Nevado de Toluca – en vacker vandring strax utanför Mexico City

55 aktier
  • Pin

När jag bestämde mig för att ge mig ut på den här resan för att vandra på ”Nevado de Toluca” blev jag besegrad av de fantastiska bilderna jag hittade på nätet, och definitivt bekräftade av den verklighet jag mötte när jag nådde krönet av denna enorma krater.

Jag hade gjort tidigare vandringar, Inkavägen till Macchu Picchu och Mount Kilimanjaro (inte ett ord av en lögn), men jag lärde mig den läxan här att varje vandring är en helt ny, magisk upplevelse, och (andra läxan) oavsett vad du gjorde året innan, tränar du alltid och är redo för det oväntade.

Hur man besöker Nevado de Toluca: min erfarenhet

Jag vill alltid befinna mig i en säker miljö med professionella guider när jag företar mig sådana här utmanande vandringar, inte för att jag är rädd, utan på grund av den avsevärda respekt jag har för berg och höjd.

Så en dag vaknade jag upp med idén att inleda mina klättringsäventyr i Mexiko, och när jag surfade på webben hittade jag detta företag ecotura.mx som verkligen fångade min uppmärksamhet, och som senare visade sig bekräfta hur utmärkt min intuition verkligen var.

Av deras program valde jag Nevado de Toluca eftersom a) bilderna var fantastiska, b) det innebar 4600 höjdmeter och c) det planerade datumet var perfekt för mig.

Min bokning organiserades snabbt och professionellt via e-post och när jag väl hade bekräftat skickade de mig en ”att ta med”-lista, tillsammans med förslag på hur jag skulle förbereda mig för vandringen och användbara tips. Jag kände mig redan säker och det var bra.

Om du aldrig har vandrat tidigare eller bara några få gånger kanske du vill läsa denna användbara nybörjarguide om vandring.

Från Cancun skulle jag flyga till Mexico City, och eftersom jag skulle ta ett två timmars flyg tänkte jag naturligtvis: ”Varför inte förlänga resan med ett par extra dagar och besöka någon av Pueblos Mágicos (magiska städer) i närheten?”. Så iväg gick jag för att boka min fantastiska bäst bevarade hemlighet i Tepoztlan också!

Jag anlände till Mexico City på en lördag och siktade på att snabbt anpassa mig till höjden, (med tanke på att man befinner sig på 2000 meter över havet) men jag var inte förskonad från huvudvärk. Det var okej, eftersom jag är van vid det. När jag var i Cuzco på 4000 meters höjd tog det mig fyra dagar och massor av kokabladstuggning att anpassa mig, det var faktiskt den enda gången jag någonsin har tagit medicin på grund av höjdskäl.

Mitt vandrarhem låg i den pittoreska zonen La Condesa där man lätt och säkert kan gå runt bland tjusiga restauranger och vintage-trendiga butiker. Jag älskar det.

Den följande morgonen kom guiderna på schweizisk tid för att hämta oss.

Vi var ungefär 10 personer totalt, ett par utlänningar som jag och resten lokalbefolkningen.

Alla var vi förväntansfulla och redo att ge oss ut på Nevado de Toluca.

Det var ett bra gäng, mycket roligt och bra kamratskap trots att vi precis hade träffats, och guiderna visade professionalism och kunskap från början Det skulle ta tre timmar att ta sig till toppen av berget där vi skulle starta från.

Det var ingen lång vandring, men tro mig, när man på 24 timmar har stötts från 0 till 2 000 till 4 000 meter, och man är otränad, känns det ändå i kroppen som om man har bestigit Everest. Så första tipset… om du vill vandra… träna innan!

Jag hade hoppats att vi skulle ha vandrat från en lägre punkt, men jag var tacksam i slutändan och nöjd med upplevelsen.

När vi passerat den livliga staden Toluca och börjat köra uppåt förändrades landskapet drastiskt och vi fann oss själva förflyttade från den trafikfyllda staden till små, livliga städer och slutligen till landsbygden.

När bussen börjar klättra uppför kullarna runt Toluca har man en fantastisk utsikt över dalen omgiven av tallar och tät vegetation, som blir till vad som verkar vara ett ganska månliknande landskap, på väg mot toppen.

Det sista baslägret av Nevado de Toluca som man kan nå med bil ligger på cirka 4 000 meters höjd, och det är vid denna punkt som vi parkerade vår van.

Under ledning av våra mycket välorganiserade och kunniga reseledare, Carlos och Magda, bytte vi om och förberedde våra små ryggsäckar med det vi skulle behöva under vår vandring. Så snart vi steg ut ur bussen slog det oss plötsligt hur hög höjden var, när vår andning blev kortare och våra kroppar tyngre började våra inre organ att blåsa upp sig. Jag tänker inte gå längre i det här läget om de pinsamma konsekvenserna av detta fysiologiska och naturliga fenomen!

Och vi brydde oss inte om det… utsikten var fantastisk och hisnande (i ordets alla bemärkelser), och jag var så exalterad, liksom alla andra.

Vi befann oss i princip precis nedanför kraterns krön på den yttre sidan, och efter att vi hade packat upp oss och lyssnat på den korta genomgången från våra guider började vi klättra upp till den sista delen av det imponerande berget.

Jag var jätteglad, jag ville springa, ta mig upp till toppen så fort som möjligt och kolla vad som fanns där borta, men till min djupa bestörtning efter några steg ville mina ben bara inte röra sig och, ännu värre, mitt andetag var så kort att jag trodde att jag aldrig skulle kunna ta det igen.

Jag trodde att det var ett allmänt tillstånd, men pinsamt nog var jag den enda som blev så hämmad av den ansträngande fysiska konditionen.

Gosh, jag visste att jag borde ha tränat, men det var ett bra tag sedan jag hade gjort någon spårträning, och detta var konsekvensen.

Jag kände mig väldigt dålig, inte bara för mig själv utan också för gruppen eftersom jag inte ville hålla alla tillbaka, men Carlos, guiden och delägaren av Ecotura, var fantastisk, han hjälpte mig att inte känna mig som gruppens knäppgök och gick istället i min takt, gav mig förslag och uppmuntrande mig, medan Magda var med resten av gruppen.

Jag kände mig bättre även om jag önskade att jag var med resten av mina kamrater.

På toppen av berget! Vi har nått vårt mål

När vi nådde vårt första mål på toppen av Nevado de Toluca, El Campanario, gjorde utsikten hela ansträngningen väl värd det.

Vi hade hela panoramautsikten över två sjöar i den sömniga kratern; solens och månens sjöar, vilket ger en spektakulär scen som man inte vill missa.

Carlos berättade lite om historien och traditionerna medan vi hämtade andan (i det här fallet alla!). Vinden var stark, men solen höll oss varma och det var inte många människor, vilket gjorde att vi kunde ta vackra bilder av den nakna kratern. Helt enkelt fantastiskt…

Vi började nedstigningen ner till sjöarna och förberedde oss mentalt på att gå tillbaka upp på andra sidan sluttningen för att nå en ännu högre topp.

Guiden nämnde att vi skulle lägga till ytterligare 400 höjdmeter, vilket låter som ingenting, men på 4000 meter gör det en enorm skillnad.

När jag tittade uppåt verkade toppen så nära och ändå så långt borta, eftersom varje steg jag tog kändes som ett berg i sig självt och så tungt; i mitt delirium undrade jag hur i helvete jag hade klättrat upp på Kilimanjaro och nått 6000 meter!

Jag kunde inte förklara det för mig själv, men jag har en teori och ett förslag till alla er som vill ge er ut på en sådan fantastisk resa här, där eller var som helst: träna mycket…Spring, klättra i trappor, gör situps, knäböjningar, vad som helst, varje dag, i minst ett år; ät ordentligt, ingen skräpmat, drick massor av vatten eller naturlig juice, väldigt lite vin (bara för att vara sällskaplig, och inte för sällskaplig, om ni förstår vad jag menar), och om ni kan börja vid foten av berget… När jag bestigde Kili hade jag levt på 2 000 under de tre veckorna innan, och sedan börjat klättra från den höjden, steg för steg uppåt och nedåt på 3 000, för att acklimatisera mig; om det är möjligt bör ni göra det.

Vad gäller Toluca-resan var det inte ett alternativ och det var fördelaktigt att uppleva denna känsla också. Under denna andra fas var Carlos verkligen hjälpsam och förstående igen, och tack vare hans hjälp var jag inte så långt efter gruppen, och när vi nådde toppen… Wow, vad kan jag säga? Titta bara på bilderna…

Ibland kan ord inte uttrycka hur naturens skönhet får en att känna sig…

Dessa 400 höjdmeter kändes mer som 2000 men var värda ansträngningen och smärtan. Jag klarade det och var nöjd med upplevelsen, tacksam mot mina medvandrare, min guide och framför allt Moder Natur, som ännu en gång bevisat att den är större än oss.

Returen var mycket lätt, med undantag för den sista biten av klättringsstigen; men det var verkligen en barnlek jämfört med början. Vi gick tillbaka till vår skåpbil och begav oss till vårt nästa stopp för en välförtjänt måltid som ingick i vår tur, i den lilla staden Toluca, som låg på vägen tillbaka till Mexico City och all dess storstadstrafik.

Det var en fantastisk dag, ett måste om du råkar vara i Mexico City i mer än tre dagar och älskar naturen.

Jag planerade fem dagar, och eftersom jag redan hade besökt Mexiko bestämde jag mig för att utforska omgivningarna. Efter vandringen var jag redo för min kulturella del av resan i Tepoztlan och jag var ännu mer exalterad över att mitt äventyr inte var helt slut än!

Tepoztlan – hjärtat av den pittoreska staden

För att avsluta berättelsen om Toluca-resan vill jag säga att du definitivt kan åka på egen hand om du har en bil eller om du älskar äventyr och inte har något emot att ta lokalbussar. Jag måste säga att jag är ett stort fan av gör-det-själv-resor, utom när jag bestiger ett berg.

Jag har så stor respekt för naturen, och just berg är inget skämt! Det är en ganska rejäl höjd och allt kan hända om man inte är van vid det, och man vet ofta inte hur kroppen kommer att reagera. Så i det här fallet känner jag att jag lätt kan föreslå att man åker med en organisation, som det säkert finns gott om. Jag var mycket nöjd med Ecotura (www.ecotura.mx) av de skäl som anges ovan och jag skulle personligen rekommendera dem.

PRAKTISK INFORMATION OM NEVADO DE TOLUCA

Parque Nacional Nevado de Toluca: Den blev en nationalpark 1936, i första hand för att skydda vulkanen, som bildar nästan hela parkens yta, och utgör den fjärde högsta toppen i Mexiko. Det sägs att parken inrättades i syfte att bevara den, men den utsätts för ett allt större tryck på grund av tillväxten i storstadsområdet Toluca och faller offer för lokalbefolkningens illegala skogsavverkning. Dess nahuatl-namn, Xinantecatl, kan översättas med ”naken herre”, en hänvisning till att vulkanens topp ligger ovanför trädgränsen, med endast sten och gräsmark, och saknar snö under större delen av året. Som vanligt finns det dock en tvist om det ursprungliga namnet också, men jag gillar den nakna herren och kommer att hålla mig till det. Vulkanen är sedan länge utdöd och har en stor krater i vilken det finns två grunda sjöar: månens sjö och solens sjö. Det finns också ett antal arkeologiska platser i parken, till och med i själva sjöarna, som innehåller många offer av kopal och andra föremål som deponerats där under den förspanska perioden och som är relaterade till ceremonier som utfördes vid den tiden. (Källa: Wikipedia)

Max alt: 4690 meter

Tid på vägen från Mexico City: 3 timmar ca (135 km)

Vad ska man ha med sig (viktigast av allt) mars till november:

• Solskydd och solglasögon – på den höjden är solljuset starkt och du kan lätt bli bränd utan att ens märka det.
  • Hatt och/eller hörselskydd och varma handskar – det kommer att bli kallt.
  • Klätt dig i flera lager – det första lagret (i kontakt med huden) är det mest absorberande och känsliga, det andra för att isolera kroppen från vinden och det tredje för att skydda mot kylan.
  • Vatten – det är mycket viktigt att hålla sig återfuktad.
  • Ta med mellanmål – jag kan inte äta när jag anstränger mig så mycket på så hög höjd, men många människor behöver äta hela tiden, så choklad och nötter skulle fungera, och ett par smörgåsar om du är en storätare.
  • En bekväm ryggsäck – inte för stor, bara tillräckligt stor för att transportera allt ovanstående
  • Sist men inte minst en bra kamera – för att fånga naturens skönhet och verk.

Under de kallaste månaderna från november till februari rekommenderas fler lager, mycket varma handskar och en mössa.

Turalternativ: Det finns ett andra alternativ med en tur som har en högre svårighetsgrad (tänk dig det) och som går upp till 4690 meter, vilket är den maximala höjden och som naturligtvis kräver hög kondition och inga svindelproblem. Du börjar vandra på 4000 meter för att nå ”Paso Quetzal” på 4100, sedan fortsätter du ner till kratern, korsar den och börjar vandringen igen upp till 4400 meter till en plats som kallas El Campanario på 4400. Därifrån fortsätter du vandringen hela vägen längs krönet tills du når 4690 meter på cirka 4 timmar, och då har du en fantastisk utsikt över hela kratern. Efter en riklig måltid för att fylla på med energi igen börjar du nedstigningen mot sjöarna och du kommer att vandra i ytterligare cirka 3 timmar. Det är en lång dag, men verkligen värt det.

Det finns också möjlighet till en tvådagarstur med övernattning i en stuga i Parque de los Venados, ett skogsområde, men du måste boka i god tid. Den ligger i ett vackert område med en fantastisk utsikt över vulkanen. Ecotura kan ordna detta också som en privat tur.