Gud sin åsikt?

Fråga:
Svar: ”Ändrar Gud sina åsikter?” Malaki 3:6 förklarar: ”Jag, HERREN, ändrar mig inte. Så att ni, Jakobs ättlingar, inte blir fördärvade.” På samma sätt säger Jakobsbrevet 1:17: ”Varje god och fullkomlig gåva kommer uppifrån, från de himmelska ljusens Fader, som inte förändras som skiftande skuggor”. 4 Mosebok 23:19 är tydlig: ”Gud är inte en människa, så att han skulle ljuga, och inte heller en människoson, så att han skulle ändra sin vilja. Talar han och handlar sedan inte? Lovar han och uppfyller inte sina löften?” Utifrån dessa verser kan man säga nej, Gud förändras inte. Gud är oföränderlig och oföränderlig. Han är också allvis. Så han kan inte ”ändra sig” i betydelsen att inse ett misstag, backa tillbaka och försöka sig på något nytt.
Hur förklarar vi då de verser som tycks säga att Gud ändrar sig? Verser som 1 Mosebok 6:6: ”HERREN blev bedrövad över att han hade skapat människan på jorden, och hans hjärta blev fyllt av smärta”. Även 2 Mosebok 32:14 förkunnar: ”Då gav HERREN efter och lät inte den olycka som han hade hotat med drabba sitt folk”. Dessa verser talar om att Herren ”ångrar” eller ”ger efter” för något och verkar motsäga läran om Guds oföränderlighet.
En annan passage som ofta används för att visa att Gud ändrar sig är berättelsen om Jona. Genom sin profet hade Gud sagt till Nineve att han skulle förgöra staden på fyrtio dagar (Jona 3:4). Nineve ångrade dock sin synd (verserna 5-9). Som svar på assyriernas omvändelse gav Gud efter: ”Han förbarmade sig över dem och lät dem inte drabbas av den förödelse han hade hotat med” (vers 10).
Det finns två viktiga överväganden som inbegriper de avsnitt som säger att Gud ändrade sig. För det första kan vi säga att uttalanden som ”HERREN var bedrövad över att han hade skapat människan på jorden” (1 Mos 6:6) är exempel på antropopati (eller antropopatheia). Antropopati är ett talesätt där den ändliga mänsklighetens känslor eller tankeprocesser tillskrivs den oändlige Guden. Det är ett sätt att hjälpa oss att förstå Guds verk ur ett mänskligt perspektiv. I 1 Mosebok 6:6 specifikt förstår vi Guds sorg över människans synd. Gud ändrade uppenbarligen inte sitt beslut att skapa människan. Det faktum att vi lever i dag är ett bevis på att Gud inte ”ändrade sig” när det gäller skapelsen.
För det andra måste vi göra skillnad mellan villkorliga förklaringar från Gud och ovillkorliga bestämningar från Gud. Med andra ord, när Gud sade: ”Jag ska förgöra Nineve på fyrtio dagar”, talade han villkorligt om assyriernas svar. Vi vet detta eftersom assyrierna ångrade sig och Gud inte verkställde domen. Gud ändrade sig inte, utan hans budskap till Nineve var snarare en varning som skulle framkalla omvändelse, och hans varning var framgångsrik.
Ett exempel på en villkorslös förklaring från Gud är Herrens löfte till David: ”Ditt hus och ditt rike skall bestå för evigt inför mig, din tron skall stå fast för evigt” (2 Samuelsboken 7:16). Det finns inga uttryckliga eller underförstådda förbehåll i denna förklaring. Oavsett vad David gjorde eller inte gjorde skulle Herrens ord gå i uppfyllelse.
Gud talar om för oss att vissa av hans uttalanden är av varnande karaktär och att han kommer att agera i enlighet med våra val: ”Om jag vid någon tidpunkt meddelar att en nation eller ett rike ska ryckas upp med rötterna, rivas ner och förstöras, och om den nation som jag har varnat omvänder sig från sin ondska, då kommer jag att ge efter och inte tillfoga den den katastrof som jag hade planerat. Och om jag vid en annan tidpunkt meddelar att en nation eller ett rike ska byggas upp och planteras, och om den gör det onda i mina ögon och inte lyder mig, då kommer jag att ompröva det goda som jag hade tänkt göra för den. Säg nu till folket i Juda och till dem som bor i Jerusalem: ”Detta är vad Herren säger: Se, jag förbereder en katastrof för er och har en plan mot er. Så vänd om från era onda vägar, var och en av er, och bättra er på era vägar och era handlingar”” (Jeremia 18:7- 11). Lägg märke till det villkorliga ordet ”om”: ”Om den nation som jag har varnat omvänder sig … då kommer jag att ge efter”. Omvänt kan Gud säga till en nation att den kommer att bli välsignad, men ”om den gör det onda i mina ögon … då kommer jag att ompröva det goda som jag hade tänkt göra.”
Slutsatsen är att Gud är helt konsekvent. I sin helighet skulle Gud döma Nineve. Men Nineve ångrade sig och ändrade sitt sätt. Som ett resultat av detta förbarmade sig Gud i sin helighet över Nineve och skonade dem. Denna ”sinnesändring” är helt och hållet förenlig med hans karaktär. Hans helighet vacklade inte ett jota.
Det faktum att Gud ändrar sin behandling av oss som svar på våra val har ingenting att göra med hans karaktär. Eftersom Gud inte förändras måste han faktiskt behandla de rättfärdiga annorlunda än de orättfärdiga. Om någon ångrar sig förlåter Gud konsekvent; om någon vägrar att ångra sig dömer Gud konsekvent. Han är oföränderlig i sin natur, sin plan och sitt väsen. Han kan inte ena dagen vara nöjd med den ångerfulla och nästa dag vara arg på den ångerfulla. Det skulle visa att han är föränderlig och opålitlig. Om Gud säger till Nineve: ”Jag ska döma dig” och sedan (efter att de har omvänt sig) vägrar att döma dem kan det se ut som om Gud har ändrat uppfattning. I själva verket var Gud helt enkelt trogen sin karaktär. Han älskar barmhärtighet och förlåter de ångerfulla. ”Har Gud glömt bort att vara barmhärtig?” (Psalm 77:9). Svaret är nej.
En gång var vi alla Guds fiender på grund av vår synd (Romarbrevet 8:7). Gud varnade oss för syndens lön (Romarbrevet 6:23) för att få oss att omvända oss. När vi ångrade oss och litade på Kristus för att bli frälsta ”ändrade Gud sin uppfattning” om oss, och nu är vi inte längre fiender utan hans älskade barn (Johannes 1:12). Liksom det skulle strida mot Guds karaktär att inte straffa oss om vi hade fortsatt i synd, så skulle det strida mot hans karaktär att straffa oss efter att vi har omvänt oss. Betyder vår hjärteförändring att Gud förändras? Nej, om något pekar vår frälsning på att Gud inte förändras, för om han inte hade räddat oss för Kristi skull skulle han ha handlat i strid med sin karaktär.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.