Möt dem som ”älskar Jesus men inte kyrkan”

Vi lever i en alltmer sekulariserad amerikansk kultur. I denna nya tidsålder är religionen på reträtt från det offentliga rummet, och traditionella institutioner som kyrkan fungerar inte längre med den kulturella auktoritet som de en gång hade i tidigare generationer. I dag är nästan hälften av USA okyrkliga. Men även om allt fler amerikaner överger den institutionella kyrkan och dess definierade gränsmarkeringar av religiös identitet, är det fortfarande många som tror på Gud och praktiserar sin tro utanför dess väggar.

Detta är den första delen i en tvådelad undersökning av tro och andlighet utanför kyrkan. Låt oss börja med en titt på den fascinerande del av den amerikanska befolkningen som, som ordspråket säger, ”älskar Jesus men inte kyrkan”. (Återvänd nästa vecka när Barna kommer att bryta ner identiteten hos de ”andliga, men inte religiösa”.)

Traditionellt kristna – med undantag
För att få fram en känsla av bestående trohet bland kristna trots att de förkastar den institutionella kyrkan, skapade Barna ett mått för att fånga upp dem som bäst passar in på denna beskrivning. Den omfattar dem som identifierar sig själva som kristna och som instämmer starkt i att deras religiösa tro är mycket viktig i deras liv, men som är ”avkyrkade” – det vill säga de har besökt kyrkan tidigare, men har inte gjort det under de senaste sex månaderna (eller mer). Dessa personer har en uppriktig tro (89 % har gjort ett personligt åtagande till Jesus Kristus som fortfarande är viktigt för deras liv i dag), men är anmärkningsvärt frånvarande från kyrkan.

Enligt samlade uppgifter från Barna utgör denna grupp en tiondel av befolkningen, och den växer (från 7 % år 2004). Majoriteten är kvinnor (61 %) och fyra femtedelar (80 %) är mellan 33 och 70 år. Det innebär att de till största delen tillhör X-generationen (36 %) och boomers (44 %), inte tusenåringar (14 %) eller äldre (6 %). Även om Millennials är den minst kyrkliga generationen är det också minst troligt att de antingen identifierar sig som kristna eller säger att tron är mycket viktig för deras liv, vilket förklarar deras underrepresentation i denna grupp. De äldre är underrepresenterade av motsatt anledning – de är den generation som är mest benägna att gå regelbundet i kyrkan.


Denna grupp tycks också vara mestadels vit (63 %) och koncentrerad till syd (33 %), mellanvästern (30 %) och väst (25 %), med mycket få personer från nordöstra delen av landet (13 %) – en region som vanligtvis är hemvist för de mest postkristna städerna i USA. Det faktum att det är lika troligt att de identifierar sig som demokrater (30 %) som republikaner (25 %) är intressant, särskilt för kristna och de som bor i söder och mellanvästern, som vanligtvis är oproportionerligt republikanska. Det är möjligt att vänsterorienterade troende möter en viss grad av politisk oenighet med sin kyrka, vilket kan ha föranlett ett utträde.

Vänsterorienterade troende kan stöta på politisk oenighet med sin kyrka, vilket kan föranleda ett utträde. Click To Tweet

Orthodoxa trosuppfattningar trots frånvaro från kyrkan
Trots utträdet ur kyrkan har denna grupp behållit en robust ortodox syn på Gud. I samtliga fall är deras tro på Gud mer ortodox än den allmänna befolkningen och konkurrerar till och med med sina kyrkobesökande motsvarigheter. De tror till exempel starkt på att det bara finns en Gud (93 % jämfört med vuxna i USA: 59 % och praktiserande kristna: 90 %), de hävdar att ”Gud är universums allsmäktige, allvetande, perfekta skapare som styr världen i dag” (94 % jämfört med vuxna i USA: 59 % och praktiserande kristna: 90 %) och att ”Gud är universums allsmäktige, allvetande, perfekta skapare som styr världen i dag” (94 % jämfört med vuxna i USA: 59 %).USA:s vuxna: 57 % och praktiserande kristna: 85 %) och instämmer helt i att Gud finns överallt (95 % jämfört med USA:s vuxna: 65 % och praktiserande kristna: 92 %).

När det gäller uppfattningar om Gud är de som ”älskar Jesus men inte kyrkan” ortodoxa. Click To Tweet

Positiva, om än amorfa, åsikter om religion
Trots sitt uppenbara obehag inför kyrkan har denna grupp fortfarande en mycket positiv syn på religion. När de tillfrågades om de anser att religionen oftast är skadlig, skiljde sig deras svar återigen från den allmänna befolkningen och överensstämde med deras kyrkobesökande motsvarigheter (71 % instämmer inte alls, jämfört med 71 % bland praktiserande kristna och 48 % bland vuxna i USA).

Men historien förändras något när det gäller kristendomens särprägel: Det är mycket närmare den allmänna befolkningen (51 %) än praktiserande kristna (68 %), och ännu längre från de evangelikala (86 %). I avsaknad av en rigid religiös identitet som tillhandahålls av kyrkans auktoritet verkar denna grupp vara mer positiv till andra religioners påståenden och öppen för att hitta och identifiera en gemensam grund.

Privat andlig
På grund av deras varaktiga religiösa tillhörighet och öppet religiösa tro faller denna grupp utanför karakteriseringen av ”andliga men inte religiösa” människor – ämnet för nästa veckas artikel. Men en sak som de delar är en känsla av andlighet. Något färre än nio av tio (89 %) identifierar sig som ”andliga”, vilket är i nivå med praktiserande kristna (90 %) och långt över det nationella genomsnittet (65 %).Men till skillnad från praktiserande kristna och evangelikaler är denna andlighet djupt personlig – till och med privat – och många föredrar att hålla andliga frågor för sig själva: endast två av fem (18 %) säger att de ofta pratar med sina vänner om andliga frågor. Det är mindre än hälften så mycket som praktiserande kristna (41 %) och nästan fyra gånger mindre än evangelister (67 %), som är kända för att evangelisera och dela med sig av sin tro. När man frågar dem specifikt om evangelisering – om de personligen har ett ansvar att berätta för andra om sin religiösa övertygelse – är skillnaderna ännu mer slående. Färre än tre av tio i gruppen ”älskar Jesus men inte kyrkan” instämmer starkt i att de har ett ansvar att missionera (28 %), jämfört med mer än hälften av de praktiserande kristna (56 %) och alla evangelikaler (100 %). Även om ”andliga” ämnen ofta eller ibland kan komma upp, har den här gruppen låg prioritet att försöka omvända någon.

Denna andlighet är djupt personlig, och många föredrar att hålla andliga frågor för sig själva. Click To Tweet

Informella vägar till Gud
Denna grupp praktiserar fortfarande aktivt sin tro, om än på mindre traditionella sätt. De upprätthåller ett aktivt böneliv (83 %, jämfört med 83 % av de praktiserande kristna), men läser bara skrifterna hälften så mycket som den genomsnittliga praktiserande kristna (26 % jämfört med 56 %). Dessutom är de mycket mindre benägna att läsa en bok om andliga ämnen (9 % jämfört med 36 % av de praktiserande kristna) och deltar aldrig i grupper eller retreater (jämfört med 24 % av de praktiserande kristna). Allt detta tyder på att man i större utsträckning överger auktoritativa källor till religiös identitet, vilket leder till mycket mer informella och personligt drivna trospraktiker. De finner och upplever säkert fortfarande Gud, men det är mer sannolikt att de gör det i naturen (32 % jämfört med 24 % av de praktiserande kristna) och genom meditation (20 % jämfört med 18 %), yoga (10 % jämfört med 7 %) samt tystnad och ensamhet (båda 15 %).

Vad forskningen betyder
Vi kommer att utforska detta ämne om tro utanför kyrkan mycket mer under de kommande veckorna, men en sak som är mest värd att notera bland denna grupp människor som ”älskar Jesus men inte kyrkan” är deras fortsatta engagemang i tron. ”Den här gruppen representerar en viktig och växande väg för församlingar”, säger Roxanne Stone, chefredaktör för Barna Group. ”Särskilt om du bor i ett mer kyrkligt område av landet är det mer än troligt att du har ett betydande antal av dessa missnöjda kristna i ditt närområde. De älskar fortfarande Jesus, tror fortfarande på Skriften och de flesta av de principer som ingår i deras kristna tro. Men de har förlorat tron på kyrkan. Även om många i den här gruppen kanske lider av sår från kyrkan, vet vi också från tidigare forskning att kristna som inte går i kyrkan säger att det i första hand inte beror på sår, utan på att de kan hitta Gud någon annanstans eller att kyrkan inte är personligt relevant för dem. Det viktiga budskap som kyrkorna måste erbjuda denna grupp är en anledning till att kyrkorna överhuvudtaget existerar. Vad är det som kyrkan kan erbjuda deras tro som de inte kan få på egen hand? Kyrkorna måste kunna säga till dessa människor – och svara dem själva – att det finns ett unikt sätt att finna Gud på som bara finns i kyrkan. Och att tron inte överlever eller frodas i ensamhet.”

Kommentera denna forskning och följ vårt arbete:
Twitter: @davidkinnaman | @roxyleestone | @barnagroup
Facebook: Barna Group

Om forskningen
Intervjuerna med amerikanska vuxna omfattade 1 281 webbaserade undersökningar som genomfördes bland ett representativt urval av vuxna över 18 år i var och en av de 50 amerikanska staterna. Undersökningen genomfördes den 4-15 november 2016. Urvalsfelet för denna undersökning är plus eller minus 2,9 procentenheter, på 95 procents konfidensnivå. Minimal statistisk viktning användes för att kalibrera urvalet till kända befolkningsprocenter i förhållande till demografiska variabler.

Millennials: Födda mellan 1984 och 2002
Gen-Xers: Födda mellan 1965 och 1983
Boomers: Födda mellan 1965 och 1983
Boomers: Födda mellan 1965 och 1983: Födda mellan 1946 och 1964
Äldre: Födda 1945 eller tidigare

Praktiserande kristna: De som deltar i en gudstjänst minst en gång i månaden, som säger att deras tro är mycket viktig i deras liv och som själv identifierar sig som kristna.

Evangelikaler: Uppfyller nio specifika teologiska kriterier. De säger att de har gjort ”ett personligt åtagande till Jesus Kristus som fortfarande är viktigt i deras liv idag”, att deras tro är mycket viktig i deras liv idag; tror att när de dör kommer de till himlen eftersom de har bekänt sina synder och accepterat Jesus Kristus som sin frälsare; anser starkt att de har ett personligt ansvar att dela med sig av sina religiösa uppfattningar om Kristus till icke-kristna; De är övertygade om att Satan existerar. De är övertygade om att evig frälsning endast är möjlig genom nåd, inte genom gärningar. De är övertygade om att Jesus Kristus levde ett syndfritt liv på jorden. De är övertygade om att Bibeln är korrekt i alla de principer som den lär ut. De beskriver Gud som den allvetande, allsmäktiga och perfekta gudom som skapade universum och som fortfarande styr det i dag. Att klassificeras som evangelisk är inte beroende av kyrkobesök, kyrkans konfessionella tillhörighet eller självidentifikation. Respondenterna ombads inte att beskriva sig själva som ”evangeliska.”

Om Barna
Barna research är en privat, opartisk, vinstdrivande organisation under Issachar Companies paraply. Barna Group, som ligger i Ventura, Kalifornien, har genomfört och analyserat primärforskning för att förstå kulturella trender relaterade till värderingar, övertygelser, attityder och beteenden sedan 1984.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.