Har en välsignad dag!

Frekvent säger någon, ofta en butiksanställd, ”Ha en välsignad dag!” Jag gillar det. Det är positivt, uppmuntrande och förväntansfullt. Men vad betyder det? Är det bara ett vänligt, till och med andligt, sätt att säga ”Ha en bra dag”? Låt oss ta en titt på ordet ”välsignad”

”Välsignad” är ett unikt andligt ord. Definitionen av ”välsignad” är ”att göras helig, att vara avskild … ger glädje, tillfredsställelse.”

I Psalm 1, där ordet används i vers 1, är den bokstavliga betydelsen: ”Åh hur lycklig”. Psalmen fortsätter med att förklara hur man ska uppnå detta tillstånd av välsignelse. ”Hur välsignad (Åh hur lycklig) är den man (eller person) som inte vandrar i de ogudaktigas råd och inte står på syndares väg och inte sitter på hånarnas plats …”. De tre första anvisningarna är på sätt och vis negativa. De har att göra med vägran eller undvikande.

Man behöver bara titta på nyheterna eller besöka sociala medier för att inse att onda människor, syndiga människor och hånare finns överallt. Jag besökte en sida där tre nästan 70-åriga män som gick i gymnasiet tillsammans lammade varandra på grund av deras respektive sociala och politiska åsikter. Samtalet varken gick bra eller slutade bra.

Jag vet inte om de här tre männen var vänner i gymnasiet, men deras samtal var definitivt ovänligt och måste få dem alla att känna sig arga, frustrerade och förbittrade mot varandra. Jag avböjde att delta i denna konversation. Jag har tillräckligt med konflikter i mitt liv utan att låta mig påverkas av andras internetskrik. Det skulle ha gjort att jag hade känt mig missnöjd – osälld, om man så vill.

Med andra ord ska de som vill bli ”välsignade” inte tro som, bete sig som, eller tillhöra de ”ogudaktiga männens” rike. Inte för att dessa tre är onda. Men ibland kan våra samtal, attityder, tankar och handlingar hindra vår egen ”välsignelse”.

Jag har nästan kommit till den punkten att jag inte tittar på mycket nyheter på TV, vare sig de nyheterna är på Fox, CNN eller MSNBC. Allt detta stör min känsla av frid. Jag har varit tvungen att ”gömma” eller helt och hållet avlägsna mig från vissa personer på Facebook på grund av den vitriol och det hat som framträder i deras inlägg – oavsett om de är från vänster eller höger. Det är för mycket skällsord, svordomar och fördömande för att jag ska kunna ”ha en välsignad dag”.

Men det finns också en del positiva instruktioner i Psalm 1 om hur man kan förvärva och behålla detta ”välsignade” tillstånd. Psalmisten säger att den som vill bli välsignad ska göra så här: ”Men hans glädje är i Herrens lag och i hans lag mediterar han dag och natt.”

Det vill säga, man läser, älskar, smälter, tänker på och lever ut skrifterna. I Josua förmanas krigsledaren att göra detsamma och löftet är att han ska blomstra och ha god framgång. Han kommer att bli välsignad. Josua gjorde så och blev, utan tvekan, den största militära ledaren i Israels historia.

Psalmisten förklarar att den som uppfyller både dessa negativa och positiva instruktioner kommer att vara andligt frisk och fruktbar – något som är en bristvara i vår nuvarande kultur.

Å andra sidan kommer de som vägrar att göra det i slutändan att vara andligt döda människor som är fyllda av skuldkänslor. De kommer att vara ”ohälsosamma”, missnöjda, olyckliga och osjälade.

Det står också klart att de som är osjälade befinner sig i det tillståndet av egen fri vilja. Det är alltid ett val att reagera positivt eller negativt, vare sig det gäller sociala medier, kvällsnyheterna, den aktuella politiska situationen eller psalmistens instruktioner.

Så jag uppskattar den person som säger: ”Ha en välsignad dag!”. Det är en inbjudan att göra en inventering och fastställa om jag är välsignad den dagen eller inte.

Är jag nöjd? Är jag helig? Är jag helig? Upplever jag njutning? Lycklig? Om ja, då är det underbart!

Om inte, vad ska jag då göra åt saken?

Världen behöver fler ”välsignade” människor. Gud vet att det finns gott om den andra sortens människor. Så, ”Ha en välsignad dag!” Jag menar det verkligen. Jag ber att du verkligen blir välsignad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.