Säger du ”Oh my G**!” eller ”Oh my gosh!”?

X

Privacitet & Cookies

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta godkänner du att de används. Läs mer, bland annat om hur du kontrollerar cookies.

Got It!

Annonser

Lyssna på slumpmässiga konversationer omkring dig. Du kommer definitivt att märka att fler människor verbalt spyr ”Oh my G**!” för att uttrycka sin upprymdhet i stället för att använda fraserna ”Oh my gosh!” eller ”Oh my goodness!”.

Detta val har också överförts till vår elektroniska kommunikation. När sms blev normen bildades förkortningar för att skynda på skrivprocessen, vilket ledde till OMG overload.

En del säger att bokstäverna OMG! står för Oh my gosh!, men jag tror att de går runt sanningen.

Ofta kallas de för akronymer (även om de definitionsmässigt är initialismer) och endast den första bokstaven i varje ord används för att bilda en förkortning så att vi kan skriva meddelanden snabbare. Många trendiga skrivna konversationer till din BFF (Best Friend Forever) kan också innehålla:

  • BRB – Be Right Back

  • BTW – By The Way

  • TTYL – Talk To You Later

  • LOL – Laugh Out Loud

  • GTG – Got To Go.

När vi säger Oh my gosh! som en form av upprördhet är det definitivt inte samma sak som att säga Oh my G**!

En del anser att gosh står för Gud i denna fras, så därför anser de att det första uttalandet är lika fel. Men om du verkligen vill kommunicera med vår Herre är det bra att veta vem vi vänder oss till och hur vi ska tilltala honom-

Gosh är inte vår gudom – Gud är vår gudom.

När vi vänder oss till Gud är interpunktionen allt! Frasen Åh (följt av ett kommatecken), min Gud! vänder sig till Gud och ropar därför till honom. Oavsett om vår situation är en lovsång till honom eller ett rop på hjälp; vi ropar till alltings skapare. Bibelns historia avslöjar redan från början att G-O-D är vördad och aldrig bör vara ett ord som används som en förbannelse.

Vi måste komma ihåg att G-O-D är det titelnamn som används när man hänvisar till JHWH, Guds sanna namn.

Israeliterna i gamla tider trodde så starkt på att erkänna Guds makt att de inte ens skulle uttala hans namn. När man läste ur Moseböckerna, de fem första böckerna i Bibeln som Moses skrev, skulle läsaren infoga ordet Adonai. Adonai betyder herre eller härskare.

För att de som anser att gosh är en ”eufemistisk ändring av namnet Gud”, tror de att det är lika illa och det är därför de vägrar att ens utbrista gosh!.

Jag tror motsatsen. Att införa det oskyldiga utropet gosh! i stället för G-O-D är en bra sak. Titelnamnet på vår heliga skapare, Gud, får aldrig användas förgäves. Gud sade detta till oss i sitt tredje budord:

Exodus 20:7 ”Du skall inte missbruka HERRENS, din Guds, namn, ty HERREN kommer inte att hålla någon oskyldig som missbrukar hans namn.”

Så att ersätta titelnamnet Gud (som aldrig borde ha använts felaktigt till att börja med) med det icke-heliga förbittringsordet gosh, bör betraktas som mycket acceptabelt.

När vi ersätter G-O-D med gosh erkänner vi att hans titelnamn är heligt.

Vi tar också bort koman, så det finns ingen adress till gosh. Oh my gosh, jag älskar dig, Gud! Ordet Gud har historia av att vara heligt. Ordet gosh finns inte i Bibeln, har ingen helig innebörd och har inget samband med vår HERRE, universums skapare på något sätt.

Helig-adjektiv : upphöjd eller värdig fullständig hängivenhet som en som är fullkomlig i godhet och rättfärdighet

Upphöjd, värdig, fullkomlig. Dessa adjektiv beskriver inte ordet gosh.

Enligt definitionen är Gud kontra gosh mycket olika.

Gud-namn : det väsen som är perfekt i makt, visdom och godhet och som dyrkas som universums skapare och härskare

gosh-interjektion : används för att uttrycka förvåning eller mild ilska

Jag skulle aldrig be: ”Nu lägger jag mig till ro för att sova, jag ber till gosh att min själ ska bevaras”. Detta uttalande har ingen mening och skulle inte ge mig någon tröst. Gosh är inte ett substantiv utan en interjektion. Ett acceptabelt sätt att uttrycka förvåning, vare sig den är bra eller dålig.

”Oh my G**!” ger inte vår allsmäktiga högsta gudom någon ära och frasen måste erkännas för vad den är – verbal synd.

Hebreerbrevet 13:15 Låt oss därför genom Jesus ständigt erbjuda Gud ett lovprisningsoffer – frukten av läppar som öppet bekänner hans namn.

Jag uppmuntrar dig, om du har den dåliga vanan att spotta ut Oh my G**! som en förbittring, var snäll och ta dig tid att ändra denna verbala synd till Gud. Din ansträngning kommer definitivt att behaga eller Herren.

Den kristna lovsångsledaren och artisten Matt Redman har skrivit och sjunger ASCAP:s kristna sång 2013, 10 000 skäl (Bless The Lord):

Du är rik på kärlek och långsam mot vrede, ditt namn är stort och ditt hjärta är snällt…

Matt Redmans text beskriver bara fyra av de 10 000 skälen till varför vi behöver tillbe hans heliga namn!

SÄLJ: Om du vill lära dig och dela med dig av vikten av att hålla Guds namn heligt kan du beställa exemplar av LIFT HIM UP DON’T PULL HIM DOWN @ LULU.COM eller AMAZON.COM till ditt nästa bibelstudium.

Annonser

.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.