Kapitel 1: Jesu bön för enhet – Att de må vara ett

Hem

Häfte

Andra häften

Att de må vara ett

Jesus bön för enhet

”Att de må vara ett.” Dessa ord uttalades av Jesus Kristus natten innan han dog, när han bad för oss till sin himmelske Fader (se Johannes 17). Fem gånger uttryckte han sin önskan om vår enhet – inte bara en enhet mellan de ursprungliga apostlarna – utan också mellan alla som har följt i deras fotspår, generation efter generation. Lägg märke till den betydelsefulla upprepningen av frasen att de skall vara ett i Jesu bön:

”Och nu är jag inte längre i världen, utan dessa är i världen, och jag kommer till dig. Helige Fader, bevara i ditt namn dem som du har gett mig, så att de blir ett, som vi är.” (Johannes 17:11)

”För att alla skall vara ett, så som du, Fader, är i mig och jag i dig, så skall också de vara ett i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig”. (Johannes 17:21)

”Och den härlighet som du gav mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, så som vi är ett.” (Johannes 17:22)

Vårt svar på denna djupa önskan om enhet som Jesus gav uttryck för bör vara att göra allt mänskligt möjligt för att åstadkomma enhet och enhet i Guds kyrka. Det har alltid varit Guds vilja att hans kyrka, hans barn, ska vara enade – göras en genom hans Ande. Som Guds barn bör vi lägga ner våra liv för att hjälpa till att åstadkomma enhetlighet i attityd, inriktning och gemenskap mellan bröderna; särskilt när vi finner oss åtskilda av världsliga administrationers inbillade murar.

”Om det därför finns någon tröst i Kristus, om det finns någon tröst i kärleken, om det finns någon gemenskap i Anden, om det finns någon inälvor och barmhärtighet, så fullgör ni min glädje, så att ni är likasinnade och har samma kärlek, och att ni är eniga, av samma sinnelag”. (Filipperbrevet 2:1-2)

Vårt individuella ansvar i arbetet för att åstadkomma gudomlig enhet är en fråga om personlig frälsning. Vi kommer inte att nå det eviga livet om vi inte utvecklar en Kristusliknande kärlek till alla de heliga (1Joh 3:4). Grunden för enighet och enhet är en genuin omsorg och djup oro för alla bröders fullständiga välbefinnande. Denna typ av enhet kräver inget mindre än att vi sätter våra liv på spel för varandras skull. Enhet kräver en riktig tillämpning av gudomliga principer när vi umgås med våra bröder. Kort sagt, enhet kräver kristen kärlek. Jesus Kristus har gett oss sina läror, varav den sjunde är att gå vidare till fullkomlighet, vilket innefattar enhet bland bröderna.

”Jag i dem, och du i mig, för att de skall bli fullkomliga i ett, och för att världen skall veta att du har sänt mig och älskat dem, som du har älskat mig”. (Johannes 17:23)

Vi kan inte se eller röra Gud i vår iver att tjäna honom, att älska honom – men Gud har gett oss våra medmänniskor att älska i hans ställe. När Jesus vandrade på denna jord var de han älskade alla oomvända – ännu inte heliga. Hans kärlek var gränslös; på samma sätt bör vår kristna kärlek vara gränslös. Den kärlek vi ger måste nå ut, inte bara till sanna kristna, utan också till dem vi känner i världen – och ja, till och med till dem som gör sig till våra fiender. ”Om ni uppfyller den kungliga lagen enligt Skriften: Du skall älska din nästa som dig själv, så gör ni väl.” (Jakob 2:8)

Kanske verkar det osannolikt att Guds barn kommer att samlas igen i en specifik gemenskap, och ändå är det absolut nödvändigt att Guds heliga uppnår en enhet och en samhörighet som överskrider organisatoriska gränser. Guds kyrka är inte en plats! Det är ett folk som är överlämnat till Gud och som uppvisar enhet och kärlek till alla. Gud befaller alla sina barn att vara ett med alla som han kallar, eftersom vi skall vara ett i hans Ande. ”Den som är förenad med Herren är en enda ande.” (1 Korintierbrevet 6:17)

Den mångfaldiga världen av ”den kristna religionen” är mystifierad över dessa sista ord av Kristus eftersom de, om något, definitivt inte är ett i enhet – och inte heller kan vara det. Skillnaden är att vi genom Guds Ande kan vara det, och vi måste finna den enhet som Jesus säger att vi måste ha.

Kapitel 2 – Att världen ska veta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.