Scientologi eller kristen vetenskap?

Jag satt på en interreligiös middag bredvid en person som jag inte kände och som bad mig förklara min religion, kristen vetenskap, för henne. Hon sa att hon var obekant med den och ville förstå några av dess grundläggande idéer. Efter ungefär tio minuter frågade hon uppriktigt: ”Så, får du någonsin träffa Tom Cruise?”. Åh, kära nån. Jag insåg att när många människor hör orden Christian Science, bearbetar de Scientology. Jag tror att det kommer att hjälpa kristna vetenskapsmän, scientologer och de som kanske inte vet så mycket om någon av dem att förklara skillnaden lite tydligare.

När jag försöker förklara någon annans religion vänder jag mig till den gyllene regeln som vägledning. Jag vill behandla andra så som jag vill att de ska behandla mig. Som icke-scientolog kan jag inte påstå att jag kan tala om tron fullt ut, men min förhoppning är att vara rättvis och informativ. Vi tjänar alla på att lära oss om våra likheter och skillnader.

För att börja med de mest uppenbara skillnaderna grundades Christian Science 1879 som ett kristet trossamfund, av en kvinna-Mary Baker Eddy. Scientology grundades 1953 som en oberoende religion av en man – L. Ron Hubbard.

Christian Science är ett svar på Jesu uppdrag – att vara moderna lärjungar som för fram välsignelserna från Guds rike på jorden i dag. Scientology är ett religiöst svar på människans rop på terapeutisk hjälp. James R. Lewis, red., Scientology, (Oxford: Oxford University Press, 2009), 5. Dessa två perspektiv visar på de olika förutsättningar som de står på. Grunden för den kristna vetenskapens teologi och praktik är Guds centrala roll. Grunden för Scientologys resonemang och religiösa struktur är uppfyllandet av den mänskliga potentialen. Mary Bednarowski, New Religions and the Theological Imagination in America. (Indianapolis: Indiana University Press, 1989), 63. Christian Science ser Gud som den enda skaparen, medan i Scientology är ”thetan”, eller den person som är helt befriad från sina fängslande sätt, en skapare. Även om Gud, eller en högsta varelse, existerar i Scientology, är läran om Gud av minimal betydelse för hela Scientology-systemet. Bednarowski, 28.

Om man utgår från dessa två motsatta ståndpunkter är det förståeligt varför deras teologier, praxis, etik, språk och syfte skiljer sig radikalt från varandra. På många sätt ägnar de sig åt liknande frågor som mänskligheten står inför, men olika premisser gör det svårt att jämföra praxis.

De har till exempel båda kyrkor, men .

En Christian Science-kyrka håller en timslång församlingsgudstjänst på söndagar som är mönstrad efter traditionella kristna gudstjänster, samt ett vittnesbördsmöte på onsdagar. En scientologikyrka är öppen och bemannad varje dag i veckan, från morgon till sent på kvällen, främst av två skäl: för ”auditering” och för studier på en utbildningskurs. I auditeringssystemet är auditören en person som är utbildad i Scientologys metoder (kända som ”teknik”) och som lyssnar på församlingsmedlemmen – eller inläraren – i syfte att återställa hans eller hennes förmågor och uppnå full potential.

Båda erbjuder en väg till frälsning, men .

Underskotten mellan Scientology och Christian Science när det gäller språk och riktning mot frälsning komplicerar jämförelsen. Personer som kan ha varit bekanta med Hubbards populära Dianetikrörelse från 1950-talet skulle känna igen den speciella vokabulär som används i dess efterföljande religiösa rörelse, Scientology. För att följa innebörden av frälsning är några av de grundläggande vokabulärtermerna nödvändiga. Nybörjare i Scientology är kända som ”preclears” som måste uppnå två riktmärken längs ”Bron till total frihet”. Lewis, 92.

Det första riktmärket är att uppnå tillståndet ”Clear”, vilket innebär att man är ”orubblig och självbestämmande”. Att ”clear” innebär att ”släppa all fysisk smärta och smärtsamma känslor”. Bednarowski, 61. Bednarowski citerar från L. Ron Hubbard, Basic Dictionary of Dianetics and Scientology. (Los Angeles: Bridge Publications, Inc., 1983.) Det andra riktmärket gjordes tillgängligt i samband med avancemanget från Dianetik till Scientologi, där en individ kunde bli en ”opererande thetan”. En O.T. opererar helt oberoende av sin kropp och av universum runt omkring honom. Han tror att han kommer att ha återställt sig själv till sina ursprungliga, naturliga tillstånd att vara Lewis, 92. och uppleva sin väsentliga identitet, inklusive att vara källan till skapelsen. Ibid., 91.

I Christian Science innebär frälsning en individs vilja att vakna upp till Guds nåd, eller Kristi befallning att vara fullkomlig (se Matteus 5:48). Synd, sjukdom och död förstörs genom en andlig förståelse av det gudomliga livet, eller Gud. Men det är Kristus, eller Guds ord, som verkar i det mänskliga medvetandet som ger styrka och visdom att följa. Den jordiska förtrollningen av materiella smärtor och falska nöjen skall brytas här på jorden, eftersom döden inte är en flyktväg till himlen. Kristus Jesus visar genom sin korsfästelse och uppståndelse innebörden av det eviga livet. Mary Baker, Science and Health with Key to the Scriptures, (Boston, MA: The First Church of Christ, Scientist), 497. Det är genom detta uppvaknande och denna andliga förståelse som vi kan urskilja och bevisa dödlighetens maktlöshet.

Båda söker läkning genom mentala medel, men …

I kristen vetenskap är Gud, eller den gudomliga kärleken, centrum för den helande erfarenheten. Gud, som också förstås som det gudomliga sinnet, erkänns som universums enda orsak och skapare och upprätthåller kärleksfull kontroll över allt. På grundval av detta avslöjar sinnet det godas kontinuitet, och den mänskliga känslan av lidande försvinner genom Kristus (Guds kärleksfulla budskap till människorna). De två huvudpunkterna för Mind-healing inom Christian Science är ”det materiella livets och intelligensens ingenting och den mäktiga aktualiteten hos den allomfattande Gud, det goda”. Eddy, 52.

I Scientologin befrias individen från ”engram”, eller oförglömd smärta från tidigare trauman, men betoningen på kraften i helandet kommer från den mänskliga personens gudalika natur. Auditören använder en elektropsykometer, eller E-Meter, för att avgöra vad som behöver rensas ut ur det ”reaktiva sinnet” hos den person som söker auditeringstjänsten. Denna person, preclear, håller fortfarande på att lära sig om sig själv på rätt sätt. Vad är Scientology? Sammanställd av personalen i Scientology International Church, (Los Angeles: Bridge Publications, Inc., 1992), 156-161. Gud är för långt borta för att kunna förstås, särskilt för de tidigaste nivåerna av Scientologi-utbildningen. Men Guds avstånd är inte särskilt problematiskt för helandet inom Scientologin, eftersom kunskapen om Gud inte är ett nödvändigt inslag i helandet. Scientologer behöver varken känna Gud eller göra anspråk på att känna Gud. Den ultimata förståelsen kommer genom den åttonde dynamiken, den mest avlägsna av existensens koncentriska cirklar; Bednarowski, 33. och helande terapier uppnås genom Hubbards teknologier (”tillämpning av scientologiska principer”). Vad är Scientology? 142-146, 155.

Båda konfronterar ”synd” eller ”antisocial personlighet”, men .

Mary Baker Eddys begrepp om synd är att det är ett vanföreställningstillstånd i det mänskliga tänkandet. Man måste först vakna upp till den rätta kunskapen om det onda, vilket leder till omvändelse, som i sin tur måste vara tillräckligt allvarlig för att orsaka omvändelse. Frihet från synden kan endast ske genom Kristus, eftersom det är Guds ord som förmedlar vår ursprungliga andliga fulländning och leder oss ut ur de frestelser och vanföreställningar som syndiga trosuppfattningar ger upphov till.

Scientologin anser å andra sidan att även om ”människan i grund och botten är god”, så ”besitter ungefär två och en halv procent av befolkningen egenskaper och mentala attityder” som är våldsamma eller som motsätter sig godhet för andra. Scientologys rättssystem administreras av vederbörligen auktoriserade scientologer och för alla nivåer av brott och förseelser. Vad är Scientology? 245. Det är i slutändan tillämpningen av Scientologys teknologi som befriar någon från materiens fängslande engram och tyranni, och individer måste hävda tillståndet ”Clear” för sig själva. Bednarowski, 63.

Båda är skeptiska till användningen av droger, men . .

Hubbard blev på 1960-talet ganska bekymrad över den snabbt ökande konsumtionen av droger av alla slag. Han ansåg att droger påverkar det mänskliga sinnet negativt och därför hindrar arbetet med auditering (rensning av sinnet). Som svar på detta utformade han ett ”reningsprogram” med hjälp av auditeringspraxis för att lösa den mentala och andliga skadan från droger. Vad är Scientology? 190-193. Scientologer betraktar sina ansträngningar att utrota droger som en offentlig tjänst.

Mrs Eddys oro för droger grundar sig mer på deras tendens att fungera som ett substitut för Guds kraft. Eddy, 146. Christian Science förnekar all kraft från en annan källa än Mind, Gud, och därför har droger ingen verklig kraft att bota eller skada. Därför bygger friheten från användningen av droger på förtroendet för Guds överflödande kärlek, välvilja och kraft att befria. Trots det negativa ljus som Christian Science-teologin sätter på droger respekterar kyrkan allas rätt (även kyrkans medlemmar) att göra sina egna val när det gäller användningen av medicinska droger.

Dessa exempel på den ömsesidiga omsorgen om droger illustrerar återigen den ytliga likheten mellan frågorna, men det finns grundläggande skillnader mellan Christian Science och Scientology som gör dem nästan omöjliga att jämföra. Christian Science teologi och praktik börjar med Gud; Scientology börjar med att frigöra det mänskliga sinnet. Det finns många andra aspekter av religiösa praktiker som förstärker denna kontrast mellan ytliga likheter och grundläggande skillnader. Ytterligare exempel är deras förhållande till begreppet vetenskap, deras hängivenhet att tjäna mänskligheten och de personliga uppoffringar som krävs. Den djupaste skillnaden mellan de två härrör från det faktum att Christian Science betonar det nära förhållandet till Gud, medan Scientology lyfter fram den mänskliga potentialen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.