Lektion 3: Problemet med tvivel (Lukas 1:18-25)

Alla tänkande människor har kämpat med problemet med tvivel. C. S. Lewis, som var ateist innan han konverterade till kristendomen, erkände att precis som den kristne har sina stunder av tvivel, så har också ateisten det. Han skrev: ”Tro på Gud, och du måste möta timmar då det verkar uppenbart att denna materiella värld är den enda verkligheten; tro inte på honom, och du måste möta timmar då denna materiella värld verkar skrika åt dig att den inte är allt. Ingen religiös eller irreligiös övertygelse kommer i sig själv att en gång för alla göra slut på denna femte kolumnist i själen. Endast troens praktik som resulterar i troens vana kommer gradvis att göra det.” (Citerat i ”Focal Point”, juli-september 1989.)

Tvivel kommer i varierande grad. Det finns tvivlet hos den stolta skeptikern, som gläds åt sitt eget intellekt. Han ställer sig själv mot Gud som om han är en match mot den allsmäktige. Han njuter av att rubba svagt troende människors tro. Han lägger fram sina argument mot Guds existens eller den kristna tron som om han är den första briljanta tänkare i historien som kommit med sådana insikter. Sådana tvivlare får ofta jobb som lärare vid amerikanska universitet! Bibeln avfärdar sådana hånare med ordet: ”Dåren har sagt i sitt hjärta: ’Det finns ingen Gud'” (Ps 14:1).

En annan nivå av tvivel är den hos den person som vill tro, men som kämpar med svåra frågor och som ännu inte har kommit till insikt om Herrens, Jesu Kristi, härlighet och förträfflighet som syndares alltillräckliga Frälsare. Även om den här personens frågor ofta är uppriktiga, är de undantagslöst blandade med synd, särskilt synden att vilja sköta sitt eget liv utan Kristi herravälde.

I mitt bemötande av den här typen av personer använder jag ofta Johannes 7:17, där Jesus sade: ”Om någon är villig att göra hans vilja, så skall han känna igen läran, om den är av Gud, eller om jag talar av mig själv”. Jag vill påpeka att även om det finns en del svåra frågor är kärnfrågan en fråga om hjärtat, om att vara villig att lyda Gud. Jag uppmuntrar sådana människor att läsa evangelieberättelserna med ett öppet hjärta och ställa frågan: ”Vem är Jesus Kristus?”. Om han är Gud i mänskligt kött, som offrade sig själv som offer för syndare, måste vi lita på honom och underkasta oss honom. När våra hjärtan väl är underkastade honom kommer han att ge oss tillfredsställande svar på de flesta svåra frågor.

En annan typ av tvivel är det hos den troende som har fått bort ögonen från Herren mitt i en svår situation. Lärjungarna var där när de blev översvämmade av stormen på havet och de ropade: ”Rädda oss, Herre, vi håller på att gå under!”. Han tillrättavisade först lärjungarna: ”Varför är ni så blyga, ni män med liten tro?”. Sedan tillrättavisade han vinden och havet (Matt. 8:25-26). Den förtvivlade fadern var där när lärjungarna inte kunde driva ut demonen ur hans son. Han bad Jesus: ”Men om du kan göra något, förbarma dig över oss och hjälp oss!”. Jesus svarade: ”Om du kan! Allt är möjligt för den som tror.” Fadern ropade: ”Jag tror, hjälp min otro.” (Markus 9:22-24).

Alla vi som tror på Jesus Kristus som frälsare har också varit där. Vi tror, men vi får ögonen borta från Herren och riktade mot den prövning som tornar upp sig framför oss. Om du lägger en penny nära ögat kommer den att blockera solens glans. Om du låter en prövning fördärva din syn kommer den att blockera den allsmäktige Gudens härliga kraft.

Zacharias var där den dagen i templet när Gabriel, den ängel som står i Guds egen närvaro, uppenbarade sig för honom och lovade att ge Zacharias och hans hustru Elisabet en son. Han borde ha varit extatisk av glädje. Varje dag i åratal hade detta fromma par bett: ”Herre, om det är din vilja, ge oss en son”. Men det var flera år sedan. Nu var det för sent. De hade båda två för länge sedan passerat den tid då även par som hade barn kunde bli gravida. Sakarias hade försonat sig med verkligheten – de skulle inte få någon son. Han hade kommit överens med Gud om saken: ”Gud är suverän. Han är fri att ge sina välsignelser till vem han vill. Av någon outgrundlig anledning har han undanhållit oss den välsignelsen.” Och nu var Sakarias inte villig att öppna sig för den berg- och dalbana av förhoppningar och farhågor som han för länge sedan hade lämnat bakom sig. Och därför tvivlade han på ängelns ord.

Vad kan Zacharias lära oss om problemet med tvivel?

Vi kämpar alla med problemet med tvivel.

A. Tvivel är ett problem, även för de rättfärdiga.

Zacharias var ”rättfärdig i Guds ögon och vandrade klanderfritt i alla Herrens bud och krav” (1:6). Att vara rättfärdig i Herrens ögon innebär att hans gudsfruktan inte var en yttre uppvisning, som fariséernas ”rättfärdighet”, utan en fråga om hjärtat. Mannen vandrade med Gud och det hade han gjort i många år. Det faktum att en sådan gudfruktig man tvivlade visar oss att ingen är undantagen från problemet.

Andra stora troende män och kvinnor i Bibeln hade också sina stunder av tvivel. Sara snubblade över en liknande situation. När Herren meddelade Abraham att hans hustru skulle föda en son, skrattade Sara, som lyssnade på andra sidan tältväggen, av tvivel (1 Mos 18:10-15).

Sackarias son, Johannes Döparen, hade en tid av tvivel. Han höll sig i fängelse och började undra: ”Om Jesus verkligen är Messias, varför sitter jag, hans budbärare, här i fängelse?”. Så han skickade sina lärjungar för att fråga Jesus: ”Är du den väntade, eller ska vi leta efter någon annan?”. Jesus svarade: ”Gå och rapportera till Johannes vad ni har sett och hört: blinda får syn, lama går, spetälska renas, döva hör, döda uppväcks, fattiga får evangeliet förkunnat.” Sedan tillrättavisade han försiktigt Johannes tvivel genom att lägga till: ”Och välsignad är den som håller sig undan från att snubbla över mig” (Lukas 7:22, 23). Jesus fortsatte med att berätta för folkmassan att bland dem som är födda av kvinnor finns det ingen större än Johannes. Han var en gudfruktig man, men han hade sin tid av tvivel.

Så tvivel är ett problem, även för dem som är rättfärdiga i Guds ögon. Om gudfruktiga män som Sakarias och Johannes föll i tvivel bör vi vara på vår vakt så att vi inte faller. Eftersom även de gudfruktiga har fallit kan vi undra: ”Vad är källan till tvivel?”

B. Tvivel beror inte på brist på bevis, utan på våra syndiga hjärtan.

Har du någonsin pratat med någon som sagt: ”Om jag bara såg ett mirakel eller fick ett direkt ord från Gud skulle jag tro”? Det fungerar inte på det sättet. Här hade Sakarias en ängel som plötsligt dök upp och talade en direkt uppenbarelse från Gud, men han trodde inte. Senare i Lukas ber den rike mannen i Hades Abraham att skicka någon för att varna sina bröder, så att de inte också skulle komma till den fruktansvärda platsen för plågor. Abraham svarade att hans bröder hade Moses och profeterna. Men den rike mannen sade: ”Nej, fader Abraham, men om någon kommer till dem från de döda så kommer de att omvända sig!” Men Abraham svarade: ”Om de inte lyssnar på Moses och profeterna, kommer de inte heller att låta sig övertygas om någon återuppstår från de döda” (Lukas 16:27-31). Tvivel är inte ett problem med bevis, utan ett problem med det mänskliga hjärtats syndighet. Även de som är rättfärdiga kämpar med den syndiga naturen.

Du kanske undrar: ”På vilket sätt skiljer sig Sakarias fråga från Marias fråga (1:34)?”. När ängeln berättade för henne att hon skulle bli gravid med Jesus frågade hon: ”Hur kan detta ske, eftersom jag är jungfru?”. Ängeln konfronterade henne inte för att hon tvivlade. Abraham skrattade och tog upp frågan om hans och Saras höga ålder när han blev lovad en son, men han blev inte tillrättavisad för att han tvivlade, medan Sara blev det (1 Mos 17:17). Gideon bad Gud två gånger om ett tecken, men han blev inte tillrättavisad. Men Sakarias bad ängeln om ett tecken och blev tillrättavisad för sitt tvivel. Varför dessa skillnader?

Jag tror att John Calvin (Calvins kommentarer , 1:23) har rätt när han tar upp dessa varierande fall och påpekar att skillnaden inte låg i de uttalade orden, utan i varje persons hjärta. Han erkänner att även om Gud är fri att straffa en person och benåda en annan, som han vill, så är det inte förklaringen här. Snarare visste Gud, som ser de dolda hemligheterna i varje människas hjärta, att Sakarias var annorlunda än Abraham, Gideon eller Maria. Sakarias begränsade Gud genom den mänskliga naturens normala gång. Han och Elisabet var för gamla för att få barn. Fallet är avslutat! Men han borde ha erkänt, som Gabriel säger till Maria: ”Ingenting är omöjligt för Gud” (1:37).

Våra syndiga hjärtan gör oss alla benägna att begränsa Gud genom mänsklig potential. Lärjungarna föll in i detta misstag när de ställdes inför folkmassan med 5 000 hungriga män, plus kvinnor och barn. Jesus frågade Filippos: ”Var ska vi köpa bröd, så att dessa kan äta?”. Johannes förklarar att Jesus frågade detta för att testa Filippos, eftersom han visste vad han skulle göra. Filippus gjorde en snabb uträkning och kom fram till: ”Bröd till ett värde av tvåhundra denarer räcker inte till för dem, för att var och en ska få lite” (Johannes 6:5-7). Filippos kan ha trott att han gav ett trosfrämjande svar, eftersom lärjungarna uppenbarligen inte hade 200 denarer för att köpa bröd. Men han begränsade Gud till att verka med normala mänskliga medel. Men Gud hade en helt annan lösning, nämligen att på ett mirakulöst sätt multiplicera de få bröd och fiskar som de hade till hands.

Så även om vi har vandrat med Gud i åratal, när vi ställs inför en till synes omöjlig situation, måste vi se till våra hjärtan, som är benägna att begränsa den Allsmäktige genom mänskliga möjligheter. Gud har gett oss rikliga bevis i Skriften för att han är det omöjligas Gud. Ingenting är för svårt för honom. Källan till våra tvivel är inte bristen på bevis. Det är snarare våra, syndiga hjärtan.

C. Tvivel är ofta kopplat till besvikelser eller långvariga prövningar.

Vi vet inte hur länge Sakarias och Elisabet hade varit gifta, men det kunde lätt ha varit 30 eller 40 år. I det samhället var barnlöshet en fråga om smälekänsla (1:25). Under många av dessa år hade de bett Gud att ge dem ett barn och ta bort deras smälek, men Gud svarade inte. Nu när de fysiskt sett var för gamla för att få barn hade de kommit till rätta med sin besvikelse. De hade dragit slutsatsen att det inte kunde vara Guds vilja. Så när ängeln plötsligt meddelade att de skulle få ett barn tvivlade Sakarias.

Du har varit där, eller hur? Du har bett om något så länge och din begäran har nekats så länge att du har dragit slutsatsen: ”Det kommer inte att hända”. Sedan, kanske till och med efter att du slutat be, fanns det plötsligt en glimt av hopp om att dina böner var på väg att bli besvarade. Men du ville inte få upp dina förhoppningar för att sedan få dem krossade igen. Så du skyddade dig själv genom att säga ”Låt oss vänta och se”. Men i ditt hjärta tvivlade du på Gud.

En humoristisk berättelse i Apostlagärningarna visar hur de tidiga kristna faller in i samma misstag. Herodes Agrippa hade avrättat aposteln Jakob och sedan arresterat Petrus och planerat att avrätta honom strax efter påsken. Utan tvekan hade församlingen bett om att Jakob skulle befrias, men deras böner hade inte besvarats. De var besvikna, men när Petrus fängslades kallade de till ett nytt bönemöte. Medan de bad befriade en ängel på ett mirakulöst sätt Petrus från hans fängelsecell. Han gick till den plats där han förmodade att församlingen skulle vara samlad och stod utanför och knackade på dörren. Tjänsteflickan kände igen Petrus’ röst och blev så upphetsad att hon glömde att släppa in Petrus. Hon sprang in och meddelade att Petrus stod vid dörren. Men alla i bönemötet sa: ”Du är galen! Det måste vara Petrus ängel.” Men Petrus fortsatte att knacka. När de öppnade dörren blev de förvånade (Apg 12:1-17).

Tacksamt att Gud i sin nåd ofta utgjuter sina välsignelser trots våra tvivel! Det var fallet med Sakarias. Gud disciplinerade kärleksfullt sin tjänare, men Sakarias tvivel kunde inte omintetgöra Guds suveräna plan. En del av lösningen på våra tvivel är att förstå källan till dem, vilket jag har förklarat. Vi är alla benägna att tvivla på grund av våra syndiga hjärtan, ofta i kombination med besvikelser och prövningar. Men Lukas vill också att vi ska se att …

Lösningen på tvivel är att se att Gud kommer att göra det han säger att han kommer att göra.

Darrell Bock kommenterar: ”Sakarias, rättfärdig som han är, behöver lära sig att Gud kommer att uppfylla sina löften när han suveränt väljer att agera….. Den viktigaste lärdomen … är att Gud kommer att göra det han lovar på sitt eget sätt” (Lukas , s. 37). Detta är en knepig fråga där det är lätt att falla av hästen åt båda hållen. Å ena sidan förnekar vissa kristna Guds suveränitet genom att göra sin förmenta tro suverän. De beordrar Gud runt genom tron, som om Gud är skyldig att lyda eftersom de skäller ut orderna. Så är det inte! Gud är suverän, inte den ynkliga människans böner.

Å andra sidan är det lätt att ge efter för besvikelse om Gud inte har svarat som vi trodde att han skulle ha gjort, och vår besvikelse leder oss snabbt in i tvivel. Den bibliska balansen är att inte vackla i misstro om Gud inte gör något på det sätt som vi trodde att han borde ha gjort. Vi låter Gud vara suverän, men vi tror att om han har sagt att han skulle göra något så kommer han att göra det, även om det tar sig en annan form än vad vi hade förväntat oss.

Håll dig till minnes att Lukas riktade sitt evangelium till en man som troligen var en ung troende som behövde trygghet i sin tro. Motsatsen till tvivel är inte ett hopp i mörkret. Den kristna tron bygger på solida historiska bevis. Lukas skrev för att övertyga Theofilus och hans andra läsare om att Gud faktiskt var verksam i denna fantastiska historia om Jesu födelse och liv. Han strukturerade dessa tidiga berättelser med detta syfte i åtanke. Det finns två trådar som tillsammans skingrar våra tvivel genom att visa att Gud gör vad han säger att han ska göra.

A. Vi vet genom hans profetiska ord att Gud gör vad han säger.

Luke understryker denna punkt på flera sätt. För det första finns strukturen i de två första kapitlen i hans evangelium. Här finns ett parallellt mönster med två födelseförkunnelser (Johannes döparen, 1:5-25; Jesus Messias, 1:26-38); ett möte mellan de två mödrarna, Maria och Elisabet, som tjänar som länk (1:39-56); och två födelseberättelser (Johannes, 1:57-80; Jesus, 2:1-40). Genom denna struktur vill Lukas att vi ska se att Gud tydligt är verksam i dessa två mäns födslar. Han bröt suveränt in i historien och tillkännagav vad han skulle göra. Sedan fortsatte han att göra det.

Detta tema understryks ytterligare i ängelns tillkännagivande till Sakarias, där han citerar profeten Malakias förutsägelse om profeten Elias’ återkomst och säger att Johannes kommer att uppfylla denna förutsägelse. Han förutspår också ett antal andra inslag i Johannes liv och tjänst som faktiskt inträffade senare. Lukas driver intrycket att det som Gud säger att han ska göra, det kommer han att göra.

Detta betonas på ett annat sätt som är lite tydligare i den grekiska texten än i den engelska. I vers 18 uttrycker Sakarias orsaken till sitt tvivel genom att säga: ”Jag är en gammal man”. Det är ett empatiskt uttryck, ego eimi på grekiska. I vers 19 svarar ängeln med samma uttryck: ”Jag är Gabriel, som står i Guds närvaro, och jag har skickats för att tala till dig …”. Det är en medveten kontrast mellan svagheten i människans ord och kraften i Guds ord. Det är som om Gabriel sade: ”Du må vara en gammal man, oförmögen att föda ett barn, men jag är inte mindre än den ängel som står i Guds egen närvaro och kommer för att tala hans ord på hans befallning.” Det är alltså tydligt att Guds ord övervinner människans ord.

Ett sätt för oss att veta att Gud kommer att göra vad han säger att han kommer att göra är genom att observera hans profetiska ord. Det finns många profetior i Skriften som uppfylldes senare i Skriften. Gud talade, och senare gjorde Gud det han sa att han skulle göra. Det borde stärka vår tro. Skriften innehåller också många profetior som ännu inte har uppfyllts. Även om en del av detaljerna kan vara luddiga är det övergripande schemat ganska tydligt, och det är också tydligt att i vår tid är allting i linje precis som Gud har sagt. Världen är förberedd för en mäktig ledare som ska samla nationerna under en envärldsregering, som Uppenbarelseboken förutsäger. Genom datorrevolutionen finns mekanismen på plats för att kontrollera alla köp och försäljningar genom att ge varje person ett märke, vilket Bibeln också förutspår. Utvecklingen mot religiös enhet och tolerans kommer att kulminera i en världsreligion, horan i Uppenbarelseboken 17. Så när vi ser Guds ”profetiska ord bli allt säkrare” (2 Petr 1:19), bör vi lägga våra tvivel åt sidan och lita på Guds ord.

B. Vi vet genom hans kärleksfulla disciplinering att Gud gör vad han säger.

Och även om våra tvivel inte hindrar Gud från att nådigt välsigna oss i enlighet med sitt löfte, så disciplinerar han oss kärleksfullt i våra tvivel, så att vi kan dela hans helighet. Ängeln slog alltså Sakarias stum och tydligen även döv (se 1:62). Genom att tvivla på Guds ambassadör tvivlade han på Gud själv. Gud tog det på allvar. Som en kärleksfull far lärde han sitt felande barn en läxa som han aldrig skulle glömma. Ängeln anger specifikt Sakarias synd: ”för att du inte trodde på mina ord” (1:20). Detta understryks ytterligare senare i berättelsen när Elisabet utbrister om Maria: ”Välsignad är hon som trodde att det som Herren hade talat till henne skulle gå i uppfyllelse” (1:45). Det är det som Lukas vill säga: Eftersom Gud kommer att uppfylla sitt ord bör vi vara troende, som Maria, inte otrogna, som Sakarias.

Sakarias tuktan var lämplig för hans synd. Han stängde sin mun i tystnad när han borde ha prisat Gud, så han skulle vara tyst tills den dag då hans läppar blev lossade för att prisa Gud inför andra (1:67). Tvivlet har inget att säga; tron öppnar hjärtat och läpparna i lovsång till Gud.

Tacksamt nog behöver tvivlet aldrig vara ödesdigert. Vi kan återhämta oss om vi underkastar oss Guds nådiga disciplinering. Under sina månader av tystnad underkastade sig Sakarias Gud genom att meditera över hans ord och vara tacksam för hans trofasthet när han uppfyllde sina nådiga löften. Detta framgår tydligt av den ström av lovord som strömmar fram när han äntligen får sitt tal återställt (1:68-79). Den är full av hänvisningar till Skriften och hur Gud har uppfyllt sina löften. Om Sakarias hade tillbringat dessa tysta månader med att gnälla över hur orättvist det var att Gud slog honom dövstum, skulle han inte ha brutit ut i lovord som han gjorde.

Vi bör lära oss av denna gudfruktiga man. När Gud nådigt disciplinerar oss för våra tvivlande hjärtan kan vi antingen gnälla och gnissla under det, eller så kan vi tacksamt underkasta oss hans tuktning. Om vi, som Sakarias, underkastar oss, kommer vi att växa starkare i tron och fyllas med glada och tacksamma hjärtan. Således,

Vi kan övervinna problemet med tvivel om vi ser att Gud gör vad han säger att han ska göra.

Slutsats

I frågan om tro och tvivel är det avgörande inte våra känslor och inte ens vår tro. Det avgörande är föremålet för vår tro. Du kan ha en stor tro på ett defekt flygplan, men det kommer att störta trots din stora tro eftersom det inte är ett pålitligt flygplan. Du kan ha en liten tro på ett sunt flygplan, precis tillräckligt för att få dig ombord, och det är allt som krävs för att ta dig dit du är på väg. Det är inte din tro, utan föremålet för den, som är viktigast.

Luke vill att vi ska se att Gud är trogen mot sina löften, särskilt när det gäller att sända Herren Jesus Kristus som den utlovade Frälsaren. Vi kan lita på en sådan Gud och en sådan Frälsare. Han har bevisat att han håller sitt ord.

De tvivel som vi alla har visar oss att vi behöver en frälsare eftersom vi är syndare. Endast syndare skulle tvivla på den allsmäktige, trofasta, nådiga, suveräna Gud som har gett så många bevis på att han är pålitlig. Och Lukas goda nyheter är att det är just för syndare som Jesus kom till denna jord: ”Människosonen har kommit för att söka och rädda det som var förlorat” (Luk 19:10). I din förvirring och ditt tvivel, ropa på honom för att han ska rädda dig från din synd. Han är mäktig att rädda alla som ropar: ”Gud, var barmhärtig mot mig, syndaren” (Lukas 18:13).

Diskussionsfrågor

  1. Hur kan du urskilja om en persons tvivel är ärliga frågor eller en rökridå för hans synd?
  2. Vilka frågor eller problem orsakar dig mest tvivel? Varför?
  3. Är det tvivel att be: ”Om det är din vilja”? Varför/varför inte?
  4. Tro är inte ett hopp i mörkret; den är baserad på solida bevis. Hur kan vi veta när vi kräver för mycket bevis?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.