Den osyrade brödfesten och påsken: Vad är skillnaden?

Detta inlägg innehåller affilierade länkar. Jag annonserar endast varor som jag personligen rekommenderar och kan få en liten provision vid kvalificerade köp. För mer information, besök vår sida med information om affiliate.

Är påsken och de osyrade brödens högtid samma sak? Även om många tror att de är det, beskrivs de som två separata högtider i Bibeln. De osyrade brödens högtid följer direkt efter påsken, även om de två händelserna överlappar varandra, vilket jag kommer att förklara nedan.

Både påsken och de osyrade brödens högtid är betydelsefulla fester för kristna när vi utforskar våra hebreiska rötter och växer i vår tro. Vår Frälsare och vad han har gjort för oss kan tydligt symboliseras genom båda dessa högtider och om de ännu inte är traditioner i ditt hem rekommenderar jag starkt att du överväger att införa dem! De ger så levande bilder av vem Jesus är och varför vi behöver honom!

Passover

Och även om det ofta kallas så är Pesach inte en vecka eller ens en dag, utan en måltid som hålls den 14:e dagen i månaden Nisan i den hebreiska kalendern. Detta motsvarar ett datum i mars eller april i vår gregorianska kalender.

Och även om det ursprungliga budet inte kan hållas eftersom det innefattar offrandet av påsklamm i templet, gör ett årligt firande det möjligt för oss att minnas vad Gud gjorde för sitt folk i Egypten.

Måltiden under påsken, som kallas Seder, är inte bara till för att ge näring åt dem som tar del av den, utan för att tjäna som ett minne av vad Gud gjorde för sitt folk under uttåget ur Egypten. Den ska ätas den 14:e dagen i månaden Nisan, i skymningen. Det är viktigt att notera här att dagarna i den hebreiska kalendern börjar i skymningen kvällen innan.

Passoverlamm i Egypten förebådar Jesus, vårt påsklamm, och detta visas tydligt under sedern. Precis som påsklammets blod räddade det hebreiska folket från slaveriet är det Jesu blod som också räddar oss från vår synds slaveri.

Osyrat bröd

Den osyrade brödfesten ska börja i skymningen den 15:e dagen i Nisan, samma månad som påsken. Detta är en 7-dagars högtid och den första och sista dagen ska vara sabbater. Dessa sabbater skiljer sig från veckosabbaten (lördag) och kan inträffa vilken dag som helst i veckan. Vilken veckodag de infaller på ändras från år till år, men oavsett vilken dag de infaller på gäller samma regler som för veckosabbaten – vila och att hålla dagen helig.

Budskapet för denna högtid säger att ni ska äta osyrat bröd i sju dagar och ta bort all surdeg från era hem innan högtiden börjar (detta är den period då de osyrade brödens högtid överlappar påsken). I vårt hem gör vi oss av med allt som är syrat och alla surdegsmedel. Under resten av sjudagarsperioden innehåller alla måltider och mellanmål inga surdegsmedel eller sura produkter.

Den osyrade brödfesten ger dem som deltar i den en så bra bild av synden i våra liv! Bibeln använder ofta ”jäst” eller ”surdeg” för att beteckna synd. I processen att rensa ut den ur våra hem inser vi mycket snabbt hur svårt det är att hitta och ta bort alltihop. Det finns smulor i hörnen av våra skafferier och till och med under våra kylskåp. I ett hus som mitt, med sju personer, är det ens möjligt att få bort allt?

Men detta är den del av denna fest som pekar oss rakt mot Jesus. När vi ser hur svårt det är att få ut all surdeg ur våra hem, inser vi hur svårt det är att få ut synden ur våra liv. Det är lätt att hitta de uppenbara bröden i skafferiet, men man måste verkligen leta efter Cheerios mellan soffkuddarna (de av er som har småbarn förstår. Resten av er stannar med mig om detta). På samma sätt är det lättare att få bort de stora, uppenbara synderna ur våra liv, men svårare att få bort de dolda, till synes små synderna innan de vittrar.

Även om vi inte kan få bort all synd ur våra liv har vi Jesus som täcker dem alla. Även om vi fortfarande bör sträva efter att leva på ett sätt som behagar Gud, om vi tror på Jesus som vår frälsare, förlåter han till och med de synder som vi hellre lämnar på de mörka platserna under kylskåpet. Även om vårt livs ”hem” är skinande rent är det troligt att det finns någon surdeg gömd någonstans.

Det är därför vi behöver Jesus! Han är den ende som är kapabel att perfekt rengöra ”hemmen” i våra liv, vilket gör det möjligt för oss att ha en relation med en helig Gud. Vilken underbar bild!

Som alla de sju bibliska högtidsdagarna pekar påsken och de osyrade bröden båda på vår Frälsare på olika men tydliga sätt. Min familjs tro har vuxit så mycket sedan vi inkluderade dessa viktiga dagar eller ”utsatta tider” i Bibeln. Om de ännu inte är traditioner i ditt hem, uppmuntrar jag dig att inkludera dem och jag är säker på att du kommer att bli glad att du gjorde det!

Om du behöver några recept för ditt kristna firande av osyrat bröd, så har vi här en bok för dig! Sherrie’s Favorite Unleavened Recipes (Sherries favoritrecept för osyrat bröd): För påsken och de osyrade brödens dagar innehåller 22 läckra och lättlagade recept för ditt veckolånga firande.

För ytterligare läsning om ämnet Jesus i de bibliska högtiderna rekommenderar jag Sam Nadlers bok Messias in the Feasts of Israel (Messias i Israels högtider). Det är en mycket snabb läsning som visar hur dessa högtider lär oss mer om vår Frälsare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.