När Gud förföljer de frustrerade – En predikan från Lukas 5:1-11

Lyssna på en MP3-fil av denna predikan

Enligt Lukas 5:1-11, när Gud förföljer de frustrerade, händer fyra saker… Han visar dig: Hur stor hans makt är, hur stort ditt behov av hans förlåtelse är, hur avgörande det är att anta hans syfte och hur viktigt det är att värdera honom över allt annat.

Intro: Har du någonsin varit hopplöst improduktiv och misslyckad med något? Hur frustrerad blev du när alla dina resurser misslyckades?
US: Vissa av er har blivit extremt frustrerade när ni har spelat dejtingspel eller kanske inte spelat dejtingspel.
För andra av er har det visat sig vara stressigt att försöka skaffa barn. För andra har det visat sig vara utmanande att få barn.
Karriär/förlorat jobb… Några av er har varit tvungna att stå upp för sina övertygelser och det har kostat er.
Historien: Simon är frustrerad, trött och utmattad. En natt med fiske har visat sig vara mycket ofruktbar. Han har inte fångat någonting alls. På morgonen finner Jesus Petrus när han tvättar sina nät. Han säger åt honom att sjösätta båten och släppa ut näten. Toppen… en rabbin som talar om för en yrkesfiskare hur han ska fiska. Petrus protesterar först, men ger slutligen med sig. Låt oss titta på vad som händer när Gud förföljer en frustrerad fiskare…

I. När Gud förföljer den frustrerade övertygar han oss om sin makt.

Han kan på några sekunder göra det som Petrus inte kunde åstadkomma på hela natten!
Den mirakulösa fångsten av fiskar framkallar i Petrus en ångerfull ande när han förundras över Jesu makt. Fångsten är så fantastisk att näten går sönder och båtarna sjunker. Med andra ord är poängen: detta är en helt oöverträffad fångst av fisk på en plats som verkade hopplöst improduktiv kvällen innan. Och den fångades på Jesu kraftfulla och auktoritativa ord.

Isaias vision av Guds härlighet och storhet (Jesaja 6:1-8).
Paulus vision av den uppståndne, förhärligade Jesus (1 Korintierbrevet 15:1-11).
Johns vision av den upphöjda, uppståndna Kristus (Uppenbarelseboken 1:9-20).
Dessa män fick glimtar av Jesu Kristi kraft.

Denna kraft finns i Kristi ord (dra människor till tro… dra in fiskar i ett nät). Romarbrevet 10:17 – Tron kommer genom att man hör och hör genom Kristi ord. På ditt ord ska jag släppa ut näten (v.5). Jesu uppmaning till dessa män att följa honom.
(Detta leder oss till en djup medvetenhet om vår egen syndighet).

II. Han överbevisar oss om vår synd och ovärdighet.

Hur reagerar Petrus på den mirakulösa fiskfångsten?
”Gå bort från mig, ty jag är en syndig människa”. Petrus sjunker på knä i vördnad inför denna mystiska gestalt: ”Gå bort från mig, Herre, för jag är en syndig människa.” Med andra ord: ”Gå bort från mig, Herre, för jag är en syndare. Om du bara visste vem du talade till! Min ande är matt och mitt hjärta är trött. Gå bort från mig!”

Bjud Herren att ge dig en växande medvetenhet om hans närvaro samt en skarpare känsla för djupet av ditt behov av hans förlåtelse.
Jag gick bort och vände mitt ansikte bort från min egen avlade son så att jag aldrig skulle gå ifrån dig. Vad säger Jesus till Petrus och till alla sina lärjungar i slutet? ”

Hur kommer det sig att Jesus inte ville lämna Petrus och alla sina lärjungar? En dag skulle Jesus dö för Petrus synder i form av förräderi, stolthet, ambitioner och avgudadyrkan (Mark 10:45).
(Tack och lov diskvalificerar inte våra synder oss för tjänstgöring. Samma kraft som får Petrus att falla ner på Jesu knän i ånger och ödmjuk tillbedjan lyfter honom nu in i Guds tjänst. Det är intressant i denna berättelse att Jesus går in i båten för att kalla upp Petrus ur båten!)

III. Han ger oss i uppdrag att tjäna honom och delta fullt ut i hans tjänst.

Vad ber Jesus Petrus att göra? Vad ber han oss att göra? Att fånga män, kvinnor, pojkar och flickor för honom.

I vers 10b ”sade Jesus till Simon: ’Var inte rädd, från och med nu ska du fånga män.'” Fiska efter män … Samla ett folk bland folken för sitt namn. Samla dem som förlitar sig på Kristus ensam för frälsning.
Fiske och herdearbete är två bestående metaforer och bilder av kristen tjänst. Att fånga män som får makt att fånga andra (Apg 11:19-26).

Att fånga män för Kristus är en strävan som kyrkan har kämpat med i det förflutna. I den tidiga kyrkan använde Gud förföljelse för att sprida de kristna över hela Mellanöstern för att sprida evangeliet. Ibland för Gud in motgångar i sitt folks liv så att de kan leva för att bevisa att Jesus är dyrbarare för dem än till och med deras fysiska liv.

Acts 1:8 – ”Men ni ska få kraft när den helige Ande kommer över er, och ni ska vara mina vittnen i Jerusalem och i hela Judéen och Samarien och till jordens ände.”

Bjud Herren att visa dig en person som du kan be för och bli vän med så att du kan dela Kristus med honom eller henne. Charles Spurgeon: ”Låt alla som förlitar sig på förtjänsten av Messias död vara glada vid varje påminnelse om honom, och låt deras heliga tacksamhet leda dem till den fullaste avskildhet för hans sak.”

IV. Han får oss att värdera honom över allt annat.

Petrus, Jakob och Johannes svarar med hjärtan som svämmar över av värdet av att känna Jesus: ”När de hade fört sina båtar i land lämnade de allt och följde honom”. Texten noterar att Petrus och hans följeslagare ”övergav allt och följde honom” (5:11).

Detta är vad det innebär att följa Jesus: han är mer värdefull för oss än allting. Jag räknar allt som en förlust jämfört med att känna Kristus Jesus, min Herre (Filipperbrevet 3:8).

Be Herren att visa dig vad det är som du värderar mer än Jesus. Är han mer värdefull för dig än dina pengar? Din make/maka? Dina barn? Din karriär? Prestige? Nöje? Det finns säkert något som vi måste ta med oss och lägga ner vid Jesu fötter.

Vad behöver du lämna bakom dig för att följa Herren mer fullständigt? Kvinnan vid brunnen. Trasiga cisterner som inte kan rymma något vatten… källa med levande vatten.

Slutsats
I ett år åkte jag på tjänstens tallrikar. Jag satt på bänken och bad Herren att sätta mig tillbaka i spelet. Vårt fjärde barn hade just fötts. Det ena tillfället efter det andra passerade utan en öppen dörr. Ur denna vildmark förde Gud mig till en position som var perfekt skräddarsydd för mig. Det blev tre fruktbara år av tjänstgöring vid Intown Community Church i Atlanta, GA.

Herrn gör inte alltid slut på vår frustration efter ett år, men om du har något i ditt liv som du önskar att det inte fanns där och som har orsakat dig ett visst mått av frustration, kan jag garantera dig detta: Herren förföljer dig för att visa dig fyra saker: Jag vill att du ska veta hur stor hans makt är, hur stort ditt behov av hans förlåtelse är, hur viktigt det är att anta hans syfte och hur viktigt det är att du värdesätter honom över allt annat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.