Vad är den viktigaste liknelsen?

7 min.

Man säger mycket om liknelser. Det finns en hel del i Bibelns evangelier. Bara i de synoptiska evangelierna (Matteus, Markus och Lukas) finns cirka 40 liknelser. Detta är ett betydande antal. Om vi jämför liknelserna mellan evangelierna finner vi att av dessa 40 liknelser finns endast sex stycken i alla tre evangelierna. Den mest accepterade uppfattningen idag är att Markusevangeliet skrevs först.

Beroende på var man drar gränsen för att säga att det är samma liknelser eller att de är olika, kan man konstatera att Markus bara har en enda liknelse som de andra inte innehåller (fröet som växer). I Matteus finns 12 liknelser som bara förekommer där. Lukasevangeliet delar ca 5 med Matteus och presenterar ca 15 som de andra inte har.

Frågor om liknelser

Dessa frågor förklarar varför vissa forskare har trott att de kanske inte alla är från Jesus själv. Men dessa alternativ kommer vi inte att ta upp här. En annan svårighet med dessa siffror är de olika källor som dessa evangelister hade när de skrev sina evangelier. Idén kommer från skillnaderna i antalet olika liknelser som varje bok berättar, och det finns en mängd olika förmodade ursprung.

Den inledande liknelsen

I varje fråga måste vi gå tillbaka till vad vi skulle kunna säga, ursprunget. Om vi tar Markus som det första evangeliet och bygger vidare på det, kommer vi att upptäcka att den första liknelsen som Jesus kastar ut till folkmassan är liknelsen om såningsmannen (Mark 4:3-8). I många fall i evangelierna är det som kommer först en förutsättning för att man ska kunna tolka det som kommer därefter. Detta gäller även för denna liknelse.

Som vi har nämnt i en annan artikel använde Jesus liknelser i sin största funktionalitet för att dölja vissa sanningar om Guds rike (Mark 4:11-12). Men förutom att Jesus döljer sanningar för folkmassorna och klargör dem för lärjungarna, gör han en mycket märklig och viktig kommentar i följande vers:

Förstår ni inte denna liknelse?

Mark 4:13 NIV

På ett sätt klargör Jesus att nyckeln till resten av liknelserna finns i denna. Frågan är vad som är nyckeln och hur kan förståelsen av denna liknelse hjälpa oss att förstå de andra? Förutom att den kanske innehåller en nyckel till de andra liknelserna, berättas denna liknelse i alla tre synoptiska evangelierna (Mark 4:3-8; Matt 13:3-8; Luk 8:5-8) och i alla tre förklarar Jesus själv dem också (Mark 4:14-20; Matt 13:18-23; Luk 8:11-15).

Begreppet i liknelsen

1. Sågaren är ett av de element som Jesus INTE förklarar i något av evangelierna.

2. Fröet är ordet. För Matteus är det ordet ”i riket”.

3. Jordar är olika folk.

4. Fåglarna är relaterade till Satan (Matteus: den onde, Lukas: djävulen).

5. Solen som bränner fröna är relaterad till 1) världens bekymmer, 2) rikedomars bedrägeri, 3) livets nöjen (enligt Lukas).

6. Alla dessa saker ger fruktbarhet åt det ofruktbara ordet (Matteus = det blir ofruktbart) (Lukas= frukten mognar inte).

7. Slutligen är den goda jorden de som hör ordet, tar emot det (Matteus = förstår det) (Lukas = hörde ordet med ett upprätt och gott hjärta och behåller det).

Vi kan inte vara 100 procent säkra på nyckelfrågan, men vi kan bekräfta att den grundläggande delen är att ta emot ordet (om riket) från såaren. För Markus och Lukas kanske liknelsen hänvisade till människor inom Guds folk, som ett filter för den gudomliga domen där alla från både det förflutna och nuet kunde ingå. I Matteus utvidgas dock denna idé genom att man tillägger att det handlar om det nuvarande mottagandet av de ord om riket som Jesus kom för att predika. Bilden av fröet som bär frukt är en bild som används ofta i samband med gudomlig dom över sitt folk (t.ex. Ps 1:3; Ordsp 11:30; Jes 37:31; Mark 11:14; Matt 3:8; Gal 5:22).

Vad är ordet i oss

Vad är ordet i riket? Ordet i Markus syftar på Guds ord. För Johannes är detta mycket tydligt eftersom han säger: ”Han som är Ordet blev människa och levde bland oss” (Joh 1:14a DHH) och syftar på Jesus. I Markus är denna idé starkt antydd, även om den inte är lika uttalad som i Johannes. Därefter kan vi se hur Guds ord förenas med Jesu ord och Jesu person:

– Markus 2:2 -> ”Och många hade samlats, så att det inte längre fanns plats till och med vid dörren, och han förklarade ordet för dem.” (förstå: Jesus förklarade Guds ord)

– Mar 4:4 -> Rikets ord sås. (Något som Jesus gjorde)

– Mark 7:13 -> ”och därmed gör ni Guds (eller Jesu?) ord ogiltigt genom er tradition”

– Mark 8:38 -> ”Den som skäms för mig och mina ord i detta äktenskapsbrottsliga och syndiga släkte, för honom skall också Människosonen skämmas, när han kommer i sin Faders härlighet med de heliga änglarna.” (person och ord är sammanfogade)

– Mark 13:31 -> Himmel och jord skall förgås, men mina ord skall inte förgås. (Jesu ord har Guds ords auktoritet)

Enligt Markus verkar det som om vi skulle kunna säga att Jesus uppfyller såarens krav. Men det är också känt att den som angriper en såddare angriper sin såddare. I det här uppdraget förenar vi oss med Jesus och sår, och redan vår sådd är kopplad till Jesu sådd, vilket vi ser när Markus talar om ”förföljelse för ordets skull” (Mark 4:17).

Den apokalyptiska såningsmannen

Som jag har förklarat det apokalyptiska i liknelserna i en annan artikel, presenterar Jesus sig själv som Människoson genom sin funktion att se och avslöja:

Den som skäms för mig och mina ord i detta äktenskapsbrytande och syndiga släkte, för honom skall också Människosonen skämmas när han kommer i sin Faders härlighet med de heliga änglarna

Mar 8:38

Del av muralmålning från S:t Apollons kloster i Egypten, 600-talet e.Kr.Koptiska museet. Foto av @carolemadge.

Jesus beskriver sina egna ord. Skammen inför personen och ordet är sammantaget, och det är inte bara mot en viss bonde Jesus Kristus från Galiléen, utan han gör anspråk på en gudomlig domares auktoritet. Detta märker vi när han kommer i härlighet och med änglar, där vi ser en tydlig parallell till Dan 2:28 och 44. Jesu beslöjade och mystiska karaktär är mycket närvarande i Markusevangeliet, för vid många tillfällen säger Jesus till människor att de inte får berätta för andra vem han är. (t.ex. Markus 1:43-45; 4:11; 5:43; 7:36).

Oavsett att han håller med om allt Ernst Fuchs, en inflytelserik tysk teolog inom studiet av liknelser, har skrivit, har han rätt i en sak:

Det är inte så att vi tolkar liknelserna, utan liknelserna tolkar oss.

Ernst Fuchs

Slutsats

Till skillnad från en predikan eller en berättelse har liknelsen ett mycket speciellt kännetecken: berättaren och lyssnaren är i dialog och definierar innebörden av de tre elementen: berättaren, lyssnaren och själva liknelsen. I denna liknelse om såningsmannen, som fungerar som en introduktion till de andra, går Jesus, berättaren, in i en dialog med lyssnarna (eller läsarna) för att definiera vem som befinner sig var i liknelsens värld, men också i vår verklighet, och kallar oss på så sätt till att vara en god jordmån för hans ord. Den fråga som Fuchs försökte besvara är fortfarande öppen: hur kan ett ord som uttalades för mer än 2 000 år sedan fortsätta att gräva sig så djupt in i vår tids hjärtan?

NIV Study Bible. Miami, FL, USA: Life, 2002, s. 1646.

*Top image credit: Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

0.00 avg. betyg (0% poäng) – 0 röster

Jag är en passionerad bibellärare. Allt som har med Bibeln att göra intresserar mig. Från bildandet, genom de språk som det skrevs och förmedlades på, till tillämpningen av de djupare temana i Guds ord för kyrkan. Jag tycker också om fotboll och gillar en god biffmacka på lördagar. Jag gillar att åka ut på landsbygden och lära känna nya kulturer och livssituationer där olika människor måste leva sina liv.

.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.