Nefesh: Allt du ville veta om ”själen”.

Själ: nefesh. (Strong’s 5315).

Rot: נָ֫פֶשׁ (nun, pey, shin)

Låter som: Det hebreiska ordet ”nefesh” brukar i Tanakh (Gamla testamentet) översättas med ”själ”, men kan också översättas med levande varelse, liv, varelse, sig själv, sig själv, sinne, önskningar, aptit, personer… Alla dessa varierande översättningar förvirrar processen när man försöker definiera ordet.

I själva verket har ordet ”själ” aldrig blivit perfekt definierat, mest på grund av att det finns så många frågor kring det. Vad ÄR själar och vad består de av? Är de behållare som rymmer vår ande? Har djur själar? Har GUD en själ? Är själar spökena i vårt liv efter döden? Och vad händer med själar efter döden?

Det finns många missuppfattningar om ”själen” så låt oss försöka besvara var och en av dessa frågor genom att se vad vi kan hämta från Tanakh (Gamla testamentet) och B’rit Chadashah (Nya testamentet).

#1 Vad ÄR själar och vad består de av?

Saja 58:10-11 brukar översättas ungefär så här:

Och om du ger dig åt den hungrige och tillfredsställer den betrycktes önskan, då skall ditt ljus stiga upp i mörkret och ditt dysterhet bli som middagstid. Och YHWH kommer ständigt att vägleda dig och tillfredsställa din längtan på brända platser och ge styrka åt dina ben; och du kommer att vara som en vattnad trädgård och som en vattenkälla vars vatten inte sviktar.”

I den hebreiska texten är dock ordet för ”dig själv” nef’shaka och det hebreiska ordet för längtan i denna text är nefesh. Så en bokstavlig översättning skulle snarare låta så här:

Och om du ger din själ till den hungrige och tillfredsställer den betrycktes själ, då kommer ditt ljus att stiga upp i mörkret och ditt mörker att bli som middagstid. Och YHWH skall ständigt leda dig och mätta din själ på brända platser och ge fett åt dina ben; och du skall vara som en vattnad trädgård och som en vattenkälla vars vatten inte upphör.

Vad detta säger oss är att din själ är DU. Den är ditt själv. Det är det som skiljer dig från alla andra runt omkring dig. Det är din unikhet, dina känslor och dina reaktioner och hur du ser på din livserfarenhet. Vissa kanske kallar det för din essens. Sanningen är att du inte HAR en själ … du ÄR en själ.

Tänk på din själ som själva fibern i ditt väsen. Titta på följande verser där ordet nefesh förekommer och försök att ersätta orden ”varje fiber av ditt/mitt väsen” med ”min själ”:

Deuteronomium 6:4

”Hör, Israel! YHWH vår Gud, YHWH är en! Och du skall älska YHWH, din Gud, av hela ditt hjärta och med varje fiber i ditt väsen och med all din kraft.”

Domstolen 16:16

Det skedde när hon dagligen pressade honom med sina ord och pressade honom, så att varje fiber i hans väsen blev irriterad till döds.

Palm 84:2

Alla fibrer i mitt väsen längtar och t.o.m. svimmar efter YHWH:s gårdar; mitt hjärta och mitt kött sjunger av glädje för den levande Guden.

Saja 61:10a

Jag skall jubla stort i YHWH. Varje fiber i mitt väsen skall jubla över min Gud, ty han har klätt mig med frälsningens kläder, han har lindat mig med en rättfärdighetens mantel…

Matteus 26:38

Yeshua: ”Jag har en hel del av mitt väsen som är uppslukad av sorg, till döden. Stanna här och vakta med mig.”

Din själ är formen för vem du är. Men den är flexibel. Din själ (ditt jag) lär sig och mognar och växer under Andens ledning. Din själ kan bli rik med Anden, men utan den kan din själ bli bitter, hård och fördärvad. Därför måste du ta dig tid att ta hand om din själ:

Deuteronomium 4:9

”Se bara upp för dig själv och bevara din själ flitigt (naf’sh’ka meod) så att du inte glömmer det som dina ögon har sett och att det inte försvinner från ditt hjärta under hela ditt livs dagar…”.

Håll dig till minnes vem du är! Du är ett barn till YHWH, och du måste ta hand om dig själv/din själ!

#2 Är själar behållare som rymmer vår Ande?

Ja… och nej. Jag brukade tro att själen var ett litet förvaringsutrymme där den helige Ande kunde vistas. Men din själ är inte något som du kan dela upp i fack och stoppa i fickan. Din själ är DU, och inom dig finns Guds Ande … så själen är behållaren eller templet (inte din kropp) som rymmer Guds Ande:

1 Korintierbrevet 3:16-17

Vet ni inte att ni själva är Guds tempel och att Guds Ande bor i er? Om någon förstör Guds tempel, kommer Gud att förstöra honom; ty Guds tempel är heligt, och ni är det templet.

#3 Har djuren själar?

Så, med vetskap om att vi inte HAR några själar, är den bättre frågan här: Är djur ”själar”?

Ja, det är absolut bibliskt att djur har själar. Faktum är att djurens själar existerade innan människans själar gjorde det:

Genesis 1:20a, 21a

Och Gud sade: ”Vattnet ska vimla av svärmar av levande själar (nefesh chaiya)”… Och Gud skapade stora havsdjur och alla levande själar (nefesh h’chaiya) som rörde sig och som vimlade i vattnen, enligt deras art…

Genesis 1:Då sade Gud: ”Jorden skall ge upphov till levande själar (nefesh h’chaiya) efter deras art: boskap och kräldjur och djur på jorden efter deras art.” Och så skedde.

Genesis 2:7

Då formade YHWH Gud människan av stoft från marken och blåste livets andetag i hennes näsborrar; och människan blev en levande själ (nefesh l’chaiya).

Enligt dessa definitioner är en själ en varelse, ett väsen, en livsenhet. Och de första själarna var havsvarelser, följt av landvarelser och slutligen människor.

#4 Har Gud en själ?

Gud skapade levande själar, havsvarelser, djur, människor, men har Gud också en själ… eller snarare, ÄR Gud en själ?

Enligt Tanakh är Gud verkligen en själ:

Saja 42:1

YHWH: ”Se, min tjänare, som jag upprätthåller, min utvalde i vilken min själ gläds. Jag har lagt min ande på honom; han skall bringa rättvisa åt folken.”

Med YHWH:s ord gläder sig hans egen själ åt sin tjänare, Messias, som skall bringa ”rättvisa åt folken”.

Detta tar upp det sedan länge diskuterade ämnet om att mänskligheten är skapad till Guds avbild. Kanske är hans avbild som vi är skapade i inte alls vår fysiska kropp, utan vår själ. Gud har en själ och vi har en själ.

Kroppen är trots allt bara ett kärl för vem vi egentligen är. Vi har själar – känslor och känslor som formar oss. Gud uttrycker glädje, ilska, frustration, glädje, sorg, empati, medkänsla… vi upplever också dessa saker. Det är det som gör oss till människor. Djur har också själar, med en rad olika känslor, men förmodligen inte i samma utsträckning som Gud och människor uttrycker dem. Därför föreslår jag att den ”bild” som vi delar med YHWH är vår själ och inte vår fysiska form. Så idén om en gammal skäggig man på en stor tron i himlen är lite fånig och ärligt talat självcentrerad. För när vi fokuserar på kroppens skönhet avleder det vår själs skönhet. Gud bryr sig inte om den yttre bilden, han bryr sig om vad som finns i ditt hjärta.

1 Krönikeboken 28:9b

Tjäna honom med ett fullkomligt hjärta och en villig själ, ty YHWH rannsakar alla hjärtan och förstår alla tankars uppsåt. Om du söker honom ska han låta dig finna honom, men om du överger honom ska han förkasta dig för alltid.

#5 Är själar spökena i vårt liv efter döden?

För det första är definitionen av spöke följande: en uppenbarelse av en död person som tros visa sig eller bli uppenbar för de levande.

De engelska orden spöke och ande har på något sätt förenats i sin definition. Men på hebreiska andades Guds ande (ruach) in i mänskligheten i tidernas begynnelse. Ett spöke är en uppenbarelse av en död person. Det är inte samma sak. Vår själ som är värd för Anden inom oss har en roll att spela i livet efter döden, men inte så mycket som ett kärl som hemsöker de levande, utan mer som ett kärl som leder oss till Guds hand.

#6 Vad händer med våra själar efter döden?

När den stora matriarken Rakel dog i barnsäng ”avgick” hennes själ:

Genesis 35:16-18

Därefter reste de från Betel, och när de ännu hade en bit kvar till Efrat, började Rakel föda och fick svåra värkar. När hon hade svåra förlossningar sade barnmorskan till henne: ”Var inte rädd, för nu har du fått en annan son”. När hennes själ var på väg bort (för hon dog) gav hon honom namnet Ben-oni, men hans far kallade honom Benjamin….

Bibliskt sett betyder din själ varje fiber av ditt väsen. Det är själva essensen av dig. Så när Rachels ”själ lämnade” lämnade själva essensen av vem hon var hennes kropp… och lämnade bara ett skal kvar.

Jag tycker att det är mycket betryggande att tänka att när vi dör följer själva essensen av vem vi är med oss.

Uttrycket rädda din själ är ett kristet slagord. Men hur kan vi bevara vår själ? Enligt Hiskias bön är det Gud som kan bevara oss från ”intetets grop”.

Saja 38:17-19

”Se, för mitt eget välbefinnande hade jag stor bitterhet. Det är du som har bevarat min själ från intetets grop, ty du har kastat alla mina synder bakom din rygg. För Sheol kan inte tacka Dig, döden kan inte prisa Dig. De som går ner i gropen kan inte hoppas på Din trofasthet. Det är de levande som tackar Dig, som jag gör i dag.”

#6b Så vad gör Gud med våra själar?

Enligt Skriften kräver Gud vår själ! Men i vilket syfte?

Genesis 9:5

YHWH: ”Och jag skall kräva era själars blod; av alla levande skall jag kräva det. Och jag skall kräva människans själ av varje människa och av hennes bror.”

Ezekiel 18:4, 30-32

YHWH: ”Se, alla själar är mina, både faderns och sonens själ är mina. Den själ som syndar skall dö… Därför skall jag döma er, Israels hus, var och en efter sitt beteende, säger Herren YHWH. ”Ångra er och vänd er bort från alla era överträdelser, så att orättvisan inte blir en stötesten för er. Kasta bort från er alla era överträdelser som ni har begått och gör er själva till ett nytt hjärta och en ny ande! För varför ska du dö, Israels hus? För jag har ingen glädje av att någon dör, säger Herren YHWH, Herren YHWH. ”Omvänd er därför och lev.”

Gud kräver våra själar, men han söker inte efter dem bara för att räkna upp oss som besegrade. Snarare samlar han våra själar för att rädda oss! Han återlöser vår själ! YHWH älskar sin skapelse och därför sände han en återlösare.

Palm 49:7-9, 14-15

Ingen människa kan på något sätt återlösa sin broder eller ge Gud en lösen för honom. Ty hans själs inlösen är dyrbar, och han bör upphöra att pröva för evigt – att han ska leva vidare i evighet, att han inte ska undergå förruttnelse… Som får är de bestämda för Sheol; döden ska vara deras herde, och den rättrådige ska härska över dem på morgonen, och deras gestalt ska vara till för Sheol att förtäras, så att de inte har någon boning. Men Gud skall förlösa min själ från Sheols makt, för han skall ta emot mig.

Vi kan inte göra det på egen hand, men för dem som har en relation med honom har YHWH en plan. Han sänder Messias som en återlösare. Messias är motsatsen till dödens herde som leder fåren till Sheol. Messias är livets herde som löser våra själar och leder oss till Guds hand!

Johann 10:11-16

Yeshua: Jag är den gode herden. Den gode herden lägger ner sitt liv för fåren. Den inhyrde är inte herden och fåren är inte hans egna. När han ser vargen komma överger han fåren och springer iväg. Då kastar sig vargen över dem och skingrar flocken. Mannen springer iväg eftersom han är en lejd tjänare och inte bryr sig om fåren.

Jag är den gode herden. Jag känner mina får och mina får känner mig, precis som Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren. Jag har andra får som inte tillhör denna fålla. Jag måste föra in dem också, och de kommer att lyssna till min röst. Då kommer det att finnas en enda hjord och en enda herde.

Sök YHWH. Kalla på honom för att befria din själ från döden … Han kommer att lyssna och förlösa ditt liv.

Klagovisorna 3:57-58

Du närmade dig när jag ropade på dig. Du sade: ”Frukta inte!” Herre, du har pläderat för min själs sak, du har förlossat mitt liv!

Förlossningen av din själ är dyrbar (Psalm 49:8), men Jeshua betalade priset.

Bonusfråga: Finns det själsfränder?

Det finns bara en som helt och hållet känner till och förstår varje fiber av ditt väsen. Gud vill vara din själsfrände. Låt ingenting stå i hans väg!

Nästa vecka: Underbart

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.