Kan Paulus betraktas som ett vittne om han aldrig såg Jesus?

Jag talar ofta om de direkta bevis som apostlarna erbjuder i Apostlagärningarna. Dessa män såg tydligt sig själva som ögonvittnen och förlitade sig på sina observationer av Jesus när de förmedlade sanningen till andra. Först och främst såg lärjungarna sig själva som ögonvittnen till uppståndelsen. Men Paulus, som kom sent till gruppen av apostlar, hävdade också att han var kvalificerad som ögonvittne. Var hans påstående berättigat? Jag fick nyligen denna fråga från en vän som rörde Paulus ögonvittnesstatus, eftersom en strikt läsning av två avsnitt som beskriver Paulus upplevelse med Jesus på vägen till Damaskus skulle kunna leda till att man tror att Paulus faktiskt aldrig såg Jesus överhuvudtaget:

Acts 9:3-9
Som han var på väg, hände det sig att han närmade sig Damaskus, och plötsligt flammade ett ljus från himlen upp runt omkring honom; då föll han till marken och hörde en röst som sade till honom: ”Saulus, Saulus, varför förföljer du mig?” Han svarade: ”Vem är du, Herre?” Han svarade: ”Jag är Jesus som du förföljer, men stå upp och gå in i staden, så skall du få veta vad du skall göra.” Männen som reste med honom stod mållösa, eftersom de hörde rösten men inte såg någon. Saulus reste sig upp från marken, och fastän hans ögon var öppna kunde han inte se någonting, och de ledde honom vid handen och förde honom in i Damaskus. I tre dagar var han utan syn och varken åt eller drack.”

Acts 22:3-9
”Jag är jude, född i Tarsus i Kilikien, men uppvuxen i denna stad, utbildad under Gamaliel, strikt enligt våra fäders lag, och jag är ivrig för Gud, precis som ni alla är i dag. Jag förföljde denna väg in i döden och band och satte både män och kvinnor i fängelse, vilket också översteprästen och alla de äldstes råd kan vittna om. Från dem fick jag också brev till bröderna, och jag gav mig iväg till Damaskus för att föra även de som befann sig där till Jerusalem som fångar för att straffas. ”Men det hände att medan jag var på väg och närmade mig Damaskus vid middagstid, blossade plötsligt ett mycket starkt ljus upp från himlen runt omkring mig, och jag föll till marken och hörde en röst som sade till mig: ’Saulus, Saulus, varför förföljer du mig?’. Jag svarade: ”Vem är du, Herre? Och han svarade mig: ”Jag är Jesus från Nasaret, som du förföljer. De som var med mig såg visserligen ljuset, men de förstod inte rösten från den som talade till mig.

Kan Paulus vara ett ögonvittne om han aldrig såg Jesus från början? Jag anser att det finns två goda skäl att acceptera Paulus status som ögonvittne och hans ställning som apostel:

Ögonvittnen vittnar om mer än visuella upplevelser
Jag har intervjuat ett antal vittnen under årens lopp, och många av dem såg faktiskt inte något som var relevant för fallet. Vissa hörde helt enkelt något, luktade något eller kände till och med något. I ett fall från början av 1980-talet blev vittnesmålet från en polis som kände på huven på ett misstänkt fordon otroligt viktigt för vårt fall. Vittnen erbjuder ofta en mängd olika empiriska observationer vid rättegången och vittnar om vad de såg, hörde, kände eller luktade. Paulus status som vittne är inte beroende av hans visuella observationer.

Paulus vittnade faktiskt om en visuell upplevelse
Även om Paulus tydligt beskrev vad han hörde på vägen till Damaskus, bör vi inte vara för snabba med att förkasta den rimliga slutsatsen som rör hans visuella observationer av Jesus. Passagerna i Apostlagärningarna beskriver Paulus observation av ”ett ljus från himlen” och det är oklart om Paulus kunde se en form eller gestalt vid detta tillfälle. Det finns dock goda skäl att tro att Paulus faktiskt såg Jesu gestalt, baserat på hans senare beskrivningar i 1 Korintierbrevet:

1 Korintierbrevet 15:3-8
Ty jag har överlämnat till er som det viktigaste det som jag också har fått, nämligen att Kristus har dött för våra synder enligt Skrifterna, att han har begravts och att han har uppväckts på tredje dagen enligt Skrifterna, och att han har uppenbarat sig för Kefas och sedan för de tolv. Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder på en gång, av vilka de flesta finns kvar än idag, men några har somnat in; sedan visade han sig för Jakob, sedan för alla apostlarna, och sist av allt, som för en för tidigt född, visade han sig också för mig. (Betoningen är naturligtvis min)

Nu är det säkert möjligt att Paulus helt enkelt identifierade det ljusa ljuset som Jesus på grundval av de ord han hörde, men det är intressant att Paulus listade sig själv i samband med hundratals ögonvittnen som faktiskt såg Jesus. Paulus gjorde detta upprepade gånger och betecknade sig själv som ett vittne som tillsammans med de andra ögonvittnena vittnade om Jesu uppståndelse:

Annons. Scrolla för att fortsätta läsa.

1 Korintierbrevet 15:12-15
Om det nu predikas att Kristus har uppväckts från de döda, hur kan då några bland er säga att det inte finns någon uppståndelse av de döda? Men om det inte finns någon uppståndelse av de döda, då har inte ens Kristus uppstått; och om Kristus inte har uppstått, då är vår förkunnelse förgäves, då är också er tro förgäves. Dessutom visar det sig till och med att vi är falska vittnen om Gud, eftersom vi har vittnat mot Gud om att han har uppväckt Kristus, som han inte har uppväckt, om de döda faktiskt inte uppväcks. (Återigen är betoningen min)

Apostlarna förvandlade världen med sitt vittnesbörd om uppståndelsen; de var levande ögonvittnen som aldrig ryggade tillbaka när de utmanades att återkalla. Direkta bevis av detta slag är kraftfulla och övertygande. Paulus anslöt sig till dessa tidiga ögonvittnen eftersom även han hade en förvandlande upplevelse med den uppståndne Jesus på vägen till Damaskus. Därför är det rimligt att Paulus intar sin plats tillsammans med de andra apostoliska ögonvittnena. apostlarna förvandlade världen med sitt vittnesbörd om uppståndelsen; de var levande ögonvittnen som aldrig ryggade tillbaka när de utmanades att återkalla. Click To Tweet

För mer information om tillförlitligheten hos de nytestamentliga evangelierna och argumenten för kristendomen, läs Cold-Case Christianity: A Homicide Detective Investigates the Claims of the Gospels. Denna bok lär läsarna tio principer för utredningar av kalla fall och tillämpar dessa strategier för att utreda evangelieförfattarnas påståenden. Boken åtföljs av ett DVD-set med åtta sessioner om Cold-Case Christianity (och en deltagarhandledning) för att hjälpa enskilda personer eller smågrupper att undersöka bevisen och göra ett fall.

J. Warner Wallace är en av Dateline-aktuella Cold-Case Detective, Senior Fellow vid Colson Center for Christian Worldview, adjungerad professor i kristen apologetik vid Talbot School of Theology, Biola University, författare till Cold-Case Christianity, God’s Crime Scene och Forensic Faith samt skapare av Case Makers Academy för barn.

Prenumerera på J. Warners dagliga e-post

.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.