Den ödmjuka litanianen

Den ödmjuka litanianen, för privata andakter, är en gripande bön som kan föra oss närmare Kristus. Oroar du dig ständigt för vad andra tycker om dig? Känner du dig tom eller frustrerad om du inte står i centrum för uppmärksamheten? I ödmjukhetens litania ber vi om vår Herres hjälp att ödmjukt följa i hans fotspår och kasta bort, eller åtminstone erbjuda honom, alla dessa gnagande tvivel och rädslor som kommer med vår självcentrerade inställning.

Vår Herre ber oss i Matteusevangeliet att lära oss av honom ”ty jag är ödmjuk och ödmjuk av hjärta” (Matt 11:29), så som han beskrivs i den första raden i denna bön nedan. Vi ber i denna litania, komponerad av Rafael kardinal Merry de Val (1865-1930), statssekreterare hos påven Sankt Pius X, att Gud ska fylla våra hjärtan och själar med äkta ödmjukhet, en väsentlig dygd för helighet. När allt kommer omkring, som vi läser i Jakobs brev ”Gud motarbetar de högmodiga men ger nåd åt de ödmjuka” (Jakob 4:6).

När litanian om ödmjukhet bäras i en privat miljö av två eller flera personer är de rader som anges i kursiv stil nedan svaren till en ledare.

O Jesus, du ödmjuke och ödmjuk i hjärtat, hör mig.
Från önskan att bli uppskattad,
befria mig, Jesus. (Upprepa efter varje rad)
Från önskan att bli älskad,
Från önskan att bli upphöjd,
Från önskan att bli hedrad,
Från önskan att bli prisad,
Från önskan att bli föredragen framför andra,
Från önskan att bli rådfrågad,
Från önskan att bli godkänd,
Från rädsla för att bli förnedrad,
Från rädslan för att bli föraktad,
Från rädslan för att drabbas av tillrättavisningar,
Från rädslan för att bli förtalad,
Från rädslan för att bli bortglömd,
Från rädslan för att bli förlöjligad,
Från rädslan för att bli kränkt,
Från rädslan för att bli misstänkt,
Från rädslan för att andra ska bli älskade mer än jag,
Jesus, ge mig nåden att vilja det. (upprepa efter varje rad)
För att andra ska bli mer uppskattade än jag ,
För att, enligt världens uppfattning,
andra ska öka och jag minska,
För att andra ska bli utvalda och jag åsidosatt,
För att andra ska bli prisade och jag obemärkt,
Att andra må föredras framför mig i allting,
Att andra må bli heligare än jag, förutsatt att jag må bli så helig som jag borde bli,

Den sista framställningen i ödmjukhetens litania antyder kraftfullt vad helighet innebär: Att älska Gud och sin nästa över allt annat, att sätta andras behov före våra egna. Vi ska inte oroa oss för hur vi ”rankas” i gudsfruktan. Annars kan vi lika gärna bli som fariséerna som vår Herre föraktade och som tog mer glädje av religionens prydnad än av kärleken till Gud och nästan, så att ”alla deras gärningar gör de för att bli sedda” (Matt 23:5).

Om vi söker Guds hjälp för att kasta ut våra stolthetssynder är vi i samklang med vår Herres berömda evangeliebudskap ”Den som upphöjer sig själv kommer att bli förödmjukad och den som förödmjukar sig själv kommer att bli upphöjd” (Matt 23:12).

När vi talar om stolthet här talar vi inte om hur du känner dig när ditt barn till exempel vinner en stavningstävling. Vi talar om en av de dödligaste synderna, den stolthet som orsakar högmod, svartsjuka eller ilska över försmädelser eller förolämpningar.

När vi talar om förolämpningar kan kardinal de Val mycket väl ha haft vår Herres bergspredikan i åtanke när han nämnde rädslan för att bli misshandlad på olika sätt i litanianen om ödmjukhet. Jesus tröstar oss med tanken att när vi blir förföljda för hans skull ska vi ”glädjas och jubla, för er belöning är stor i himlen” (Matt 5:12).

Jesus själv gav sitt liv för oss i det mest gripande exemplet på ödmjukhet vi kan tänka oss! Universums skapare tog på sig vårt kött och våra synder för vår frälsning, för att födas i en krubba och dö på ett kors mellan två tjuvar!

Som den helige Paulus skrev: ”Han tömde sig själv och tog en slavs gestalt, kom i mänsklig gestalt; och när han fann att han var mänsklig till utseendet, förödmjukade han sig själv och blev lydig till döden, till och med till döden på ett kors. På grund av detta höjde Gud honom högt” (Fil 2:7-9).

Vad som också är värt att notera är att den viktiga kopplingen mellan ödmjukhet och helighet finns i hela Skriften, inte bara i Nya testamentet.

Vår Herres berömda saligprisning ”Saliga är de ödmjuka, ty de skall ärva jorden” (Matt 5:5) är till exempel ett eko av denna vers från psalmerna: ”De ödmjuka skall ärva landet och glädja sig åt en riklig frid” (Psalm 37:11).

Som profeten Mika, till exempel, uttryckte det så bra i sin bok som finns i Gamla testamentet: ”Man har berättat för dig, människa, vad som är gott och vad HERREN kräver av dig: Du ska göra det rätta och älska det goda och vandra ödmjukt med din Gud” (Mi 6:8). Förhoppningsvis kan ödmjukhetens litania inspirera dig på din egen heliga och speciella resa mot himlen!

HJÄLP TILL ATT STÖDJA VÅR WEBBPLATS MED KÖP
FRÅN VÅR BOK- OCH PRESENTBUTIK
ELLER CAFÉPRESSBUTIK!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.