Reddit – adventism – Firar adventisterna jul och påsk?

Jag vill bara tillägga – det finns en skillnad mellan att ”fira” något som att betrakta det som religiöst viktigt, och att fira det på så sätt att vi bara ser det som en tid på året då folk fokuserar på något så vi pratar om det också. Adventismen firar egentligen inte något annat än sabbaten, på så sätt att vi ser den som ett starkt uttalande om vår tro på en skapare, och ett uttalande om människans jämlikhet, och ett uttalande om vikten av vila, och ett uttalande om den oföränderliga karaktären hos Guds karaktär, och en massa andra saker. Så vi håller sabbaten, och vi fäster mycket betydelse vid dagen, baserat på hur nära den är knuten till resten av Bibeln.

Jul och påsk å andra sidan har egentligen ingen sådan betydelse. Vi minns i princip att Jesus föddes, och vi minns att han dog, men ingen av dessa är så viktiga – mycket viktigare skulle vara den andra bibliska minnesstunden, den sista måltiden och nattvarden, där vi samlas och minns Kristi död. Och vi har inget slags ”officiellt” firande, eftersom det inte finns något i vår tro som har med vare sig påsk eller jul att göra, och folk firar dem som de vill, eller inte som de vill. Jag känner många adventister som gör det och många som inte gör det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.