Blogg

I Johannes 1:19-28 får Johannes Döparen frågan om han är Elia, och han förnekar att han är Elia (eller profeten eller Kristus). Ändå säger Jesus i Matteus 11:14 att Johannes Döparen är ”den Elia som ska komma” och hänvisar till löftet om att Elia ska komma före Herrens dag i Malaki 4:5-6. Lukasevangeliet gör samma påpekande om Johannes som Elia, eftersom ängeln som förutsäger Johannes födelse i Lukas 1:17 säger att Johannes kommer att gå före Messias ”i Elias’ ande och kraft”. Markusevangeliet bekräftar också att Johannes är Elia, eftersom Jesus talar om en Elia som har kommit och återställt allt men också lidit i Markus 9:11-13 – ord som pekar på Johannes arbete i Markus 1:2-6 och Johannes död i Markus 6:17-29.

Hur förenar vi dessa två uttalanden – Johannes förnekande av att vara Elia med Jesus och evangelieskribenternas bekräftelse av att han är Elia? En möjlighet skulle kunna vara att Johannes inte insåg att han var Elia. Problemet med detta synsätt är att Johannes 1:23 visar oss att Johannes visste vad han gjorde och såg sig själv som den som bereder Herrens väg, vilket utlovades i Jesaja 40:3. Matteus, Markus och Lukas citerar också alla denna vers; det verkar som om Johannes såg sig själv i samma ljus som Jesus och evangelieförfattarna.

Problemet verkar inte vara Johannes förståelse av sin egen roll utan snarare människors förståelse av Elia. Det judiska folket vid Jesu tid letade efter en utlovad gestalt, en smord (termen ”Kristus” eller ”Messias” hänvisar helt enkelt till en som är smord), som skulle göra världen rätt igen. Om du tittar på judiska skrifter på Jesu tid kommer du att se att de hade olika namn på denna figur – ibland såg de honom som en kung som David, ibland som en präst, ibland som en profet. Jesus är alla dessa tre, men vi vet detta genom att se tillbaka på vad Jesus gjorde. När folk fortfarande såg fram emot Jesu ankomst undrade vissa om det faktiskt kunde finnas flera figurer – en kung, en präst, en profet osv. Vi bör inte klandra dem för deras förvirring – i efterhand är det 20/20!

När prästerna och leviterna frågar Johannes om han är Kristus i Johannes 1 och han säger nej, undrar de därför om han kanske är den smorda figuren i slutet men inte den kungliga – vilket är en av anledningarna till att de frågar om han är profeten, eftersom 5 Mosebok 18:15-18 talade om en profet som skulle komma. På samma sätt, när de frågade om han var Elia, frågade de honom inte om han var Elia som kommer före Messias som vi förstår det nu, utan snarare om han verkligen var Elia, som vissa såg komma tillbaka (bokstavligt talat även eftersom Elia aldrig dog!) vid tidens slut som den gestalt som ställer saker och ting till rätta. Deras syn på Elia var alltså inte att Elia var en förberedande/stödjande aktör utan snarare att han var stjärnan i föreställningen. När Johannes säger att han inte är Elia motsäger han därför inte de andra evangelierna utan förkastar snarare en falsk titel som givits honom – han var inte stjärnan! De andra evangelierna talar om Johannes som Elia som är en biroll, inte stjärnan.

Medans vi talar om Elia är det dock något som jag tycker är anmärkningsvärt, nämligen att människor ofta såg Elia komma inför Gud själv och den dag då han skulle komma för att återupprätta sitt rike. När Jesus säger att Johannes är Elia säger Jesus därför att han är Gud har kommit och har kommit för att upprätta sitt rike! Denna potentiellt förvirrande punkt borde vara ytterligare ett sätt för oss att se Jesu storhet, att han är större än oss och att han bör öka (och vi minska) eftersom han är Gud i köttet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.