Mäktiga böner för att rädda ditt äktenskap från skilsmässa

Du har lovat Gud och din partner att älska och vårda dig tills döden skiljer er åt. Nu kanske du undrar om det är möjligt att förbli tillsammans, trots olikheter, hinder eller utrymme som har kommit mellan er. Din fru är för upptagen, upptagen eller distanserad. Din man är för okänslig, respektlös eller passiv. Kom ihåg att ni två avgav löften inför Gud, familj och vänner. Dessa löften är fortfarande starka idag, men ni kan behöva avslöja dem igen och be om hjälp på vägen. Oavsett vad som har hänt i ert äktenskap älskar Gud er. Han finns här för dig.

Här är några kraftfulla böner som kan hjälpa dig och din partner att återuppväcka kärleken i era hjärtan. Dessa är tänkta att vara böner för dig och din make/maka att säga tillsammans, med hopp om att återknyta kontakten och komma samman mot ett gemensamt mål – ert äktenskap.

Bön för kärlek

Romarbrevet 12:10: ”Var hängivna åt varandra i kärlek. Hedra varandra över er själva.”

Kärlek. Det är lätt att glömma det mitt i ett gräl eller i stundens hetta, men det är vad Bibeln säger att vi ändå ska göra – älska. ”Var hängivna…” i den. Och den andra delen av denna bön kan vara lika svår. ”Hedra varandra framför er själva”. Det låter enkelt i teorin, men i verkligheten kan det kännas som att du alltid prioriterar din partner och att du är den som alltid kommer på andra plats. Diskutera detta med din make eller maka och be tillsammans om den här versen. Fråga varandra vad ni kan göra i vissa situationer för att sätta den andra först. Det kan vara så enkelt som att ge dem den första koppen kaffe på morgonen eller vika den sista lasset tvätt på kvällen. Eller så kan det vara djupare än så, till exempel att man måste förlåta. Om ni båda försöker rädda ert äktenskap från skilsmässa är detta ett utmärkt tillfälle att kommunicera med varandra och diskutera de bästa sätten att visa varandra kärlek.

Be för ditt äktenskap

Matthua 19: 4-6: ”Har ni inte läst”, svarade han, ”att Skaparen i begynnelsen ’gjorde dem till man och kvinna’ och sade: ’Därför ska mannen lämna sin far och sin mor och förena sig med sin hustru, och de två ska bli ett kött’? De är alltså inte längre två utan ett kött. Därför ska ingen skilja det som Gud har sammanfogat åt.”

Ett kött. Dessa två ord är mycket kraftfulla. Om ni är gifta, förenade inför Gud, vill han inte att ni ska skiljas åt. Gud älskar er – BÅDE er. Han tror att ni två, tillsammans, är bättre än var för sig. På vilket sätt är ditt liv bättre tack vare din partner? Diskutera dessa saker tillsammans och be om dem. På vilket sätt har din partner berikat ditt liv och gjort det bättre? Känner ni att ni är ett team som fungerar som ett kött, en kropp och ett liv tillsammans? Om inte kan det vara ett bra tillfälle att diskutera hur ni känner att ni skulle kunna bli mer sammankopplade och känna er mer enade, som det står i Bibeln. Finns det aktiviteter ni kan göra tillsammans som kommer att föra er närmare varandra, eller finns det saker ni har skjutit upp som ni skulle vilja börja göra igen? Vad det än är, kom ihåg att Gud gläds åt er lycka och ert äktenskap. Be om att ingen ska kunna skilja den speciella föreningen mellan dig och din partner åt. Be om att djävulen inte ska komma emellan er, utan att Gud ska lyfta upp er båda och befästa er relation så att den blir starkare än någonsin.

Be om styrka

Filipperbrevet 4:12-13: ”Jag vet hur det är att vara i nöd, och jag vet hur det är att ha överflöd. Jag har lärt mig hemligheten att vara nöjd i alla situationer, vare sig man är välmående eller hungrig, vare sig man lever i överflöd eller brist. Jag kan göra allt detta genom Kristus som ger mig styrka.”

Detta kan vara en av de svåra tiderna … en tid då man är i behov, hungrig eller i nöd. Men du vet att du kan ta dig igenom detta med Herren vid din sida. Han vet att det är svårt. Han vet att du har ont och är förkrossad inuti. Han inser att detta inte är något som du har planerat och inte heller något som du någonsin har velat. Du kanske ser dig omkring och ser andra äktenskap växa och blomstra, medan du känner att ditt äktenskap är på väg mot ett misslyckande. Det är viktigt att under sådana här tider fokusera på ditt eget äktenskap och inte jämföra. Kom ihåg att Gud ger dig den styrka du behöver för att ta dig igenom vad som helst, och han finns där för att hjälpa dig, just nu, om du bara ber och ber honom. Ta en stund för att vara med din partner och be om Guds styrka under denna svåra tid i era liv. Han kommer att finnas där för dig, om du låter honom göra det.

Bön för tron

Romarbrevet 8:18: ”Den smärta som du har känt kan inte jämföras med den glädje som kommer.”

Om du har diskuterat möjligheten till skilsmässa med din partner, är det oundvikligt att du har haft smärta på sistone. Inget gift par ser någonsin skilsmässa som något som händer dem, så när ordet ens börjar komma in i vokabulären kan det vara förödande.

Gud ber oss genom hela Bibeln att förbli trogna, att tro att det på andra sidan denna tomhet och sorg finns en mycket, mycket lyckligare plats. Om du vet att ditt äktenskap kan nå dit är det tro som du bestämmer dig för att följa. Tro som kommer att leda er den väg ni behöver gå. Erkänn smärtan men be för glädjen. Be för de lyckligare tiderna framöver och längs vägen, förbli trogen mot honom.

Det finns många tecken genom Guds ord på att han är med oss. Han hjälper dig och din partner på den här resan och han kommer inte att lämna er sida. Be tillsammans med din make/maka och be till Gud. Be om kärlek, styrka, tro, men framför allt be för ditt äktenskap. Be honom välsigna er relation och låt ingen komma emellan er. Be honom att lugna dina rädslor och dina önskningar och att sätta honom före allt annat. Be honom om hans visdom och vägledning för att hjälpa dig och din partner. Och tro framför allt att han kommer att vara med er båda när ni navigerar denna väg mot ett mer kärleksfullt och trofyllt äktenskap.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.