Välsigna mig, Fader, för jag har syndat

Var började allt? Är det ett kyrkligt påfund?

Kyrkans roll när det gäller syndernas förlåtelse grundar sig på Herrens ord till Petrus och vid ett annat tillfälle till apostlarna: ”Jag skall ge er nycklarna till himmelriket, och vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen”. Jesus bekräftade denna gåva som en av de första frukterna av hans uppståndelse. Efter korsfästelsen var apostlarna inlåsta i det övre rummet fyllda av rädsla, förvirring och tvivel. Plötsligt, på kvällen efter uppståndelsen, visade sig Jesus mitt ibland dem och hälsade: ”Frid vare med er”. Jesus erbjöd dem sin fred, förlåtelse och försoning och sedan nåd och förmåga att föra denna gåva vidare: ”De vars synder ni förlåter är dem förlåtna, och de vars synder ni behåller är behållna.”

Den katolska kyrkans katekes nämner fem namn som ges till sakramentet:

– Omvändelsens sakrament

– Botens sakrament

– Bekännelsens sakrament

– Förlåtelsens sakrament

– Försoningens sakrament

(Observera att versalskrivning av botgöring och försoning anger de formella, mer passande beteckningarna). Var och en av dessa benämningar lyfter fram en annan aspekt av sakramentet.

Under århundradena har den form i vilken kyrkan utövat detta uppdrag från Herren utvecklats, liksom de troendes praxis när det gäller att fira denna unika gåva från Kristus; äldre generationer kommer att minnas den dag då enskilda personer fick ta emot den heliga nattvarden på söndagen endast om de hade gått till bikt lördagen innan. Pendeln har svängt!

Det kommer inte som någon nyhet för någon att det har skett en allvarlig minskning av antalet personer som går till bikt. Är det inte så brådskande att bikta sig, eftersom det råder förvirring eller till och med förnekelse på vissa håll när det gäller själva existensen av dödssynden och helvetet? Tyvärr, ja. Katekesen är så värdefull när det gäller att klargöra kyrkans undervisning i frågor som denna och bör studeras i hemmen, undervisas i skolorna och predikas från våra predikstolar.

Alla troende som är medvetna om allvarliga synder som begåtts är skyldiga att bikta sig minst en gång om året och den heliga nattvarden bör inte tas emot utan att man har biktat den allvarliga synden.

Alla sakramenten är som ”Guds mästerverk” kyrkans dyrbara arv och ingen enskild person har rätt att lägga till, utelämna eller förändra något i dem av egen kraft. Individuell bikt till en präst är avgörande för sakramentet och endast under mycket ovanliga omständigheter – och med biskopens tillstånd – är ”allmän absolution” tillåten.

Tyvärr är fastan här, vilket ger många tillfällen att predika och undervisa om botens sakrament. Där predikan och undervisning sker är den efterföljande ökningen av mottagandet av sakramentet anmärkningsvärd.

Jag hoppas kunna diskutera med vårt presbyterala råd vad vi kan göra mer under de kommande månaderna för att göra våra goda människor medvetna om denna gåva av Guds förlåtelse som väntar dem. Under tiden kan jag presentera några häpnadsväckande, för att inte säga chockerande siffror från en CARA-undersökning (Center for Applied Research in the Apostolate) från 2005:

– På frågan om hur ofta de går till bikt svarade 42 procent av de vuxna katolikerna att de aldrig går till bikt!

– Av de återstående erkände 32 procent av de vuxna katolikerna att de går till bikt mindre än en gång om året.

Dessa människor går miste om Guds kärleks nåd, som erbjuds så fullständigt, så fritt i försoningens sakrament. Gud vill dra var och en av oss närmare honom, och denna stora gåva gör det möjligt för oss att göra just det och höra hans ord om förlåtelse.

Vet du när det är dags för veckobekännelse i din församling?

Om du vill söka efter en församling i din närhet som erbjuder bikt på en viss dag och tid, gå in på www.archbalt.org/parishes/confession-search.cfm.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.