Buddhism i det rena landet

Buddhism i det rena landet, kinesisk Qingtu, japansk Jōdo, hängiven kult av Buddha Amitabha – ”Buddhan med det oändliga ljuset”, känd i Kina som Emituofo och i Japan som Amida. Det är en av de mest populära formerna av Mahayana-buddhismen i Östasien idag. Renlandskolor tror att återfödelse i Amitabhas västra paradis, Sukhavati, känt som det rena landet eller det rena riket, är garanterad för alla som åberopar Amitabhas namn med uppriktig hängivenhet (nembutsu, som hänvisar till den japanska formeln för åkallande, namu Amida Butsu).

Läs mer om detta ämne
Buddhism: Renlandet
Huvudtexten för skolorna inom Renlandet är Sukhavativyuha-sutra (”Sutra om det rena landet”). Skriven i nordvästra Indien troligen före…

Tron om det rena landet bygger på tre sanskritskrifter: Amitāyus-vipaśyana-sūtra (”Diskurs om meditation på Amitāyus”) och de ”större” och ”mindre” sutraerna om det rena landet (Sukhāvatī-vyūha-sūtras ). Dessa texter berättar historien om munken Dharmakara, den framtida Amitayus eller Amitabha, som avgav en rad löften som skulle uppfyllas med naturlagens säkerhet när han blev en buddha. Det viktigaste av dessa, det 18:e, lovade återfödelse i det rena landet till alla trogna som åkallade hans namn, vilka sedan skulle stanna kvar i detta vackra land, fria från smärta och nöd, tills de var redo för slutlig upplysning.

I den större sutran om det rena landet berättar Buddha historien om Amitabha: för många eoner sedan, som munk, lärde han sig av den 81:a Buddha om de otaliga buddha-ländernas härligheter, varpå han svor att skapa sitt eget buddha-land (vilket han nu gör), och gjorde det 81 gånger förträffligare än alla de andra och drog in alla varelser som åberopade hans namn i det. Enligt denna sutra måste man förutom att åkalla Amitabha också samla meriter och koncentrera sig på upplysning. I den senare, mindre sutran om det rena landet är det välsignade landet dock inte en belöning för goda gärningar utan är tillgängligt för alla som åkallar Amitabha i dödsögonblicket.

I Kina kan man spåra början på kulten om det rena landet så långt tillbaka som till 400-talet, då den lärde Huiyuan bildade ett sällskap av munkar och lekmän som mediterade över Amitabhas namn. Tanluan och hans efterföljare Daochuo och Shandao systematiserade och spred läran under 600- och 700-talen och erkänns som skolans första patriarker. Inom konsten lades ny vikt vid avbildningar av Amitabha, tillsammans med hans medföljande bodhisattvor Avalokiteshvara och Mahasthamaprapta. Den har överlevt som en självständig sekt i Kina och har fått sin tro accepterad av många medlemmar av andra buddhistiska sekter i landet.

Anslut en Britannica Premium-prenumeration och få tillgång till exklusivt innehåll. Prenumerera nu

Läran om det rena landet överfördes till Japan av munkar från Tendai-skolan, men på 1100-1300-talet hade den separerats som en distinkt sekt, främst genom ansträngningar av prästen Hōnen, grundare av den japanska sekten för det rena landet. Hōnen trodde att de flesta människor, liksom han själv, var oförmögna att uppnå buddhahood på den här jorden genom egna ansträngningar (såsom inlärning, goda gärningar eller meditation) utan var beroende av Amidas hjälp. Hōnen betonade reciteringen av nembutsu som den enda handling som är nödvändig för att få tillträde till det rena landet.

Hōnens lärjunge Shinran anses vara grundaren av Shin-sekten, eller den sanna sekten, den största av grupperna i det rena landet. Enligt Shin-skolan räcker det med enbart tro. Blotta recitationen av Amidas namn (som praktiseras av Jōdo-skolan) tyder fortfarande på ett visst beroende av egen ansträngning, precis som andra former av arbeten såsom doktrinära studier, austeriteter, meditationer och ritualer. Shin tolkar den fortsatta upprepningen av namnet som ett uttryck för tacksamhet för den frälsning som är garanterad från det ögonblick då tron först uttrycks. Skolan insisterar på exklusiv hängivenhet till Amida; de andra buddhistiska gudarna dyrkas inte. Shin-sekten har övergivit klosterpraktik, i motsats till den vanliga buddhistiska traditionen.

Jōdo-sekten i sig splittrades upp i fem grenar varav två fortfarande existerar – Chinzei, den större av de två och ofta kallad bara Jōdo, och Seizan. Ji-sekten, eller tidssekten, var en annan variant; dess namn härrörde från sektens regel att recitera hymnerna i Shandao (japanska: Zendo) sex gånger om dagen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.