Scuf Prestige anmeldelse

Hvis du leder efter et alternativ til Xbox Elite Wireless Controller Series 2, vil du have svært ved at finde et bedre alternativ end Scuf Prestige. For 159 dollars tilbyder Scuf Prestige et komfortabelt design, en lang batterilevetid og unikke måder at indstille og tilpasse controlleren på.

Trods alt det, der taler for den, føles controlleren billig, der er ingen USB Type-C-opladning, og kun halvdelen af de bageste paddles er behagelige at bruge. Scuf Prestige kunne have været et (mere) overkommeligt alternativ til Xbox Elite Wireless Controller Series 2, men med en delta på 20 dollars kan du lige så godt købe den ægte vare. Du behøver dog ikke at gamble med Scuf Prestige, der er plaget af en lang række hardwareproblemer, og hvis du går op i stil og brugerdefineret udseende, er denne controller noget for dig.

Scuf Prestige design

Da jeg åbnede pakken, blev jeg begejstret for Scuf Prestiges førsteklasses elegance, fra den rene matsorte bund til den luksuriøse guldbeklædning på D-pad og bumpers. Selv bogstaverne på knapperne var sortmalede ligesom på Xbox Elite Wireless Controller Series 2. Det er en subtil detalje, der får Prestige til at virke mere førsteklasses. Den blanke tekstur på de analoge pinde kombineret med Scuf-logoet får dog controlleren til at se lidt billig ud.

(Image credit: Future)

Når jeg vendte controlleren om, blev jeg mødt af en ulækker, blank plastikskal parret med prangende greb dækket af sekskantede fremspring. I mellemtiden var bagsiden af controlleren overfyldt med fire programmerbare, teksturerede paddles, der strakte sig fra toppen af controlleren til bunden. Omkring padlerne er der to kontakter, der justerer udløsernes vandring. Lige over disse er der små skruer, der kan justere afstanden til, hvor aftrækkeren naturligt sidder.

Det er i høj grad et look, der ligner forretning på forsiden og alt det, der skal gøres på bagsiden. I mellemtiden er bunden af controlleren udstyret med et 3,5 mm hovedtelefonstik samt en Xbox chat-adapterindgang. På toppen af controlleren er der guldfarvede udløsere og bumpers samt et guldcenter, der rummer plads til Xbox Connect-knappen og en microUSB-opladningsport. Ja, på trods af prisen er du fastlåst med microUSB-opladning i stedet for USB Type-C, som du finder på Xbox Elite Wireless Controller Series 2.

Hvis du er villig til at hæve prisen fra standardprisen på 159 dollars, kan du tilpasse controlleren på Scuf’s websted med alle mulige prints, fra kirsebærblomsterkunst til supernova-skins. Når du har valgt dit skalprint, kan du tilpasse farverne på knapperne, anti-friktionsringene, D-pad’et, bumpers, samt midterstykket og udløsere. Du kan også vælge højden på de medfølgende analoge pinde. Disse tilføjelser kan bringe controllerens pris over Xbox Elite Wireless Controller Series 2’s pris på 179 dollars.

Scuf Prestige komfort

Lad os tale om Scuf Prestige’s ansigt først; A- og B-knapperne er behageligt klikbare og tilbyder en anstændig vandring, men X- og Y-knapperne var dog mindre tilfredsstillende at trykke på, fordi de var lidt mere forsænket end de andre. Efter at have undersøgt controlleren et øjeblik, opdagede jeg problemet: faceplate. Det gik op for mig, at den aftagelige faceplate var magnetisk, og da den ikke ville klikkes i, blev der efterladt et lille hul mellem hardwaren og pladen, hvilket forårsagede dette problem.

(Image credit: Future)

Efter at have rodet med de analoge pinde i et stykke tid, fandt jeg dem glatte, om end ikke så modstandsdygtige, som jeg gerne ville have haft. Den gummiagtige tekstur så og føltes billig ud og føltes billig, men holdt mine svedige tommelfingre fast til joysticks. D-pad’et gav solide klik og bevægelser, men dets position føltes lidt akavet, næsten som om min tommelfinger gik længere ud af vejen end normalt for at nå det. Hvis du er en hardcore D-pad-bruger, skal du måske vænne dig lidt til det. Resten af ansigtsknapperne føltes fint.

Der var ikke noget unikt ved udløserne, hvilket er godt, men ikke Elite controller fantastisk. Jeg var dog imponeret over bumpers. Uanset hvor jeg påførte kraft på controlleren, fik jeg et solidt, behageligt klik med lidt modstand. Bumpers er helt sikkert på niveau med Xbox Elite Wireless Controller Series 2.

Trods hvor rodet Scuf Prestige er på bagsiden, er selve controlleren behagelig at holde og spille med i timevis. Nogle vil måske endda sætte pris på den skridsikre overflade på grebene, men jeg var ikke fan, fordi den fik mig til at svede mere end normalt. Mine hænder bliver super klamme, når jeg spiller, mest når jeg spiller nervepirrende spil som Dark Souls, men jeg lagde mærke til, at mine hænder begyndte at svede, når jeg spillede i bare et par minutter. Jeg har aldrig oplevet dette med Xbox Elite Wireless Controller Series 2 eller endda en standard Xbox-controller.

Den bageste paddle er lidt stiv og giver overfladiske klik, hvilket er ubehageligt. De yderste paddles var dog nemme at vænne sig til og utroligt nyttige, når man spiller hurtige spil. Jeg var mest komfortabel med at bruge disse to paddles med min midterste finger, og jeg endte aldrig med at røre ved de to inderste paddles. Når jeg rakte ud efter dem med min midterste finger, føltes mine tommelfingre på de analoge pinde ubalanceret, og jeg kunne ikke bekvemt kaste min ringfinger ind i blandingen. På den trådløse Xbox Elite Wireless Controller Series 2 kunne jeg undvære min ringfinger, fordi padlerne stikker ud fra siderne i stedet for midten. Med Scuf Prestige kan jeg dog kun bruge halvdelen af bagsiden.

Scuf Prestige-funktioner og tilpasning

Som Xbox Elite Wireless Controller Series 2 har Scuf Prestige udskiftelige analoge pinde og knapper, der kan genindstilles. I æsken får du to ekstra tommelfingerpinde, hvoraf det ene er identisk med de andre pinde. Den ene unikke analoge pind er lidt højere og har et ansigt, der buer udad i stedet for indad.

(Billedtekst: Future)

På højre side af ansigtet er der en fordybning, hvor du kan løfte frontpladen op og afsløre det indre af controlleren. På den måde kunne jeg udskifte de analoge pinde og endda de anti-friktionsringe, der omgiver pindene (selv om de sprang ud af sig selv, da jeg forsøgte at sætte frontpladen på igen).

Du modtager også en EMR Mag Key, som bruges til at omkonfigurere padlerne. Du skal blot placere denne magnetiske nøgle mod Scuf-logoet på bagsiden, med magnetsymbolet vendt mod dig, og samtidig trykke og holde paddlen og den knap, du ønsker at tildele den til, nede. Som jeg har lært, vil tilknytningen ikke blive registreret, før du fjerner magnetnøglen fra bagsiden af controlleren.

Med den medfølgende 0,9-millimeter Scuf-nøgle kan du justere startpunktet for hårtriggerne. Hvis bevægelsen er for dyb, kan du stramme skruen, og aftrækkeren vil begynde at trykke ned i controlleren. Dette er en smart funktion, som ikke engang Xbox Elite Wireless Controller Series 2 tilbyder.

Som tidligere nævnt har controlleren to kontakter på bagsiden, der kan halvere bevægelsen til udløserne, Det svarer til Xbox Elite Wireless Controller Series 2, bortset fra at Xbox-versionen tilbyder tre trin i stedet for to.

Mens det er uheldigt, at Scuf Prestige er fastlåst med microUSB-opladning, leverer Scuf i det mindste et 10 fods flettet microUSB-kabel i æsken. Ifølge virksomheden kan Scuf Prestige holde i 30 timer på en enkelt opladning, hvilket synes at stemme overens med mine egne tests.

Scuf Prestige er også bekræftet til at fungere med Xbox Series X og Xbox Series S, hvis du planlægger at spille på næste generations konsoller.

Scuf Prestiges ydeevne

Scuf Prestiges spilydelse var glat og problemfri under det meste af min test, men jeg begyndte at bemærke, at Bluetooth-rækkevidden var meget kort. Hvis jeg hvilede controlleren over mit skrivebord, begyndte controlleren at gå i stå. Til kontekst er min Bluetooth-modtager fastgjort til forsiden af mit skrivebord, som kun er placeret et par meter under mit skrivebord.

(Billed credit: Future)

Jeg slog hele Hades med Scuf Prestige ved min side, så jeg kan bestemt sige, at jeg har brugt mere end nok tid med den. Jeg programmerede min dash til den yderste højre padle og min cast til den yderste venstre padle. Det var den eneste måde, hvorpå jeg kunne dash og indlæse mine Aspect of Hera casts i Coronacht, the Heart-Seeking Bow på samme tid. At løbe rundt om min modstander og affyre en pil fuld af Zeus’ magt kunne aldrig være sket så gnidningsløst.

I Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age behøvede jeg ikke at tildele nogen knapper til padlerne, fordi det ikke er et hurtigt spil, så jeg kunne udelukkende fokusere på komfort. Jeg brugte D-pad’et mere end noget andet, og selv om det var responsivt, føltes det mærkeligt at trykke på det. Efter at have skiftet mellem Scuf Prestige og Xbox Elite Wireless Controller Series 2 flere gange konkluderede jeg, at forskellen lå i, hvordan jeg greb om controllerne. Jeg kan gribe Elite-controlleren tættere, fordi padlerne flugter med bagsiden, mens Scuf Prestige’s padler stikker ud på bagsiden. Mit greb om Xbox Elite-controlleren giver mig mulighed for at bevæge tommelfingeren mere frit uden at skulle bekymre mig om vægtforskydningen.

Jeg spillede også Crash Bandicoot 4: It’s About Time med Scuf Prestige og satte virkelig pris på de skridsikre greb, da jeg gled og hoppede mig vej gennem de skrækkelige Flashback Tapes-niveauer. Jeg stødte dog på et problem, da jeg knoklede på en skinneafsnit og undlod at falde ned under skinnen efter at have klikket på pagajen. I Crash 4 kan du glide ved at trykke på RB eller B, men du kan kun falde ned på skinner med B. Min padle var tildelt RB, så for at gøre padlen mere brugbar måtte jeg ændre den til B. Jeg bliver nødt til fysisk at ændre den tilbage til RB, hvis jeg går tilbage til Halo. Scuf Prestige har ikke nogen indbyggede profiler, hvorimod Xbox Elite-controlleren har tre profiler. Det er helt klart hurtigere at programmere padlerne på Scuf Prestige, men jeg ville bytte den funktion for profiler.

Scuf Prestige vs. Xbox Elite Wireless Controller Series 2 med hensyn til pålidelighed

På papiret vinder Xbox Elite Wireless Controller Series 2 i næsten alle henseender i min bog. Jeg vil dog til enhver tid anbefale at købe Scuf Prestige frem for Elite-controlleren. Jeg har nævnt, at Elite-controlleren er bedre end Scuf Prestige fra design til funktioner, men hvad jeg ikke har nævnt er, at Xbox Elite-controlleren er et teknisk mareridt.

(Image credit: Future)

Den anden Xbox Elite-controller blev lanceret med et væld af hardwareproblemer, herunder problemer med Bluetooth-forbindelse, thumbstick-drift og endda klistrede knapper. Og dette er ikke bare et isoleret problem. Jeg har personligt købt Xbox Elite-controlleren tre forskellige gange og har oplevet henholdsvis alle de førnævnte problemer. Den, jeg har i øjeblikket, er min tredje, og B-knappen er klæbrig og giver korte og dæmpede klik.

Jeg vil aldrig anbefale nogen at købe et produkt for derefter at skulle bytte det pågældende produkt flere gange for at få noget, der virker. Det, jeg kan sige om Scuf Prestige, er, at den virker lige ud af æsken.

Bottom line

Med Scuf Prestige får du et komfortabelt design, lang batterilevetid, et væld af indstillelige kontroller, konfigurerbart design og padler, der er nemme at programmere. Du bliver dog lidt snydt for 159 dollars. Controllerens padler på bagsiden er ikke designet med komfort i tankerne, der er ingen USB Type-C-opladning, chassiset føles billigt, Bluetooth-rækkevidden er kort, og der er ingen indbyggede profiler.

Hvis du vil have en overlegen controller, skal du vælge Xbox Elite Wireless Controller Series 2. Bortset fra prisen løser den alle Scuf Prestige’s ulemper, men du skal være heldig at få en, der rent faktisk virker lige ud af æsken.

Samlet set er Scuf Prestige en solid controller. Den har problemer, og den burde være billigere, men hvis du har pengene, er den et godt alternativ til Xbox’s premium controller plus muligheden for at tilpasse dens udseende og følelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.