Christian Today

”Försaka alla andra”. Dessa tre ord betyder så mycket mer än att bara välja att gifta sig med den vackra kvinnan eller den stiliga mannen. De betyder så mycket mer än att bara välja att leva med den personen resten av livet. Det betyder så mycket mer än så.

Försaka till och med sig själv

När vi går till äktenskapsaltaret för att förbinda oss att vara trogna den där enda personen som Gud har anförtrott oss, inser vi oftast inte att det betyder mer än att bara äta, gå ut och leva med samma person för resten av livet.

Vad vi förbinder oss till är inte bara att ta hand om den personen, att upprätthålla den personens drömmar och att tillgodose den personens behov. Vi förbinder oss faktiskt att bli ett med den personen: att ta hänsyn till den personens tankar, åsikter och känslor, samt att prioritera den personen mer än vad vi kommer att prioritera oss själva.

När vi säger ”överge alla andra” betyder det inte bara att vi inte ger något utrymme för en annan person att tränga sig på, manipulera, avleda eller förstöra vårt äktenskap. Det betyder också att vi släpper våra egna bekvämligheter så att vi kan välsigna vår make/maka och hjälpa denne att uppfylla personliga drömmar och bli mer lik Kristus. Och medan vi gör det blir vi själva mer lika Kristus.

Kristus övergav alla andra

Konsiderar den största älskaren genom tiderna: Jesus Kristus. Han övergav sin bekväma boning i himlen, valde att begränsa sig till tid, rum, magont och sociala besvär, bara för att vi skulle kunna uppleva Faderns sanna kärlek på det sätt som Gud ville att den skulle vara: frälsande, förlösande, befriande, intim och personlig. Kristus gick igenom all smärta så att han kunde vinna oss.

Långt bortom alla kärlekshistorier är Kristi kärlek till oss alla den ultimata modellen för att ”överge alla andra”. Tänk på vad Bibeln säger oss om hans typ av kärlek – den kärlek som alla makar och fruar bör lära sig att efterlikna:

Efesierbrevet 5:24-27 säger oss: ”Liksom församlingen underordnar sig Kristus, så ska ni, fruar, underordna er era män i allt. För männen innebär detta att ni ska älska era fruar, precis som Kristus älskade församlingen. Han offrade sitt liv för henne för att göra henne helig och ren, tvättad av Guds ords rening. Han gjorde detta för att presentera henne för sig själv som en härlig kyrka utan fläck eller rynka eller någon annan fläck. I stället kommer hon att vara helig och utan fel.”

Rom 5:8 berättar för oss: ”Men Gud visar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.”

Hebreerbrevet 12:2 säger oss att vi ska fortsätta att ”se till Jesus, vår tros upphovsman och fulländare, som för den glädje som låg framför honom uthärdade korset och föraktade skammen, och som nu har satt sig vid Guds trons högra sida.”

Låt oss överge alla andra och lära oss att prioritera vår make/maka i jakten på Gud.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.