Vad det innebär att vara reformerad

Varje år eller så finner jag mig själv krypa tillbaka till en definition av ordet reformerad som jag först skrev upp för ett par år sedan. Jag tycker att det är värt att återkomma till detta var tolfte månad eller så. Med den mängd läsning och studier som jag gör under ett år känner jag att det är intressant att vända sig till denna definition för att se vad jag skulle ändra och vad jag skulle förfina. Jag tycker också att det är ödmjukt att se vilka delar av definitionen som jag kanske har betonat på bekostnad av andra. Därför tänkte jag i dag att jag skulle definiera ordet ”reformert” i förhoppning om att läsarna av den här webbplatsen kommer att finna det användbart. Calvinism och reformert är inte helt synonyma, men de flesta människor uppfattar dem som det. Eftersom skillnaderna mellan dem är subtila kommer jag att använda dem synonymt.

Sponsor

Visa ditt stöd

Bli beskyddare

Det är viktigt att förstå att eftersom den reformerta traditionen uppstod ur den protestantiska reformationen definierades begreppet reformert inte utifrån ett tomrum. Snarare definierades det som ett bibliskt svar på den romersk-katolska kyrkans överdrifter och perversioner. Efter att ha återvänt till Skriften försökte reformatorerna försiktigt och troget återuppbygga kyrkan på grundval av Nya testamentets läror. Genom att bejaka den reformerta teologin förnekar en person underförstått vissa andra teologier, t.ex. katolsk teologi (som den reformerta teologin stod i opposition till) och arminiansk teologi (som senare stod i opposition till den reformerta teologin). Även om kalvinismen är äldre än arminianismen, kodifierades den i de fem punkterna först efter arminianismens framväxt. På sätt och vis är kalvinismen både en orsak till och en reaktion på arminianismen. Eller kanske kan vi säga att arminianismen är en reaktion på den reformerta teologin, och kodifieringen av kalvinismen är en reaktion på arminianismen.

Det finns många uttryck för den kristna tron som åtminstone delvis bygger på Jesu Kristi och Bibelns läror. Dessa delas in i fyra huvudgrupper: Östortodoxa, romersk-katolska, protestantiska och sekter. Protestantismen kan ganska enkelt delas in i två läger: Arminianer och reformerta. Den stora majoriteten av protestanterna håller sig till den arminianska läran. Vi kommer i dag att ägna oss åt den minoritet som anser sig vara reformerta. Dessa tenderar att vara personer som går i presbyterianska eller reformerta baptistkyrkor, även om de också kan finnas i andra kyrkor. Tyvärr finns det många kyrkor som en gång var reformerta och som kanske fortfarande använder titeln, även om de sedan länge har övergivit teologin.

Det är förvånansvärt svårt att hitta en vettig definition av begreppet reformert. Även om många människor hävdar att de förstår den reformerta tron och är ivriga att ge en definition, verkar få vara både rättvisa och adekvata. Här är ett par exempel hämtade från en Google-sökning:

  1. En term som används för att hänvisa till en teologisk tradition som hämtar inspiration från Johannes Calvins (1510-64) och hans efterföljares skrifter. Termen används i allmänhet hellre än ”calvinist”.
  2. Relaterar till reformationen, dess teologi och/eller de som ansluter sig till den. Används också för att skilja a.) kalvinism från lutheranism, eller b.) kontinentaleuropeisk kalvinism från skotsk kalvinism, även kallad presbyterianism.

Dessa är båda kortfattade definitioner, men som inte fångar ordets fulla innebörd. En mycket bättre och mer fullständig definition finns på Five Solas. Där delar professor Byron Curtis, professor vid Geneva College, upp definitionen i fyra delar som jag kommer att redogöra för i detalj. De två första delarna definierar grundläggande protestantiska övertygelser och de två andra är uteslutande reformerta. Enligt Curtis är det att vara reformert:

  1. Att bekänna samförståndet i kyrkans fem första århundraden:
    • Klassisk teism:
    • Nicenisk och chalcedonisk trinitarism: en Gud i tre evigt existerande personer, lika i makt och härlighet.
    • Kristus, Gudsmannen, den ende medlaren mellan Gud & och människosläktet, inkarnerad, korsfäst, uppstånden, uppstigande, & återkommande.
    • Människan skapad till Guds avbild, men tragiskt fallen & i djupt behov av upprättelse till Gud genom Kristus.
    • Den synliga kyrkan: gemenskapen av de återlösta som är inneboende i den helige Ande; Kristi mystiska kropp på jorden.
    • Den enda, heliga, katolska och apostoliska kyrkan.
    • Sakramenten: synliga tecken och sigill på Guds nåd, som förmedlar Kristi kärlek till oss i vår djupa nöd.
    • Det kristna livet: kännetecknas av de primära teologiska dygderna tro, hopp och kärlek.

    Det skulle vara korrekt att säga att vi fram till denna punkt har att göra med ett uttalande om den protestantiska tron mer än ett uttalande om den reformerta tron. Av denna lista ser vi att reformerta kristna ansluter sig till alla de grundläggande trosuppfattningar som lärs ut i Bibeln. Dessa trosuppfattningar var grunden för den tidiga kyrkan och bygger på Bibelns läror såsom de tolkats av apostlarna och de tidiga kyrkofäderna. Många av dessa trosuppfattningar ändrades eller gick förlorade i takt med att den katolska kyrkan växte i makt och auktoritet från och med det femte århundradet. Under hela historien har det funnits isolerade och ofta förföljda grupper av icke-katolska troende som hållit fast vid många eller alla dessa punkter i läran, men de var i stort sett förlorade tills de återupptäcktes vid tiden för reformationen.

    Vi kommer att finna att professor Curtis definition till stor del bygger på en presbyteriansk förståelse av flera doktriner. Reformerade baptister kan ha invändningar mot att sakramenten är tecken och sigill. Jag skulle vilja påstå att reformerta troende kommer att ha en hög syn på två sakrament, även om de kan skilja sig något åt när det gäller just hur de ska förstås och hur de ska administreras.

  2. Att bekänna de fyra solas:
    • Skriftens auktoritet: sola scriptura (Skriften allena)
    • Frälsningsgrunden: Sola Gratia (enbart nåd)
    • Frälsningsmedlet: Sola Gratia (enbart nåd)
    • Frälsningsmedlet: Sola Fide (Tron ensam)
    • Räddningens förtjänst: Sola Fide (Tron ensam)
    • Räddningens förtjänst: Solus Christus (Kristus ensam)

    Dessa utgör grunden för protestantismen lika mycket som för den reformerta traditionen, även om majoriteten av protestanterna tyvärr aldrig kommer att stöta på dessa termer. Det är dessa principer som drev den protestantiska reformationen på 1500-talet och skilde den från den romersk-katolska kyrkan. Dessa fyra punkter i läran är helt och hållet baserade på Bibeln och var den teologiska drivkraften bakom den nybildade protestantiska rörelsen.

  3. Att bekänna den reformerta trons särdrag:
    • I frälsningen: monergism inte synergism. Gud ensam räddar. En sådan monergism innebär T.U.L.I.P., Calvinismens fem punkter från Dordt-synoden:
      T = total fördärv U = villkorslöst urval L = begränsad försoning, eller, bättre, särskild återlösning I = oemotståndlig nåd P = de heligas uthållighet och bevarande

    Dessa fem distinkta punkter i doktrinen är också kända som calvinismens fem punkter, eftersom de först formulerades av Johannes Calvin efter det att reformationen hade nått sin fullbordan. De är helt och hållet baserade på Bibeln. När människor talar om att de är reformerta är det oftast dessa fem punkter i läran som de hänvisar till. De flesta evangeliska (icke-reformerade) kyrkor håller inte fast vid alla dessa punkter. Vissa håller sig till två eller tre (och ibland till och med fyra), men de flesta förkastar dem till förmån för den arminianska teologin som i grund och botten är synergistisk och förlitar sig på ett samarbete mellan människan och Gud.

  4. Andra reformerta särdrag: Professor Curtis fortsätter med att räkna upp andra punkter i doktrinen som han anser vara reformerta särdrag. De inkluderar : Den reglerande principen om gudstjänst, förbundsteologi (kyrkan är det nya Israel – vi ser oftast ett uttryck för denna teologi i barndopet, men den påverkar också eskatologin och många andra läror) och Livet är religion (kristna har varken jobb eller karriär; de har kallelser (kallelser)). Jag skulle inte anse att det är nödvändigt att ansluta sig till dessa principer för att betrakta sig som reformerad, och jag misstänker att majoriteten av de reformerta kristna skulle hålla med mig. Det är dessa distinktioner som utgör några av skillnaderna mellan kalvinister och reformerta.
  5. Slutligen: i allting, Soli Deo Gloria – till Gud ensam äran i allting.Detta är återigen något som alla kristna skulle hävda, antingen uttryckligen eller underförstått. På livets alla områden ska vi ge ära åt Gud ensam.

Så vad betyder allt detta? Att vara reformert är att hålla sig till Bibelns puristiska läror – att bejaka den lära som Jesus, Paulus och apostlarna lärde ut. Skriften anses vara den yttersta auktoriteten i frågor som rör liv och tro, och all reformert lära grundar sig på Bibeln. Jag är övertygad om att den reformerta läran inte är något annat än Jesu, apostlarnas och hela Skriftens läror. Om det inte vore för den mänskliga synden skulle vi inte behöva göra någon skillnad mellan biblisk kristendom och den reformerta tron.

Om du är intresserad av att lära dig mer om den reformerta traditionen finns det många utmärkta resurser tillgängliga för dig. Här är några favoriter:

  • Christian Handbook av Peter Jeffery – en utmärkt liten bok som jag recenserade här och som introducerar kristen tro från ett reformert perspektiv (en mycket kortfattad recension).
  • Putting Amazing Back Into Grace av Michael Horton. Detta är en utmärkt, rolig introduktion till de fem punkterna (min recension).
  • Desiring God av John Piper – inte för den som är svaghjärtad, men förklarar på ett utmärkt sätt de reformerta principerna (Discerning Reader recensioner).
  • What Is Reformed Theology? av R.C. Sproul (Discerning Reader recensioner).
  • The Doctrines of Grace av James Boice (Discerning Reader recensioner).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.