215 Ministry

Outtalade böner. Vi har alla hört talas om dem och kanske har vi till och med nämnt ”outtalade” när vi har frågat om någon har några önskemål som de skulle vilja ha bön för. Men vad exakt är en outtalad begäran och är den biblisk? I dag ska vi titta på båda sidorna av den outtalade böneförfrågan så att du själv kan avgöra om den är biblisk eller inte.

Spara detta på Pinterest för att läsa senare!

När jag studerar detta ämne om outtalade böneböner kan jag inte hitta något direkt stöd för det i Bibeln. Förvånar detta dig? Jag nämnde detta i min bibelstudiegrupp på Facebook och fick några kommentarer som stödde den motsatta sidan.

Så, baserat på detta, tittar jag nu på båda sidor av detta ämne för att se, inte vad människan säger, utan vad Bibeln säger, om denna typ av böneförfrågan. I slutet av den här studien kommer du och jag att veta om outtalade böneböner har fullt stöd av Gud eller inte.

Vi börjar!

För det första har vi som troende ett stort privilegium i bönen, att blotta våra hjärtan inför den allsmäktige Gud och bli hörda av honom. Vi kan berätta för honom allt som ligger på våra hjärtan och tankar.

Jag skulle lätt kunna skriva ett inlägg som bygger på mina tankar och övertygelser och försöka övertala er att tänka som jag tänker. Men det är inte vad jag är här för att göra. Det är min önskan att söka Guds ord för att få hans svar på våra frågor.

Så kommer vi att titta på flera verser för att hålla dem i sammanhang med varandra. Det är alltför lätt att göra en sak på en enskild vers och kanske inte vara i samklang med Ordet som helhet.

Behövs hjälp med dina privata böner? Använd dessa kraftfulla bibelverser när du ber ACTS-bönmodellen. Din bönestund kommer att stiga ett snäpp eller två!

Skälet för outtalad bön

Omnämner Bibeln ”outtalade böneförfrågningar” eller ”outtalad bön”? Gör en snabb sökning i Blue Letter Bible online och du kommer att upptäcka att dessa ord inte nämns i Bibeln. Så vad säger Bibeln om detta?

1 Samuelsboken 1:13: ”Hanna talade i sitt hjärta, och hennes läppar rörde sig, men hennes röst hördes inte; därför trodde Eli att hon hade varit berusad.

Palm 44:21, Skall inte Gud utforska detta, ty han känner hjärtats hemligheter.

Palm 94:11 talar om människans fåfänga, men det motsatta är också sant: ”HERREN känner människans tankar, att de är fåfänga.”

Matthias 6:8, ”Var därför inte som de, ty er Fader vet vad ni behöver, innan ni ber honom.

Matteus 6:32, (Ty efter allt detta söker hedningarna), ty er himmelske Fader vet att ni har behov av allt detta.

Gud rannsakar våra hjärtan

Vi älskar att Gud känner oss, inifrån och ut, och hör våra hemliga rop. Jesus instruerar oss i Herrens bön att gå in i vår garderob och be där privat.

Rom 8:27: Och den som rannsakar hjärtan vet vad som är Andens sinne, eftersom han gör förbön för de heliga enligt Guds vilja.

~ Gud känner oss, han ser vårt hjärta och hör vårt rop. ~

Det finns tillfällen då vi blottar vårt hjärta och vår själ inför Herren i våra egna böneskåp och sedan finns det tillfällen då vi behöver stöd av våra bröder som ber för oss och med oss. Vi kanske inte kan sätta ord på vår begäran av olika skäl:

  • De är för privata
  • Bedömet att vara försiktig på grund av en potentiellt farlig situation
  • Omöjligt att hitta orden för att förklara

Och ändå, enligt dessa bibelverser ovan, vet Gud. Han ser vårt hjärta och han kommer att svara.

Skälet för muntliga böneförfrågningar

Bibeln nämner muntlig bön i samband med ”höra” ganska ofta. Till exempel i 1 Kungaboken 8:45 Hör du då i himlen deras bön och åkallan och bejaka deras sak.

Och i 2 Kungaboken 20:5: …Jag har hört din bön, jag har sett dina tårar; se, jag skall bota dig…

Job 22:27: Du skall framföra din bön till honom, och han skall höra dig…

Daniel 9:21, Ja, medan jag talade i bön, kom mannen Gabriel, …

Det Gamla Testamentet är fullt av bibelverser som nämner ”talade” böner som ”hörda” böner i himlen.

Nya testamentets verser om talad bön

Matthua 21:22, Och allt vad ni i bön ber om i tro skall ni få.

Luke 1:13, … Frukta inte, Sakarias, ty din bön är hörd…

Acts 10:31, och sade: ”Kornelius, din bön är hörd, och dina allmosor är ihågkomna inför Gud.

Filipperbrevet 4:6: ”Var inte rädda för något, utan låt i allt genom bön och åkallan med tacksägelse era önskemål komma till Guds kännedom.”

Paulus lär oss att vi muntligt ska framföra våra önskemål till Gud. När vi ber för varandra kan vi ge allmänna detaljer om vår begäran så att vi kan be för varandra.

James 5:16: Bekänn era fel sinsemellan och be för varandra, så att ni kan bli helade. En rättfärdig människas effektiva ivriga bön ger mycket.

Diskutera dessa bibelverser

Vi skulle kunna fortsätta att hitta fler bibelverser som stödjer talad bön, men låt oss titta på det vi redan har.

Både Matteus och Lukas har nedtecknat Jesu ord när han sade: ”Och jag säger er: Be, så skall det ges er; sök, så skall ni finna; knacka, så skall det öppnas för er. Lukas 11:9

Därefter sade Jakob att vi inte har något därför att vi ber på fel sätt. Jakob 4:3: Ni ber och får inte, eftersom ni ber på fel sätt, för att ni ska använda det till era begär.

Jag skulle tolka det som att vi ska be i enlighet med Guds vilja och vara specifika i vår begäran. Håller du med?

Matthua 6:7, Jesus lärde: ”Men när ni ber, använd inte fåfänga upprepningar, som hedningarna gör, ty de tror att de ska bli hörda för att de pratar så mycket.”

Fariseerna älskade att bli sedda och hörda för sina ordrika böner. De älskade den uppmärksamhet de fick av det. Men det är inte du och jag. Vi söker inte uppmärksamhet när vi ber för oss själva eller för andra.

Spara detta på Pinterest för att läsa senare!

När vi ber ber vi så som Anden leder oss. Han inspirerar oss att be i enlighet med vad han vill att vi ska be. Han känner till situationen, vare sig den är uttalad eller inte, och han kommer att leda våra böner. Det har varit många gånger när jag tror att jag ska be i en riktning men Anden leder mig till att be om något helt annat.

Det finns också tillfällen då jag ber med förståelse, då jag vet vad jag ber för, att jag kan be djärva ord som är bibliskt sunda. Och sedan finns det tillfällen då jag inte vet vad jag ska be, min förståelse är noll och mina försök att be verkar svaga. Lite längre fram finns några tips för att be för outtalade böner.

De dolda farorna med outtalade bönesökningar

Galaterbrevet 6:2: Bär varandras bördor och uppfyll på så sätt Kristi lag. Hur kan vi be för varandra om vi inte vet vad vi ska be om?

Det finns dock vissa faror med outtalade böneböner, faktiskt även med uttalade böneböner.

Outtalade böneförfrågningar

Uttalade böneförfrågningar

  1. När fakta inte är kända kan antaganden ske och detta kan leda till skvaller.
  2. Förfrågaren önskar att inte dela med sig av intima detaljer om behovet. Möjligen känner han eller hon sig inte bekväm i gruppen att dela med sig av sådana detaljer. Det kan också handla om en förtroendenivå hos gruppmedlemmarna.
  3. Om man inte delar med sig av detaljerna eller till och med av det allmänna kan andra inte ”hålla med” dig i bönen eftersom de inte vet vad de håller med om. Är begäran baserad på själviskhet eller på Guds vilja?
  1. Att dela med sig av för mycket detaljer i bönegrupper kan potentiellt leda till skvaller.
  2. Jesus sa att man skulle ”be”. Att dela med sig i förtroende med din bönegrupp gör det möjligt för andra att ”be” Herren på dina vägnar om svar på dina behov.
  3. Om du verbaliserar din begäran till andra kan de veta om din begäran är en begäran som de kan gå med på eller inte. Med andra ord, är begäran i Guds vilja eller inte? Om den inte är det kan någon ställa ytterligare frågor till dem för att hjälpa till att styra deras bönebehov.

Vidare vi alla förväntar oss en viss nivå av integritet, när vi delar böneböner med bröder och systrar, måste vi utöva visdom i hur mycket vi delar med oss.

Tips för att dela med sig av böneförfrågningar

Men även om det alltid finns en potential för skvaller, både när det gäller delade och outtalade böneförfrågningar, måste vi använda visdom när vi delar med oss av detaljer.

Här är några grundläggande tips för att dela med dig av dina böneböner:

  • Känn till den krets av människor som du delar med dig av dina böner. Är du säker på att de kommer att behandla din begäran med största möjliga konfidentialitet?
  • Om du är ny i gruppen eller kyrkan och behöver bön, fråga Herren vem du kan anförtro dig åt. Två eller tre kvinnor räcker som bönegrupp.
  • Var specifik men inte full av detaljer. Jesus sade till den blinde mannen: ”Vad vill du att jag ska göra med dig? Han svarade: Herre, att jag skall få min syn. Lukas 18:41. Han var kortfattad och gick rakt på sak.
  • Om din begäran är ytterst personlig eller inte är avsedd för blandat sällskap, formulera begäran på ett sådant sätt att det framgår att du söker Guds vilja i en känslig fråga.
  • Undertiden kan en bönebegäran gälla en fråga som kan handla om en farlig situation. Visdom att förbli som en outtalad begäran kan vara det bästa valet.

~ Dela med dig av korta och koncisa böneböner. ~

Guds känsla för humor

Låt mig berätta en historia om vikten av att be med specifika detaljer. Jag hade alltid velat bo nära vattnet, oavsett om det var havet, en sjö eller till och med en flod. Jag älskar vatten. Så jag bad Herren om ett hem nära vattnet. Det var allt jag sa till honom, ”nära vattnet”.

Vi köpte ett hus i staden en vinter och flyttade i januari. Det var mycket snö det året så vi kunde inte se hur trädgården såg ut.

På våren när snön smälte fanns det på utsidan av vårt staket på stadens mark en liten bäck. Eller kanske är det en bäck. Hur som helst är den liten. När jag tittade på vattnet började jag skratta när jag mindes min bön om att få ett hem nära vattnet.

Gud besvarade min bön precis som jag bad! Vilken fantastisk Gud! Nästa gång ska jag dock vara mer specifik, som att ange en sjö eller ett hav. Jag älskar Guds känsla för humor!

Tips för att stödja dina vänners outtalade bönebehov

Om du ber för någons outtalade önskemål kan du be i allmänna ordalag. Här är två verser som stöder allmänna böner.

Filipperbrevet 4:6: ”Var inte rädda för något, utan låt i allt genom bön och åkallan med tacksägelse era önskemål komma till Guds kännedom.”

Bön för

  • frid, hopp och mod i överflöd för henne. Be att hon ska känna hans närvaro och veta att hon inte är ensam, att Gud är med henne hela tiden.
  • att tron ska uppstå och att hennes tro ska växa sig stark när hon närmar sig Gud under denna prövning.
  • en icke-dömande stödgrupp som ska komma runt henne och stödja henne i fysiska behov och andliga behov.
  • att hon kommer att utveckla urskiljningsförmåga inom detta område av sitt liv. Att hon får veta Guds vilja när det gäller när/om hon ska avslöja detaljerna.
  • Hennes befrielse från andlig träldom. Be att hon blir full av Anden och rör sig i hans vilja.
  • Jehova-Jireh att han ska tillgodose hennes behov och ge henne sitt hjärtas önskningar så att de stämmer överens med hans ord.

~ Be Guds ord in i hennes liv! ~

Det här kan vara till hjälp när du ber för dina vänner. Läs detta av Rebecca Barlow Jordan: A Prayer for Unspoken Prayer Requests över på Crosswalk.com.

That’s a Wrap

Så, baserat på den här studien, ser vi att Bibeln stödjer både uttalade, specifika böner och outtalade böner också. Det man måste ha i åtanke är personens liv, lever de en synd till döden? Be om urskiljning när du ber om outtalade böner.

Jag skulle vilja sammanfatta att vi bör erbjuda korta, koncisa, uttalade böneböner. När en begäran inte kan verbaliseras ska vi använda urskiljningsförmåga när vi ber. Vi känner inte till andras hjärtan och sinnen, men vi vet vem som gör det och kan följa hans ledning i våra böner.

Men även om vissa kanske säger att troende inte bör framföra outtalade böneböner överhuvudtaget, att det kan vara farligt för kyrkan, tänk då på vad vi lärt oss här i dag. Använd urskiljningsförmåga och låt den helige Ande leda dig.

Så, jag skulle gärna vilja höra era tankar om detta. Låt mig veta vad ni tycker!

Cindy Barnes har kallats av Gud i början av 80-talet för att vara en lärare i hans ord. Hon är en seriös studerande av Ordet och har fokuserat på den induktiva bibelstudiemetoden sedan 2007. Hennes passion är att lära kvinnor hur man studerar Bibeln med hjälp av denna metod. Dessutom önskar hon att kvinnor ska utveckla en intensiv längtan efter att närma sig Gud genom att läsa och skriva ut Bibeln.

Cindy undervisar hundratals kvinnor i sin privata bibelstudiegrupp online som uttrycker sin glädje över att växa djupare i sin andliga vandring.

Du kan hålla kontakten med Cindy på Facebook genom 215 Ministry.

Gilla Laddar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.