Psalm 51

Denna psalm har titeln Till övermusikern. En psalm av David när profeten Natan kom till honom, efter att han hade gått in till Batseba. händelserna beskrivs tydligt och smärtsamt i 2 Samuelsboken kapitel 11 och 12.

James Montgomery Boice noterade att denna psalm länge har varit älskad av troende: ”Den reciterades i sin helhet av Sir Thomas More och Lady Jane Grey när de stod på schavotten under Henrik VIII:s och drottning Marias blodiga dagar. William Carey, den store pionjärmissionären i Indien, bad att den skulle vara texten till hans begravningspredikan.”

”Denna stora sång, som pulserar av en syndfull själs plågor, hjälper oss att förstå det oerhörda underverket av vår Guds eviga barmhärtighet”. (G. Campbell Morgan)

A. Synd bekänns och förlåtelse begärs.

1. (1-2) Den direkta vädjan om barmhärtighet:

Gå mig i nåd, o Gud,
i enlighet med din nåd,
i enlighet med din ömma barmhärtighet,
utplåna mina överträdelser.
tvätta mig grundligt från min orättfärdighet,
och rena mig från min synd.

a. Förbarma dig över mig, o Gud, efter din barmhärtighet: Titeln på denna psalm ger det tragiska sammanhanget för Davids bön. Han hade syndat genom mord, äktenskapsbrott, genom att dölja sin synd och genom att vara hård mot omvändelse. Det krävdes en djärv konfrontation av profeten Natan för att skaka om honom från detta (2 Samuelsboken 12), men när han väl var skakad kom David i stor ärlighet och förkrosselse inför Gud.

i. Förbarma dig över mig, o Gud, är en bön från en man som vet att han har syndat och som har slutat med all självrättfärdigande. David sade till Natan: ”Jag har syndat mot HERREN” (2 Samuelsboken 12:13) – en god och direkt bekännelse, utan ursäkter och med klarhet.

ii. David bad om barmhärtighet, och det enligt måttet på Guds kärleksfullhet. Detta är Guds hesed, hans lojala kärlek, hans förbundsbarmhärtighet. Det var en välformulerad begäran med den sanna förkrosselsens vältalighet.

b. Enligt mängden av din ömma barmhärtighet: Med något annorlunda ord upprepade David tanken från den föregående vädjan. Han hade tidigare upplevt mängden av Guds ömma barmhärtighet; han ber om detta utflöde igen.

i. Mångfald av din ömma barmhärtighet: ”Men här är en tröst: vår Gud har en mängd barmhärtighet. Om våra synder är i antal som hårstrån på vårt huvud, så är Guds barmhärtighet som stjärnorna på himlen.” (Symson, citerad i Spurgeon)

ii. David använde flera ord för att tala om den godhet han önskade från Gud. ”Barmhärtighet betecknar Guds kärleksfulla hjälp till de ömkliga. Den outtröttliga kärleken pekar på denna barmhärtighets fortsatta verksamhet. Barmhärtighet lär att Gud känner med våra svagheter.” (Boice)

c. Utplåna mina överträdelser: David kände att ett register över hans många synder fördömde honom, och han ville att redovisningen av dem skulle raderas. Utplåningen kan syfta på Davids eget samvete eller på Guds redovisning av synden – eller kanske på båda.

i. Utplåna mina överträdelser: ”Invändningen, utplåna, betyder ’utplåna’, som att skriva bort från en bok (jfr 2 Mosebok 32:32; 4 Mosebok 5:23).” (Kidner)

ii. Utplåna mina överträdelser: ”Ur din skuldbok; stryk över de svarta linjerna för mina synder med de röda linjerna för Kristi blod; upphäv skulden, även om den är skriven med svarta och blodiga bokstäver”. (Trapp)

d. Tvätta mig grundligt från min missgärning: Guds ord genom profeten Natan fungerade som en spegel för att visa David hur smutsig och fläckig han var. Han hade levt i det tillståndet under en tid (kanske ett år) utan en akut kunskap om sin orättfärdighet och synd. Nu drev känslan av fläcken honom till att be om att bli renad.

i. ”Tvätta mig grundligt, hebreiska multiplicera för att tvätta mig; med denna fras antyder han storleken på hans skuld och otillräckligheten av alla lagliga tvagningar och den absoluta nödvändigheten av något annat och bättre för att tvätta honom”. (Poole)

ii. Tvätta mig grundligt: ”Det ord som används är betydelsefullt, eftersom det förmodligen betyder tvättning genom knådning eller slag, inte genom enkel sköljning”. (Maclaren)

iii. Tvätta mig grundligt: ”Att bli renad inte bara från yttre orenheter, utan också från sin sviniska natur; för även om ett svin aldrig tvättas så rent, om hon behåller sin natur, kommer hon att vara redo att svälja sig i nästa gyttja”. (Trapp)

iv. David använde flera ord för att tala om sin förseelse mot Gud.

– Överträdelser har idén om att överskrida en gräns.

– Olydnad har idén om förvridning eller perversion.

– Synd har idén om att falla under eller missa målet.

2. (3-4) Den öppna bekännelsen av synden.

För jag erkänner mina överträdelser,
och min synd är alltid framför mig.
Till dig, du ensam, har jag syndat,
och gjort detta onda i din åsyn-
för att du skall befinnas vara rättvis när du talar,
och ostrafflig när du dömer.

a. Jag erkänner mina överträdelser: David insåg att det inte bara var en utan flera överträdelser. Han gjorde detta utan ursäkt, skuldförskjutning eller rationalisering.

i. ”Författaren är fullt medveten om sitt tillstånd inför Gud. Han bekänner ’jag vet’ med betoning på ’jag’. Han känner sig själv intimt och ser hur upprorisk han har varit”. (VanGemeren)

b. Min synd är alltid framför mig: Under de många månaderna mellan den tidpunkt då David begick dessa synder och denna bekännelse hade han inte undgått känslan av synd – den var alltid framför honom. Han gjorde sitt bästa för att ignorera den och förneka den, men som ett äkta Guds barn kunde han inte undgå den. Han befann sig i obekänd synd, men olycklig i den, som ett Guds barn borde vara.

i. David sade inte: ”Mitt straff är alltid framför mig” eller ”Mina konsekvenser är alltid framför mig”. Det som bekymrade honom var hans synd. Många sörjer över konsekvenserna av synden, men få över själva synden.

ii. Är alltid framför mig: ”Till min stora sorg och beklagan, mitt samvete förvirrar mig med det, och djävulen lägger det i mitt fat”. (Trapp)

iii. Vi minns att David led denna plåga som kung. ”Rikets rikedomar, makt och ära kan varken förhindra eller avlägsna syndens plåga, som sätter monarken och tiggaren på samma nivå”. (Horne)

iv. Min synd: ”Vi noterar också hur psalmisten inser sitt personliga ansvar. Han upprepar ’min’ – ’mina överträdelser, min missgärning, min synd’. Han kastar inte skulden på omständigheterna eller talar om temperament eller samhällets maximer eller kroppslig organisation. Alla dessa hade en viss del i att driva honom till synd, men efter att alla hänsyn tagits till dem är gärningen gärningsmannens, och han måste bära dess börda.” (Maclaren)

c. Jag har syndat mot dig, mot dig ensam: I objektiv mening var detta inte sant. David hade syndat mot Batseba, Uria, deras familjer, sin familj, sitt rike och i viss mening till och med mot sin egen kropp (1 Kor 6:18). Men allt detta kom i bakgrunden när han betraktade storleken på sin synd mot Gud. Han kände med rätta att det var mot dig, mot dig ensam, som jag hade syndat.

d. Och gjort detta onda i dina ögon: David insåg att Gud var där och att Gud såg på när han gjorde sin ondska. Han var inte frånvarande från äktenskapsbrottets sovrum eller den plats där ordern att döda Uria gavs.

i. ”David kände att hans synd begicks i all sin smutsighet medan Jehova själv såg på. Ingen annan än ett Guds barn bryr sig om Guds öga”. (Spurgeon)

e. För att du skall befinnas vara rättvis när du talar och obefläckad när du dömer: Davids syndabekännelse var inte bara för att befria sig från den stora bördan av sin synd och skuld. Mer än så var det för att ge Gud ära. Genom att bekänna sin synd hoppades David bekräfta Guds rättvisa och heliga karaktär och bevisa att hans befallningar var goda och rättvisa även när David bröt mot dessa befallningar.

3. (5-6) Djupet i Davids behov.

Se, jag föddes i orättfärdighet,
och i synd avlade min moder mig.
Se, du vill ha sanning i de inre delarna,
och i den dolda delen ska du få mig att känna vishet.

a. Jag föddes i orättfärdighet, och i synd födde min moder mig: David föddes inte ur ett syndigt förhållande; det är inte hans idé. Det är inte heller hans idé att ursäkta sin synd genom att säga: ”Se hur illa jag började – vad annat kunde man förvänta sig?”. Syftet var att visa djupet av hans synd, att den gick bortom specifika syndiga handlingar hela vägen till en envis syndsnatur, en som han föddes med.

i. ”Syndens handling spåras tillbaka till dess orsak i naturens förorening”. (Morgan)

ii. Från detta och liknande avsnitt får vi den bibliska idén om arvsynden – idén att alla människor föds som syndare och får en syndig natur som Adams söner och Evas döttrar. ”Denna vers är både av judiska och kristna, av gamla och senare uttolkare, allmänt och mest sant förstådd som arvsynd.” (Poole)

iii. ”Det är en ondskefull förvrängning av Skriften att förneka att arvsynden och den naturliga fördärvningen lärs ut här. Visst har män som skäller på denna lära behov av att av den helige Ande få lära sig vad som är trons första principer.” (Spurgeon)

b. Du önskar sanning i de inre delarna: Även om syndsnaturen fanns djupt inom David ville Gud arbeta djupt i honom. Gud ville ha en förvandling i David hela vägen till de inre delarna, till den dolda delen som skulle känna vishet. David ropade inte på en ytlig reform, utan på något mycket djupare.

i. ”Åh! Lura inte er själva med tanken att ni har heliga önskningar om ni inte verkligen har dem. Tro inte att era önskningar är sanna mot Gud om de inte verkligen är det: han önskar sanning i våra önskningar”. (Spurgeon)

B. Böner för upprättelse.

1. (7-9) Återställelse genom offerblodet.

Rengör mig med isop, så blir jag ren;
tvätt mig, så blir jag vitare än snö.
För att jag ska höra glädje och fröjd,
så att de ben som du har brutit får jubla.
Dölj ditt ansikte från mina synder,
och utplåna alla mina missgärningar.

a. Rensa mig med isop, så att jag blir ren: David förväntade sig att Gud skulle utföra ett verk av andlig och moralisk rening, och att han skulle göra det i samband med det försonande offret av en ställföreträdare. Isop användes för att applicera påsklammets blod (2 Mosebok 12:22). Isop användes också för att stänka prästens reningsvatten (4 Mosebok 19:18).

i. I den levitiska lagen var det prästerna som använde isop för att stänka reningsvattnet. ”Här ber psalmisten Herren att bli hans präst genom att ta isop och förklara honom renad från all synd”. (VanGemeren)

ii. David trodde inte för ett ögonblick att han kunde rena sig själv. Han behövde att Gud skulle rena honom, och att han skulle göra det genom blodet från det perfekta offret som föregicks av djuroffer.

iii. Rening: ”Det bygger på ordet för synd (chattath) och betyder bokstavligen ’av-sinera’ mig. David ville att hans synd skulle renas bort helt och hållet.” (Boice)

b. Tvätta mig och jag skall bli vitare än snö: David visste att Guds rening var effektiv. Hans synd var en djup fläck men renheten kunde återställas. Vi känner att David talade med trons röst; det kan vara svårt för en dömd syndare att tro på en sådan fullständig rening. Det krävs tro för att tro på Gud trots tvivel och svårigheter.

i. ”Gud kunde göra honom som om han aldrig hade syndat alls. Sådan är kraften i Guds reningsverk på hjärtat att han kan återupprätta vår oskuld och göra oss som om vi aldrig hade blivit fläckade av överträdelse överhuvudtaget”. (Spurgeon)

c. Låt mig höra glädje och fröjd, så att de ben som du har brutit sönder får jubla: David kände den förkrosselse som passar syndaren under den helige Andes övertygelse; den var så allvarlig att han kände det som om hans ben var brutna. I förvissning om att detta var den helige Andes verk kunde David be att det skulle leda till glädje och fröjd, att David skulle fröjdas ur sin brutenhet.

i. Det är fruktansvärt att bli så direkt konfronterad med vår synds svarthet, men Gud vill att även detta ska vara ett förspel till glädje och fröjd. Återställandet av glädjen är hans mål.

ii. ”Han begär en stor sak; han söker glädje för ett syndigt hjärta, musik för krossade ben. En absurd bön någon annanstans än vid Guds tron!” (Spurgeon)

d. Dölj ditt ansikte för mina synder och utplåna alla mina missgärningar: Upprepade gånger bad David om förlåtelse och upprättelse. I upprepningen ser vi att detta inte var en lätt sak för David. Det var inte lätt att uttrycka eller lätt att ta emot genom tro. Det fanns en känsla av att han var tvungen att kämpa både med Gud och med sig själv för att få honom till den plats där han borde vara.

2. (10-11) Hjärtats upprättelse:

Skapa i mig ett rent hjärta, o Gud,
och förnya en orubblig ande i mig.
Skaffa inte bort mig från din närvaro,
och ta inte din heliga ande ifrån mig.

a. Skapa i mig ett rent hjärta, o Gud: David kände att det inte räckte att Gud bara renade det hjärta han hade. Befallningen skapa visade att han behövde ett nytt hjärta från Gud, ett rent hjärta. I detta föregrep David ett av de stora löftena till alla som tror under det nya förbundet: Jag ska ge dig ett nytt hjärta och sätta en ny ande i dig; jag ska ta bort hjärtat av sten från ditt kött och ge dig ett hjärta av kött (Hesekiel 36:26).

i. ”Ordet som inleder detta avsnitt är det hebreiska verbet bara, som används i 1 Mosebok 1 för Guds skapande av himlen och jorden. Strängt taget beskriver detta ord det som endast Gud kan göra: att skapa ex nihilo, ur ingenting.” (Boice)

ii. ”Med ordet Skapa ber han om inget mindre än ett mirakel. Det är en term för det som endast Gud kan göra.” (Kidner)

b. Och förnyar en orubblig ande i mig: Tillsammans med ett nytt och rent hjärta behövde David en orubblig ande för att fortsätta på gudsfruktans väg. Detta uttryckte en ödmjuk tillit till HERREN.

i. Förnya en orubblig ande: ”Eller en fast ande, fast för Gud, som kan stå emot djävulen, fast i tron, och som är ståndaktig på den väg som kallas helig”. (Trapp)

ii. ”’En orubblig ande’ är nödvändig för att hålla ett renat hjärta rent; och å andra sidan, när en människa genom hjärtats renhet befrias från störningar från upproriska begär och från syndens försvagande inflytande, kommer hennes ande att vara orubblig”. (Maclaren)

c. Förkasta mig inte från din närvaro och ta inte din heliga ande ifrån mig: Detta var ytterligare ett sätt för David att uttrycka sin ständiga tillit till Gud. För honom var hela poängen med rening och upprättelse att förnya sitt förhållande till Gud. David ville inte ha en Gud som renade honom men förblev distanserad.

i. Förkasta mig inte från din närvaro: ”Kains straff, som David möjligen kan ha i åtanke här, eftersom han var skyldig till mord.” (Trapp)

ii. Ta inte din heliga ande från mig: ”Den troliga bakgrunden till denna rädsla för att vara en förpassad var exemplet med Saul, från vilken Herrens Ande hade försvunnit (1 Samuelsboken 16:14).” (Kidner)

iii. ”Den själ som verkligen är botfärdig fruktar inget annat än tanken på att bli avvisad från Guds ’närvaro’ och övergiven av Guds ’Ande’. Detta är den mest beklagliga och ohjälpsamma följden av synden; men det är en som i allmänhet kanske är den som i allmänhet minst beaktas och betraktas av alla andra.” (Horne)

iv. Det har noterats att flera av dessa önskemål inte passar för den troende under det nya förbundet (Jeremia 31:31-34, Hesekiel 36:25-27). I det nya förbundet har den troende redan ett nytt hjärta och är lovad den helige Andes bestående närvaro. Denna punkt är tekniskt sett sann, men tar ändå inte bort den djupa känslan av ett behov av upprättelse och återgång till de första sakerna som kan känneteckna ett vilseledande Guds barn även under det nya förbundet.

3. (12-13) Återställning till frälsningens glädje.

Återställ mig din frälsnings glädje,
och håll mig uppe genom din generösa Ande.
Då ska jag lära överträdare dina vägar,
och syndare ska omvända sig till dig.

a. Återställ till mig glädjen över din frälsning: Under sina många månader av obekänd synd kände David det andliga nederlagets elände. Han ville återigen ha den glädje som hör till frälsningen, till dem som HERREN räddar.

b. Uppmuntra mig genom din generösa Ande: Detta uttrycker återigen Davids tilltro till Gud när det gäller hans framtid. Han drömde inte om att upprätthålla sig själv. Ett sådant självförtroende är det som vanligtvis leder även goda män in i synd.

c. Då skall jag lära överträdare dina vägar, och syndare skall omvända sig till dig: Under de mörka dagarna före denna syndabekännelse kunde David inte undervisa dem som var långt ifrån Gud och såg att ingen omvände sig till honom. Vi vet inte om David aldrig gjorde försöket på grund av en känsla av skuld, eller om han försökte men inte såg någon välsignelse i sitt arbete. På ett eller annat sätt var det nyckeln till effektivitet i hans andliga arbete att få detta rätt med Gud.

i. Syndare skall omvända sig: VanGemeren noterar att David här använde samma ord som översatts som omvänd som tidigare översatts som återställa (Psalm 51:12). ”Psalmisten som bad ’återställ mig’ ber också om att han ska kunna bidra till att återställa syndare till Herrens ’vägar'”. (VanGemeren)

4. (14-17) Återställande av lovprisning.

Förlossa mig från blodsutgjutelsens skuld, o Gud,
min frälsnings Gud,
och min tunga skall sjunga högt om din rättfärdighet.
O Herre, öppna mina läppar,
och min mun skall visa ditt lovpris.
Ty Du vill inte ha offer, annars skulle jag ge det;
Du har ingen glädje av brännoffer.
Guds offer är en förkrossad ande,
ett förkrossat och förkrossat hjärta-
Dessa, o Gud, skall Du inte förakta.

a. Befria mig från skulden av blodsutgjutelse: David var djupt medveten om sin mordssynd mot Uria (2 Samuelsboken 11). Även om han inte specifikt nämner sin äktenskapsbrottslighet i denna psalm, kände han att han måste nämna denna stora synd särskilt. En sådan begäran som framfördes till min frälsnings Gud skulle säkert besvaras.

i. ”Den olycklige brottslingen vädjar i denna vers om gudomlig hjälp och befrielse, som om han inte bara hörde det oskyldiga blodets röst gråta från marken, utan som om han såg den mördade Uria komma emot honom för att hämnas, som en beväpnad man”. (Horne)

b. Och min tunga skall sjunga högt om din rättfärdighet: David visste att när hans skuld hade behandlats inför Gud skulle han återigen kunna sjunga högt; att min mun skall visa ditt lovprisande. Vi tror att månaderna av obekänd synd var tysta från en anda av sann lovprisning.

c. Du önskar inte offer, annars skulle jag ge det: David uttryckte den princip som fördes fram i den föregående psalmen (Psalm 50). Han förstod att även om djuroffer hade sin plats, var det som Gud verkligen önskade i människans hjärta.

i. Annars skulle jag ge det: ”Han skulle ha varit glad nog att presentera tiotusentals offer om dessa skulle ha uppfyllt fallet. Ja, allt som Herren föreskrev skulle han gladeligen ha gjort.” (Spurgeon)

d. Guds offer är en förkrossad ande, ett förkrossat och uppgivet hjärta: David hade en stor kärlek till HERRENS hus och hade sponsrat stora offer till Gud (2 Samuelsboken 6:13, 6:17-18). Ändå förstod han att man kunde offra ett djur eller många djur till Gud utan att ha ett förkrossat och uppgivet hjärta. Kanske hade David offrat många offer på Guds altare under sina månader av obekant synd. Han insåg tomheten i allt detta och värdet av sin nuvarande förkrossade ande och sitt förkrossade och uppgivna hjärta.

i. En bruten ande: ”Om du och jag har en bruten ande är all uppfattning om vår egen betydelse borta. Vad är nyttan med ett brustet hjärta? Jo, ungefär samma sak som en trasig gryta, en trasig kanna eller en trasig flaska!”. (Spurgeon)

ii. Ett brustet och ångerfullt hjärta: ”Detta står i motsats till det hårda eller steniga hjärta som vi så ofta läser om och som betecknar ett hjärta som är okänsligt för syndens börda, som är envist och upproriskt mot Gud, som är oförsonligt och oförsonligt”. (Poole)

iii. ”Det rena hjärtat måste fortsätta att vara ångerfullt, om det inte ska upphöra att vara rent.” (Maclaren)

e. Dessa, o Gud, skall du inte förakta: Det är lätt att föreställa sig att många på Davids tid skulle förakta hans brustna och uppgivna hjärta. Det han gjorde – att ta vilken kvinna han ville och döda alla som kom i hans väg – detta var ett förväntat beteende för världens kungar. Kanske var hans grannkungar förbryllade över varför något av detta störde David. För honom spelade det ingen roll vad andra tyckte; Gud föraktade inte hans brustna och ångerfulla hjärta, och det räckte.

i. Du kommer inte att förakta: ”Detta är en stor tröst för dem som hänger under en känsla av synd och rädsla för vrede, och som är granne med förtvivlan.” (Trapp)

5. (18-19) Återställande av det goda i riket:

Gör gott i ditt välbehag mot Sion;
Bygg upp Jerusalems murar.
Då skall du vara nöjd med rättfärdighetens offer,
med brännoffer och helbrännoffer;
Då skall de offra tjurar på ditt altare.

a. Gör gott i ditt välbehag mot Sion; bygg Jerusalems murar: David insåg att han i sin synd inte bara misslyckades som man, make och far. Han misslyckades också som kung över Guds folk. Han bad ödmjukt Gud att återupprätta sin gunst i riket.

i. Vi vet inte om det fanns en uppenbar demonstration av Guds missnöje mot Israels rike under den period då David inte erkände sin synd. Oavsett om det fanns eller inte, förstod David att det fanns en aspekt av återupprättandet i fråga om kungadömet som behövde tas upp.

b. Då skall du vara nöjd med rättfärdighetens offer: Under det gamla förbundet visste David att Gud ännu inte var färdig med djuroffer. De skulle fortfarande offra tjurar på ditt altare. När hjärtefrågorna hade behandlats kunde dessa offer vara fulla av mening och nytta.

i. Det är också möjligt att David tänkte på de offer som regelbundet offrades för Israels räkning, och att de skulle kunna återfå betydelse och nytta för nationen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.