Recension av Scuf Prestige

Om du letar efter ett alternativ till Xbox Elite Wireless Controller Series 2 har du svårt att hitta ett bättre alternativ än Scuf Prestige. För 159 dollar erbjuder Scuf Prestige en bekväm design, lång batteritid och unika sätt att ställa in och anpassa kontrollern.

Trots allt som talar för den känns kontrollern billig, det finns ingen USB Type-C-laddning och bara hälften av de bakre paddlarna är bekväma att använda. Scuf Prestige kunde ha varit ett (mer) prisvärt alternativ till Xbox Elite Wireless Controller Series 2, men med ett delta på 20 dollar kan du lika gärna köpa den riktiga. Du behöver dock inte chansa med att Scuf Prestige plågas av en mängd hårdvaruproblem, och om du bryr dig om stil och anpassade utseenden är den här kontrollenheten något för dig.

Scuf Prestige design

När jag öppnade paketet blev jag betagen av Scuf Prestiges förstklassiga elegans, från den rena mattsvarta basen till den lyxiga guldtrimningen på D-pad och stötfångare. Till och med bokstäverna på knapparna var svartmålade som på Xbox Elite Wireless Controller Series 2. Det är en subtil touch som får Prestige att verka mer premium. Den glansiga texturen på de analoga pinnarna i kombination med Scuf-logotypen gör dock att handkontrollen ser lite billig ut.

(Image credit: Future)

När jag vände på handkontrollen möttes jag av ett äckligt, blankt plastskal i kombination med präktiga grepp som är täckta av hexagonala utsprång. Samtidigt var kontrollerns baksida överfull med fyra programmerbara texturerade paddlar som sträckte sig från kontrollerns ovansida till dess undersida. Runt paddelarna finns två brytare som justerar avtryckarnas rörelse. Precis ovanför dessa finns små skruvar som kan justera avståndet till var avtryckaren naturligt sitter.

Det är en mycket affärsmässig framsida och en ”vad som helst” baksida. Under tiden har kontrollerns undersida ett 3,5 mm hörlursuttag samt en Xbox chat-adapteringång. Överst på handkontrollen finns guldfärgade avtryckare och stötfångare samt en guldfärgad mittpunkt som rymmer plats för Xbox Connect-knappen och en microUSB-laddningsport. Ja, trots priset är du fast med microUSB-laddning i stället för USB Type-C, som du hittar på Xbox Elite Wireless Controller Series 2.

Om du är villig att höja priset från standardpriset på 159 dollar kan du anpassa handkontrollen på Scufs webbplats med alla möjliga typer av utskrifter, från körsbärsblomskonst till supernova-skinn. När du väl väljer ditt skaltryck kan du anpassa färgerna på knapparna, de friktionsfria ringarna, D-padden, stötfångarna samt mittpartiet och avtryckarna. Du kan också välja höjden på de medföljande analoga pinnarna. Dessa tillägg kan föra kontrollerns pris över Xbox Elite Wireless Controller Series 2:s 179 dollar.

Scuf Prestige komfort

Låt oss prata om Scuf Prestiges ansikte först; A- och B-knapparna är behagligt klickiga och erbjuder hyfsad rörlighet, men X- och Y-knapparna var dock mindre tillfredsställande att trycka på eftersom de var något mer försänkta än de andra. Efter att ha undersökt kontrollenheten en stund upptäckte jag problemet: frontplattan. Jag insåg att den avtagbara frontplattan var magnetisk, och eftersom den inte skulle snäppa in, lämnades en liten lucka mellan hårdvaran och plattan, vilket orsakade det här problemet.

(Bildkredit: Future)

Efter att ha mixtrat med de analoga pinnarna en stund, tyckte jag att de var smidiga, även om de inte var så motståndskraftiga som jag skulle ha velat. Den gummiaktiga texturen såg och kändes billig, men höll mina svettiga tummar fast vid joysticken. D-padden gav solida klick och resor, men dess position kändes lite besvärlig, nästan som om min tumme gick längre än vanligt för att nå den. Om du är en hardcore D-pad-användare kan det ta lite tid att vänja sig vid det. Resten av ansiktsknapparna kändes bra.

Det fanns inget unikt med avtryckarna, vilket är bra men inte Elite Controller bra. Jag var dock imponerad av stötarna. Oavsett var jag utövade kraft på handkontrollen fick jag ett stabilt, bekvämt klick med lite motstånd. Stötfångarna är verkligen i nivå med Xbox Elite Wireless Controller Series 2.

Trots hur rörig Scuf Prestige är på baksidan är själva handkontrollen bekväm att hålla och spela med i timmar. Vissa kanske till och med uppskattar den halkfria ytan på greppen, men jag var inget fan eftersom den fick mig att svettas mer än vanligt. Mina händer blir superkladdiga när jag spelar, mest när jag spelar nervkittlande spel som Dark Souls, men jag märkte att mina händer började svettas när jag spelade i bara några minuter. Jag har aldrig upplevt detta med Xbox Elite Wireless Controller Series 2 eller ens med en vanlig Xbox-handkontroll.

Backpaddlarna är lite stela och ger ytliga klick, vilket är obehagligt. De yttre paddlarna var dock lätta att vänja sig vid och otroligt användbara när man spelar snabba spel. Jag var mest bekväm med att använda dessa två paddlar med mitt långfinger, och det slutade aldrig med att jag rörde de två inre paddlarna. När jag sträckte mig efter dem med mitt långfinger kändes mina tummar på de analoga pinnarna obalanserade, och jag kunde inte bekvämt slänga in mitt ringfinger i mixen. På Xbox Elite Wireless Controller Series 2 kunde jag skona mitt ringfinger eftersom paddlarna sticker ut från sidorna i stället för mitten. Med Scuf Prestige är dock bara halva baksidan användbar för mig.

Scuf Prestige funktioner och anpassning

I likhet med Xbox Elite Wireless Controller Series 2 har Scuf Prestige utbytbara analoga pinnar och omplacerbara knappar. I lådan får du två extra tumstockar, varav den ena är identisk med de andra pinnarna. Den ena unika analoga pinnen är något högre och har ett ansikte som kröker utåt istället för inåt.

(Image credit: Future)

På höger sida av ansiktet finns det en fördjupning där du kan lyfta upp ansiktsskyddet och avslöja kontrollerns inre delar. Det var så jag kunde byta ut de analoga pinnarna och till och med de anti-friktionsringar som omger pinnarna (även om de hoppade ut av sig själva när jag försökte sätta tillbaka frontplattan).

Du får också en EMR Mag Key, som används för att göra om paddlarna. Placera helt enkelt denna magnetiska nyckel mot Scuf-logotypen på baksidan, med magnetsymbolen vänd mot dig, och tryck och håll samtidigt på paddeln och den knapp du vill tilldela den till. Som jag har lärt mig kommer tilldelningen inte att registreras förrän du tar bort magnetnyckeln från kontrollerns baksida.

Med den medföljande 0,9 millimeter stora Scuf-nyckeln kan du justera utgångspunkten för hårutlösarna. Om resan är för djup kan du dra åt skruven så att avtryckaren börjar trycka ner sig i styrenheten. Detta är en snygg funktion som inte ens Xbox Elite Wireless Controller Series 2 erbjuder.

Som tidigare nämnts har kontrollern två brytare på baksidan som kan halvera resan till avtryckarna, Det liknar Xbox Elite Wireless Controller Series 2 förutom att Xbox-versionen erbjuder tre steg i stället för två.

Och även om det är beklagligt att Scuf Prestige är fast med microUSB-laddning, så tillhandahåller Scuf i alla fall en 10-fots flätat microUSB-kabel i lådan. Enligt företaget kan Scuf Prestige hålla i 30 timmar på en enda laddning, vilket verkar stämma överens med mina egna tester.

Scuf Prestige är också bekräftad att fungera med Xbox Series X och Xbox Series S om du planerar att spela på nästa generations konsoler.

Scuf Prestiges prestanda

Scuf Prestiges spelprestanda var jämn och smidig under större delen av mina tester, men jag började märka att Bluetooth-räckvidden var mycket kort. Om jag vilade handkontrollen ovanför mitt skrivbord började handkontrollen att brytas. För att ge ett sammanhang är min Bluetooth-mottagare fäst på framsidan av mitt skrivbord, som ligger bara ett par meter under mitt skrivbord.

(Image credit: Future)

Jag besegrade hela Hades med Scuf Prestige vid min sida, så jag kan definitivt säga att jag har spenderat mer än tillräckligt med tid med den. Jag programmerade min dash till den yttre högra paddeln och min cast till den yttre vänstra paddeln. Detta var det enda sättet för mig att kunna kasta och ladda upp mina Aspect of Hera-kast i Coronacht, the Heart-Seeking Bow på samma gång. Att flyga runt min motståndare och avlossa en pil full av Zeus kraft kunde aldrig ha gått så smidigt.

I Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age behövde jag inte tilldela paddlarna några knappar eftersom det inte är ett spel med högt tempo, så jag kunde fokusera enbart på komforten. Jag använde D-padden mer än något annat, och även om den var responsiv kändes det konstigt att trycka på den. Efter att ha bytt mellan Scuf Prestige och Xbox Elite Wireless Controller Series 2 flera gånger kom jag fram till att skillnaden berodde på hur jag greppade kontrollerna. Jag kan greppa Elite-handkontrollen hårdare eftersom paddlarna ligger i nivå med baksidan, medan Scuf Prestiges paddlar sticker ut från baksidan. Mitt grepp om Xbox Elite-handkontrollen gör att jag kan röra tummen friare utan att behöva oroa mig för viktförskjutningen.

Jag spelade också Crash Bandicoot 4: It’s About Time med Scuf Prestige och uppskattade verkligen de halksäkra greppen när jag glidande och hoppande tog mig igenom de otäcka Flashback Tapes-nivåerna. Jag stötte dock på ett problem när jag slipade på en rälssektion och misslyckades med att falla ner under rälsen efter att ha klickat på paddeln. I Crash 4 kan du glida genom att trycka på RB eller B, men du kan bara släppa under rälsen med B. Min paddel var tilldelad RB, så för att göra paddeln mer användbar var jag tvungen att ändra den till B. Jag måste fysiskt ändra den tillbaka till RB om jag går tillbaka till Halo. Scuf Prestige har inga inbyggda profiler, medan Xbox Elite-kontrollen har tre. Det går definitivt snabbare att programmera paddlarna på Scuf Prestige, men jag skulle byta den funktionen mot profiler.

Scuf Prestige vs Xbox Elite Wireless Controller Series 2 när det gäller tillförlitlighet

På pappret vinner Xbox Elite Wireless Controller Series 2 i nästan alla avseenden i min bok. Jag skulle dock rekommendera att köpa Scuf Prestige framför Elite-kontrollen vilken dag som helst. Jag har nämnt att Elite-kontrollen är bättre än Scuf Prestige från design till funktioner, men vad jag inte nämnt är att Xbox Elite-kontrollen är en teknisk mardröm.

(Bildkredit: Future)

Den andra Xbox Elite-kontrollen lanserades med en mängd hårdvaruproblem, bland annat problem med Bluetooth-anslutningen, tumstocksavvikelser och till och med kladdiga knappar. Och detta är inte bara ett isolerat problem. Jag har personligen köpt Xbox Elite-kontrollen tre olika gånger och har upplevt alla de ovannämnda problemen, respektive. Den jag för närvarande har är min tredje och B-knappen är klibbig och ger korta och dämpade klick.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en produkt för att sedan behöva byta ut den flera gånger för att få något som fungerar. Vad jag kan säga om Scuf Prestige är att den fungerar direkt ur lådan.

Bottom line

Med Scuf Prestige får du en bekväm design, lång batteritid, en mängd anpassningsbara kontroller, konfigurerbar design och lättprogrammerade paddlar. Du blir dock lite lurad för 159 dollar. Controllerns bakre paddlar är inte utformade med komfort i åtanke, det finns ingen USB Type-C-laddning, chassit känns billigt, Bluetooth-räckvidden är kort och det finns inga inbyggda profiler.

Om du vill ha en överlägsen controller ska du satsa på Xbox Elite Wireless Controller Series 2. Bortsett från priset löser den varenda en av Scuf Prestiges nackdelar, men du har tur om du får en som faktiskt fungerar direkt ur lådan.

Samt sett är Scuf Prestige en solid handkontroll. Den har problem och borde vara billigare, men om du har pengarna är den ett bra alternativ till Xbox:s premiumkontroller plus möjligheten att anpassa dess utseende och känsla.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.