Camera Review Blog No. 119 – Nikon EM

Hvis du nogensinde har set tv-serien Madmen, vil du sandsynligvis få din 21. århundrede, post MeToo æra følsomhed udfordret med den enorme mængde af sexisme, der var og stadig er stadig udbredt i dag. Hvis du nu er lidt forvirret, så lad mig præsentere dig for Nikon EM. EM blev designet til at udfylde hullet på begynderniveau i Nikon SLR-serien og blev primært markedsført til kvinder. Årsagen er, at det er et grundlæggende kamera, der er indstillet til halvautomatisk blændeprioritet, og det er den eneste tilgængelige tilstand. Det er også lille, kompakt og let. Men lad det ikke stoppe dig, EM er et fremragende kamera at have i din Nikon-stald, hvis du har brug for noget no-nonsense, der fungerer korrekt med ethvert Nikon F-Mount-objektiv (AI og AI-S). Det er et kamera, der er beregnet til at blive fotograferet uden alt for mange tanker om din eksponering og på udkig efter noget, der kan puttes i enhver kamerataske eller anden taske uden lidt ekstra til den samlede vægt.

Nikon EM, du kan få det i alle farver, så længe det er sort.

Kameraspecifikationer
Mærke: Nikon
Model: Nikon
Model: Nikon EM, du kan få det i alle farver, så længe det er sort.

Kameraets specifikationer
Mærke: Nikon
Model: Nikon EM EM
Type: Nikon EM
Model: Nikon EM
Model: Nikon EM
Type: Nikon EM Single Lens Reflex
Format:: Kamera med enkeltobjektiv: 135 (35mm), 36x24mm
Objektiv: Udskifteligt, Nikon F-Mount
Slukker: Elektronisk metal vertikal brændflade lukker, 1″ – 1/1000″ + 1/90 (Mech.) + Blub
Måler: TTL centervægtet SPD-celle, EV2 – EV18, ASA-25-ASA-1600
Fremstillingsår: Nikon: 1: 1979-1982, fås som ny indtil 1984

Nikon EM – AI-S Nikkor 35mm 1:2.8 – Fomapan 100 @ ASA-100 – Kodak HC-110 Dil. H 10:00 @ 20C

Baggrund
Nikon har altid haft et mærkeligt forhold til deres forbruger- og entry-level marked. Ikke på grund af mangel på forsøg. De forsøgte et forsøg med Nikkorex 35 og 35|2, som begge mislykkedes på grund af en manglende kvalitetskontrol, som mange forbandt med Nikon. Nikkormat-serien fandt tilslutning på det avancerede amatørmarked, men kameraerne var store, tunge og helt af metal. Det elektroniske halvautomatiske Nikkormat EL, der blev lanceret i 1972, introducerede idéen om et elektronisk kamera i Nikon-serien. Og det er EL og EL2, som vi kan spore som grundlaget for EM. Men som mange Nikon-historikere ved, skulle EL2 blive til Nikon FE i 1978. Og Nikon besluttede sig igen for at bryde ind på forbrugermarkedet. Men Canons udgivelse af AE-1 introducerede en anden ny idé, nemlig idéen om et kamera i plastik. Ligesom Canon’s F-1 var Canons svar på Nikon F2, var Nikon EM Nikons svar på AE-1. Men EM ville være en direkte afvigelse fra Nikons etos om kompromisløst design og robuste kameraer. For at hjælpe dem på vej, hentede de den kendte italienske industrielle designer Giorgetto Giugiaro ind til at designe kameraet. EM erstattede de hårde linjer og vinkler fra tidligere med en slank og stilfuld pakke. EM er et kunstværk og ville give Giugiaro en plads i Nikons historie, men ikke for EM fra 1979, men for Nikon F3 fra 1981. Men det var ikke kun der, hvor EM afveg fra det, der havde været standard; EM ville kun have en enkelt tilstand, blændeprioritet, sammen med en 1/90″ mekanisk backup og pære, og den ville også kun komme i sort. Eksponeringssystemet er drevet af den standard 60/40 centervægtede TTL-måler med centervægtning. I det mindste beholdt Nikon deres F-Mount, der fungerede med alle AI- eller AI-S-objektiver, men for at distancere EM yderligere fra deres professionelle tilbud skabte de en serie AI-S-kompatible objektiver, men markerede dem med “Series E” i stedet for Nikkor. MD-E, et motordrev med to billeder i sekundet, ville også blive designet til at fungere sammen med EM. Kameraet var så langt væk fra Nikons professionelle tilbud, at marketingafdelingen også tog en mærkelig drejning og besluttede at markedsføre EM direkte til kvinder på grund af den enkle betjening. Et sexistisk træk efter dagens standarder. Alligevel oplevede EM en rimelig succes i de dage, hvor fabriks-SLR’er i lille format var ved at vinde et marked. Produktionen af EM ophørte i 1982 og blev erstattet af Nikon FG. Men i en mærkelig vending fortsatte EM med at sælge nyt på hylderne i hele FG’s produktionstid. EM blev trukket ned fra hylderne i 1984, da FG blev udgået.

Nikon EM – AI-S Nikkor 35mm 1:2,8 – Fomapan 100 @ ASA-100 – Kodak HC-110 Dil. H 10:00 @ 20C

Indtryk
Det første man lægger mærke til ved EM er, hvor lille kameraet er sammenlignet med de kameraer, der gik forud for udgivelsen af EM; det andet er den sorte plastkonstruktion. Man kan se, at der er kommet en ordentlig designer om bord til dette kamera. Man kan endda gå så langt som til at sige, at EM dannede præcedens for de spejlreflekskameraer i lille format, som Nikon producerede efterfølgende; man kan se elementer fra EM i FG, FA og FG-20. Og ja, selv F3 tog nogle af sine designelementer fra EM, og det er ikke overraskende, da Giugiaro arbejdede på begge disse kameraer. Kameraets betjeningselementer er de absolut grundlæggende. Du har din tre-positionskontakt, hvor du kan vælge auto (blændeprioritet), M90 og pære. Og her ligger en af mine største funktionsmangler ved EM, nemlig manglen på en dedikeret tænd/sluk-knap. For at slukke kameraet “slukker”, indstiller du kameraet til enten M90 eller Bulb. Jeg havde den samme klage over Nikon FG, med EM er det i det mindste meget nemmere at tænde og slukke. En fin detalje er batterikontrolknappen på den øverste plade. Filmfremløbet er et plastikstykke, der er fastgjort til selve fremløbet; det virker lidt skrøbeligt efter min mening og kan med den rette mængde kraft gå i stykker. I det mindste er nogle dele af kameraet af metal, f.eks. filmoprulningen og objektivets montering. Og det, at der er en F-fatning af metal på forsiden, gør EM lidt lettere at sluge. Og på trods af den lille størrelse er kameraet et nemt valg, når du gerne vil fotografere med dine Nikon-objektiver, men ønsker et no-nonsense-kamera, der ikke tilføjer for meget ekstra vægt. Og ved du hvad, det ligger godt i hånden, selv med mine vanter, der godt kan lide et større greb. Og sikkert er det, at MD-E ville tilføje det ekstra greb, hvilket helt sikkert ville hjælpe.

Erfaringer
Hvis du er vant til Nikon i lille format, så gør dig klar til noget endnu mindre og lettere end din gennemsnitlige FE. EM er omkring en centimeter smallere langs bunden og en millimeter smallere i bredden. På trods af at det er en anelse mindre, giver det en god fornemmelse i hånden. Selv om jeg tror, at et fingergreb som det, der blev tilføjet til FG/FA støbt ind i kroppen, helt sikkert ville hjælpe på ergonomien. Men MD-E kan måske endda hjælpe med det; desværre har jeg ikke en sådan. Ilægning af film er ligesom et andet Nikon fra den tid, du mangler sikkerhedsgrebet på filmdørens udløser. At have den manuelle 1/90″ hjælper helt sikkert, når du fremrykker filmen op til en på disken. Kameraet føles meget som en kompakt udgave af Nikon FE, helt ned til søgeren og den dobbelthenålede målerudlæsning. Selv om den ikke er lige så lysstærk som søgeren i FE’en, gør EM’en et godt stykke arbejde, når du har godt lys. Men efterhånden som dagen skred frem, og himlen blev mørkere, kunne det bestemt ses i søgeren. Lukkeren har et anstændigt klik, når den trykkes ned, og filmfremløbet er ikke for langt. Jeg har bare altid været bange for, at udløseren ville knække af selve monteringen hele tiden. Jeg kan helt sikkert godt se, hvorfor EM er tiltrækkende, det lette hus kan bæres i timevis uden at tilføje ekstra vægt, og et serie E objektiv ville have gjort det endnu bedre. Men da jeg fotograferede i Elora, ville jeg have noget lidt bredere og valgte derfor et tungere AI-S Nikkor 35mm f/2.8 objektiv. Rulning af filmen gik uden problemer, men jeg havde også en fornemmelse af, at spoleknappen var ved at flyve af eller knække akslen.

Optik
Jeg kunne tale i det uendelige om styrken i Nikon glas. Men du kan kigge i enhver anden anmeldelse jeg har skrevet om et Nikon kamera med manuel fokus for at høre min lovprisning af deres dyder, lad mig i stedet vende mig mod den serie af objektiver, som Nikon har designet til EM. Ligesom ME (Super) og SMC Pentax-M objektiverne, producerede Nikon serien E glas. Selv om der ikke står Nikkor på glasset og det ikke ligner de traditionelle Nikon-objektiver, er disse objektiver fremstillet efter de samme standarder som Nikkor-glas, men de har ikke de samme metalhuse. Objektivhusene er for det meste af plastik og mangler den “klo”, der blev brugt til at slutte til ældre Nikon-huse. Objektiverne i sig selv er AI-objektiver, hvilket betyder, at du kan bruge dem på Nikon SLR’er, der understøtter AI(-s)-objektiver. Men du kan bruge alle Nikkor-objektiver på EM, men for at holde kameraet i stand med hensyn til samlet størrelse og vægt er objektiverne i serie E det bedste valg. 28/2.8, 50/1.8 og endda 70-210mm er glimrende valg til dit EM-kit.

Lowdown
Da jeg først gik i gang med denne anmeldelse, troede jeg ikke, at jeg ville ende med at anbefale EM’en. Og selvom en af de anmeldelser jeg fandt om EM har titlen “Pro on the Outside, Carefree on the Inside” tror jeg, at anmelderen har fået de to omvendt, EM er et Carefree, simpelt kamera på ydersiden, men har den professionelle sjæl, der er typisk for Nikon-kameraer. Og selvom EM ikke er kameraet for alle, hvis du ønsker lidt mere udfordring i dit liv, så undgå helt sikkert EM. Men hvis du vil have noget til at berolige din komplekse sjæl, så kan et EM måske passe ind i billedet. Hvis du vil anskaffe dig et, så køb et der ligger i 50-100$ området på det brugte marked, og helst et der er testet og kendt for at virke. Og heri ligger min advarsel, EM er ikke det mest pålidelige kamera, efter at have taget en rulle til en anmeldelse døde kameraet på mig. Men du har at gøre med elektronik fra begyndelsen af 1980’erne og et kamera, der ikke blev bygget efter de samme krævende standarder som Nikon satte i deres andre organer. Og med den lave pris på kamerahusene er det lettere at udskifte end at reparere dem. Men for at være ærlig og alle fejlene ved EM og dets markedsføringsvinkel, er EM det perfekte kamera til begyndere, mellemliggende og avancerede fotografer. For i sidste ende handler det om personen bag kameraet og ikke om selve kameraet.

Videregående læsning
Låse ikke kun mit ord om Nikon EM, du kan tjekke anmeldelserne fra andre fantastiske kameraanmeldere!
The Nikonians – Nikon EM Review