2014 Cobra Bio Cell Driver Review: Go Long and Go Strong

Cobra Golf har gjort sitt bästa för att bli en viktig aktör när det gäller innovation och teknik för golfklubbor. Jag tycker att det är tydligt att de en av eliterna när det kommer till att göra en kvalitativ golfklubba. När det kom ut att Cobra Golf skulle komma ut med ytterligare en driver efter AMP Cell-drivern blev jag lite förvånad. Cobra AMP Cell-drivarna var en sådan succé hos konsumenterna att jag trodde att de bara skulle rulla vidare med AMP Cell en stund. Men jag visste inte att Cobra hade något bättre i rockärmen. Den helt nya Bio Cell Driver, som är utrustad med deras MyFly8- och SmartPad-teknik möjliggör 8 justerbara loftinställningar, vilket är den stora grejen nuförtiden när det gäller drivers. I denna recension av Cobra Bio Cell Driver hoppas jag kunna ge dig en lite bättre inblick i den nya tekniken och hur den presterar på banan. Låt oss börja.

-== Delta i våra forumdiskussioner ==-

Teknik:

Som jag nämnde tidigare kommer Bio Cell-drivern med MyFly8- och SmartPad-tekniken för justerbara inställningar för alla golfare. Bio Cell anses vara en Game Improvement Driver och Cobras mål är att göra drives lite enklare för dig. De har också en Crown Cell viktning och Forged E9 Bio Cell face teknologier som ska minska vikten i kronan och face för att ge ett lägre CG, högre MOI och därmed snabbare bollhastigheter. Deras ultimata mål var att skapa den största ”Sweet Spot” någonsin för längre och rakare drives. Så låt oss se hur all denna nya teknik presterar. Obs: Bio Cell har högre loftalternativ än Bio Cell+. Bara något att ha i bakhuvudet.

Loftalternativ: 9.0° / 9.5° / 9.5° Draw / 10.5° / 10.5° Draw / 11.5° / 11.5° Draw / 12.0°*

Look:

Cobra Golf slår alla andra företag med sina anpassningsmöjligheter på sina drivers. De har fem färgalternativ: De har fem alternativ för sina drivrutor: Blue Aster, Barbados Red, Vibrant Orange, Silver och som en nyhet i sortimentet – Black. Jag älskar en svart förare och har egentligen aldrig varit en för färger och flash, men heliga smokes Batman, dessa klubbar ser fantastiska ut! Färgalternativen och ytbehandlingarna på Bio Cell’s är fantastiska! Som du kan se på fotot ovan finns det en lätt, Leopard-finish, i kronan, som jag råkar gilla väldigt mycket. Dessutom har du den vita Cobra-logotypen som ditt inriktningsverktyg. Jag är inte säker på hur mycket det kommer att hjälpa dig, men du vet åtminstone var ditt centrum är när du är på adress. När du tittar på Bio Cell-driverns ansikte kommer du att märka en stor oval ”sweet spot” som du kan använda som en referens för var du slår bollen. Håll bollen i denna ”Sweet Spot” och du kommer att klara dig bra. När det gäller utseendet kommer du inte att hitta en coolare klubba på marknaden.

Känsla:

Med en lätt krona och Project X PXV Graphite Shaft är den här klubban lätt och snabb. Jag har nämnt i några tidigare driverrecensioner att jag inte gillar att en driver är överdrivet lätt eftersom det bara känns som om jag inte har någon kontroll. Cobra Bio Cell var lätt, men inte överdrivet lätt som några av förra årets OEM-modeller. Den hade ett mycket trevligt ljud vid nedslaget, inte för högt och inte för mjukt. Min personal vet att jag inte tål en högljudd klubba. Jag gillade hur solid klubbytan kändes vid nedslaget, särskilt vid träffar med god kontakt. Man känner definitivt hur bollen hoppar upp från ytan. Vid felträffar på tåen och hälen hör du ett lite annorlunda ljud som låter dig veta att du har slagit en dålig träff. Det enda problemet jag har är att mina vänner också kommer att veta det. Ha. Allvarligt talat har Bio Cell-drivern en solid men förlåtande känsla. Den levereras med Cobra Lamkin REL 3GEN 360 – Black Grip, vilket är ett mycket stabilt grepp. Lamkin Grips har några av de bästa på marknaden och det här greppet är inget undantag.

Prestanda:

Bio Cell är ganska jäkla exakt enligt min mening. Jag kunde replikera min lätta driver fade gång på gång utan problem. Dessutom kunde jag slå några långa och raka bomber också. Om du vill slå den här drivaren långt utanför fairway måste du verkligen få en bra felträff eller bara helt stänga eller öppna klubbansiktet helt och hållet. Jag testade Bio Cell samtidigt som jag testade Bio Cell+ och måste säga att den var bara en aning mer förlåtande än Bio Cell+, vilket den är tänkt att vara. Jag spelar inte särskilt bra på draw, men det gör vår Staff Writer Matt Delancey, som var där tillsammans med mig och testade Bio Cell. Matt bombade absolut draw efter draw utan några som helst problem och jag kunde arbeta min baby fade utan problem. För en Game Improvement Driver fungerade den utmärkt när det gäller att arbeta med bollen. Bio Cell-drivern är en av de längre drivrutiner jag har slagit i år. Bollen kom ut från ytan varmt och jag slog den lika långt som någon annan driver den dag vi testade. Under testdagen hade vi SLDR-, Xhot2-, Covert 2.0- och 588 Custom-drivers med oss och Bio Cell-drivern var lika lång, om inte längre, än de andra. Jag har hört några personer säga att de har kämpat med att få upp den här föraren i luften. Till det säger jag att du behöver en ny golfsvingning. Den här klubban är ett högpresterande odjur som får upp bollen i luften och långt ner på fairways.

Pros/Cons:

Pros: Cobra Bio Cell-drivern är lång, exakt och ganska förlåtande. Du kommer att ha den mest lysande drivaren på golfbanan och kommer att kunna slå med de bästa av dem.

Minus: Vissa människor kanske inte gillar alla de flashiga färgerna, vilket är anledningen till att Cobra kom ut med en svart modell i år. Dessutom finns det några andra drivers på marknaden som jag tycker är lite mer förlåtande. Inte för att Bio Cell inte är förlåtande eftersom den är väldigt förlåtande. Jag tycker bara att det finns några andra där ute som är lite mer.

Sammanfattningsvis:

Cobra Bio Cell-drivern är en av de bästa drivarna jag har slagit under 2014. Den faller in på min topp 5 med säkerhet. Jag var väldigt imponerad av avståndet jag fick med den tillsammans med noggrannheten. En annan aspekt som jag tror kommer att överraska de flesta är förmågan att bearbeta bollen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.