Hur man på rätt sätt gör sig av med gamla biblar

Pastorer och ledare får ofta den här frågan: ”Vad är det rätta sättet att göra sig av med en gammal bibel?”

Det är inte något man tänker på förrän man står med en gammal, sliten bibel i ena handen och en skinande ny i den andra. Eller tills man ärver ett litet bibliotek och hittar en gammal familjebibel på en hylla. Men det är en bra fråga.

Det finns inte en enda, korrekt metod för att göra sig av med gamla biblar

Det verkar vara en händelse som borde ha någon tilldelad regel eller ritual – som att göra sig av med en trasig flagga – men så är det inte. Det finns inte ett enda, i slutändan ”korrekt” sätt att göra sig av med en gammal bibel.

Å ena sidan respekterar vi som kristna Guds ord i sin tryckta form och vi behandlar våra biblar kärleksfullt för vad de innehåller. Men samtidigt som vi älskar och värnar om Guds ord dyrkar vi inte pappret som det är tryckt på eller lädret som håller ihop det. (Det är inte ”otur” att återvinna en gammal, sliten bibel.)

Så svaret på ”Hur ska jag göra mig av med en gammal bibel?” eller ”Vad ska jag göra med en extra bibel?” är egentligen vad du anser vara mest respektfullt.

Vad är det mest respektfulla sättet att göra sig av med en gammal eller extra bibel? Skicka den till oss.

När du läser detta finns det oräkneliga människor över hela världen som ber för att få en egen bibel, eftersom bön är det enda sättet för dem att någonsin få en. Vad kan vara mer respektfullt för Guds ord än att dela det med någon som desperat behöver det?

Från Zimbabwe:

Martin har återvänt från att ha delat ut biblar till pastorer som i sin tur gav till sina evangelisationspastorer, som sedan gick vidare för att välsigna sjukhus, fängelser och skolor.

Ett enastående vittnesbörd var om en ung kvinna vid namn Sera som ville bränna upp sig själv eftersom hon förlorat sin mor och far som gick bort i en bilolycka för tre månader sedan. Dessutom lämnade hennes man henne och lämnade henne med fyra barn. Det var som om helvetets portar kastade sig över henne.

Det fantastiska är att de biblar som Martin tog med sig kom i rätt tid för att rädda denna fyrabarnsmamma. De betjänade henne och läste Jobs berättelse. Hon hade aldrig hört talas om den i hela sitt liv. När hon hörde den bröt hon ihop och grät och grät och gav sedan sitt liv till JESUS och blev en helt ny själ och mor.

Optioner för att göra sig av med gamla biblar

Låt oss titta på andra populära alternativ:

  • Återinbinda den – Om omslaget är skadat eller om ett avsnitt har lossnat från inbindningen kan du alltid få den återställd. Vår kultur tenderar att slänga och ersätta saker som blir skadade, men din bibel förtjänar bättre. Om den kan återställas är detta ett bra alternativ.
    .
  • Begrav den – Många judiska samfund begraver skadade, heliga texter som ett tecken på respekt. En del kristna har anammat denna praxis, men även om det är lätt att se och respektera avsikten rekommenderar vi det inte.
    .
    Vi har fått otaliga vittnesmål under de senaste 40+ åren om liv som förändrats och människor, familjer och byar som räddats på grund av ett evangelietrack eller en liten andaktsbok. Hur mycket mer kan Gud göra med till och med en skadad bibel? Att begrava den i marken är för oss ett sorgligt förnekande av kyrkan runt om i världen som gärna skulle gräva upp den med sina egna händer om de kunde.
    .
  • Återvinn den – Det är trots allt papper. I likhet med ovanstående rekommenderar vi det dock inte, eftersom det nonchalant avfärdar potentialen i ens en bit av Guds ord.
    .
  • Donera den – Vi har sett fler gamla, skadade biblar än de flesta människor och vi kan fortfarande säga att detta är det bästa alternativet!

Lyssna på vår grundare, Steve Schmidt, som delar med sig av ett vittnesbörd från Indien om hur långt våra bröder och systrar runt om i världen är villiga att gå för en bibel:

Gemensamma invändningar mot att donera gamla biblar

Det finns några vanliga omständigheter, frågor och invändningar som dyker upp när vi talar om att donera gamla, slitna biblar.

Men min gamla bibel är på engelska.

Vi har skickat gamla, donerade engelska biblar till missionsfältet i mer än 40 år och inte en enda gång har en distributör eller missionspartner sagt: ”Jag kan verkligen inte använda dessa eftersom de är på engelska.”

Många nationer och samhällen runt om i världen – som Nigeria och Ghana – har undervisat i engelska i sina skolor i åratal, och en fjärdedel av Indiens 1,4 miljarder människor talar och läser engelska. De flesta av våra distributörer frågar ständigt efter mer.

Från Indien:

Med ert stöd i bön har vi kunnat hjälpa pastorer och missionärer med biblar och andra böcker och evangelisationsarbetet har utökats och det härliga budskapet om Guds frälsande kraft har nått många regioner i denna del av världen, men det finns fortfarande miljontals själar runtomkring oss som aldrig har hört evangeliet om Jesus Kristus och hans frälsande kraft. Våra vänner från missionsfälten och pastorer från många olika kyrkor skrev till mig och bad mig som vanligt att hjälpa dem.

Hur blir det med min gamla bibel som faller sönder eller är svårt skadad?

För det första är ”svårt skadad” för de flesta västerlänningar inte ”svårt skadad” för människor som rutinmässigt tvingas gräva ner sin kristna litteratur i marken för att förhindra att den upptäcks av myndigheterna. Eller för människor som bär sina biblar genom djungler och över bergskedjor för att dela evangeliet med människor.

Men även om den är det – även om sidor faller ut och halva Uppenbarelseboken saknas – är det fortfarande mer av Guds ord än vad de flesta människor i världen någonsin kommer att hålla i sina händer.

Det känns ibland nästan oförskämt eller ohövligt att skänka en mycket skadad bibel, men om du kunde fråga våra bröder och systrar i Afrika och Asien om de skulle föredra 95 procent av en bibel eller ingen bibel alls … så skulle de kyssa dina händer för att du gav dem 95 procent av en bibel.

Om det fortfarande stör dig att donera en söndersliten bibel uppmanar vi dig att köpa några nya och skicka dem tillsammans med din gamla. 😉

Vi får mycket sällan en donerad bibel som faller i bitar för att bindningen är helt bortblåst, och dessa återvinner vi (kärleksfullt och respektfullt). Så egentligen skadar det inte att skicka oss din gamla bibel, oavsett hur skadad den är, och låt oss avgöra om den kan användas.

Hur du donerar dina gamla, slitna biblar

Det finns flera sätt att skicka dina gamla biblar till oss. Du kan posta dem eller lämna dem på någon av våra platser i Illinois eller Alabama:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.