Var du arg eller arg på Gud? Här är vad du ska göra

Är du arg på Gud?

Jag måste tro att du någon gång i ditt liv har höjt knytnäven och skrikit ut i ilska mot Gud. De flesta av oss har gjort det.

Kanske har din förälder dött, eller så har du haft en vän som blivit allvarligt sjuk, eller till och med dödats. Kanske har du cancer eller något slags handikapp. Dessa och andra allvarliga problem kommer in i våra liv, vilket gör det lätt att rikta in sig på Gud för vår smärta.

Någon beskrev ilska på detta sätt: Ilska är en mänsklig känslomässig reaktion på situationer som antingen ligger utanför vår kontroll eller utanför vår förmåga att förstå, eller båda.

Har du någonsin undrat varför vi blir så arga på Gud? Det är det jag vill prata om, för jag kan försäkra dig om att även om Gud tillåter oss att ropa till honom vill han inte att vi ska fastna i ilska mot honom.

Vad är några av orsakerna till att vi blir arga på Gud?

Den främsta anledningen till att vi blir så arga på Gud är att vi tror att han är skyldig oss något. Detta händer vanligtvis på två sätt:

1) Vi får inte något vi vill ha.

Har du någonsin verkligen velat ha en relation med den perfekta tjejen eller killen? Eller har du verkligen velat ha det där jobbet som du med säkerhet visste skulle vara perfekt för dig? När dessa saker inte fungerade, fann du dig utan tvekan sårad och besviken. Vår första impuls är nästan alltid att skylla på Gud.

Daphne skrev: När vi blir arga på Gud är det egentligen som en tvååring som får ett anfall för att mamma eller pappa inte låter dem sticka fingret i lampans uttag. Tvååringen kan bara se vad han/hon vill, föräldern ser helheten och faran. När vi är arga på Gud visar vi vår omognad, okunnighet och vår kortsiktighet.

2) Vi får något vi INTE förväntar oss.

När något dåligt händer någon vi älskar, eller oss själva, eller någon blir riktigt sjuk, eller till och med dör undrar vi varför dessa saker måste hända. Vi tänker på Gud som en stor ande i himlen som bara ska ge oss goda saker och förhindra de dåliga.

Jag fick en kommentar från någon som sa: Vissa människor undrar varför deras liv slutar på ett visst sätt, och de ger Gud skulden för det, för om Gud verkligen brydde sig om dem skulle han inte låta dem lida.

Varför händer dåliga saker?

Vi tänker: ”Om Gud är så kärleksfull, varför har jag då så mycket smärta? Straffar han mig utan anledning genom att låta hemska saker hända mig, eller de människor jag älskar, eller till och med världen?”

Vi tror att Gud är skyldig oss något.

Båda dessa situationer kan få en person att känna att Gud inte bryr sig om oss. Efter alla böner vi har bett har Gud fortfarande inte botat din brors cancer eller gett dig det jobb du ville ha.

Joe skrev: Jag måste erkänna att jag är arg på Gud. Ju mer jag har bett om hjälp och vägledning, desto mer får jag ingenting. Han ignorerar mig. Det är hans rätt att göra med mig vad han vill, men jag är frustrerad eftersom jag har gjort vad jag tror att jag ska göra och ändå inget svar, ingen hjälp.

Vi blir arga när vi tror att Gud är skyldig oss något. När Gud i själva verket inte är skyldig oss någonting.

Ett par andra skäl:

  • Vi blir arga på Gud när vi inte känner till alla fakta. Det är så lätt att tro att vi vet allt, men vi kan bara se en mycket liten del av bilden.
  • Vi blir arga på Gud när vi ser att andra påstår sig känna honom och sedan beter sig som hycklare. Det är lätt att ge Gud skulden för andras fel.

Detta är bara några skäl till varför människor blir arga på Gud. Naturligtvis finns det många fler.

Hur man kommer över att vara arg på Gud – Vet vad du kan förvänta dig av honom.

Om vi tror att Gud ska vara vår anden i flaskan och göra allting bra i våra liv, kommer vi att bli arga på Gud när något dåligt händer. Att ha en tro på Gud är inte en försäkring mot svårigheter.

I Bibeln säger Jesus- ”Jag har berättat detta för er, för att ni ska ha frid i mig. I den här världen kommer ni att få problem. Men ta mod till dig! Jag har övervunnit världen.” (Johannes 16:33)

Så vad kan vi förvänta oss av Gud?

  • Hans frid – Om vi litar på honom och tror på honom kommer vi att ha frid även i de svåra tiderna. Vill du veta hur du kan hitta denna frid? Börja din resa till fred med denna fantastiska resurs från Fred med Gud.
  • Gud vinner i slutändan – Den här världen är full av synd, hat och död och det kommer från fienden, Satan, inte från Gud. Men för alla som tror på Jesus finns det ett härligt, evigt liv i himlen.
  • Hans tröst – Han lovar att vara nära dem som lider. ”Herren är nära den som har krossat sitt hjärta och räddar dem som är förkrossade i sin ande”. (Psalm 34:18)
  • Hans kärlek – Han lovar sin kärlek till oss. ”Gud är kärlek, och den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom”. (1 Johannes 4:16) Han älskar ditt hjärta och är med dig oavsett vilka omständigheter du befinner dig i.
  • Ett liv med större mening och betydelse – Om vi fick allt vi trodde att vi ville ha skulle vi vara bortskämda och själviska. Gud är en klok far som vet vad vi behöver för att bli de bästa män och kvinnor vi kan bli.

Att ha tro på Gud är inte en försäkring mot svårigheter. #madatGod Click To Tweet

Vad kan du göra när du är arg på Gud?

1) Berätta för honom hur du känner.

Det bästa du kan göra är att berätta för Gud vad du är arg på. Han vill höra av dig vad du tänker och känner. Berätta ärligt för Gud var du befinner dig. Gud vet vad som pågår inom dig, men han vill att du ska kunna komma till honom med ärlighet och öppenhet.

2) Lägg skulden för det onda på Satan, inte på Gud.

Gud är god och helig och perfekt och kärleksfull. Han är motsatsen till ondska. Du kanske är arg på Gud för att han inte hindrade det onda från att hända dig, men det är inte han som bär skulden för det onda, det är Satan. Jesus säger i Bibeln: ”Tjuvens syfte är att stjäla, döda och förstöra. Mitt syfte är att ge liv i all dess fullhet.” (Johannes 10:10)

3) Be om mod, styrka och frid för att klara dagen.

Betsy skrev: Jag tycker att det är lättast att lämna allt i Guds händer och be att han ska ta hand om mig och göra det som är BÄSTA för mig, inte vad jag vill, utan vad som är bäst. Det är väldigt svårt och jag har problem med det ibland, men det är mitt övergripande mål.

4) Lita på att Gud kommer att använda en svårighet till något som ligger bortom vad du kan se.

Så kan Gud använda allt vi går igenom till ett större syfte? Jag tror att han kan det. Be Gud om förståelse för att se den större bilden. Med tiden kan du kanske se tydligare hur Gud använde din prövning för gott.

Jill skrev ärligt: Det känns som om jag har en daglig dragkamp med Gud. Jag vet att allting händer av en anledning, men när man är ensam, pank, uttråkad och känner sig hjälplös är det verkligen svårt att säga, okej Gud, jag vet att du gör detta av en anledning.

Betsy upprepade Jills tankar: Efter många prövningar har jag lärt mig att det är bäst att acceptera det som Gud har gjort och tro att det är för mitt bästa, vare sig jag gillar det eller inte.

Att tro att han har en anledning till allt vi går igenom hjälper oss att lita på att det är något större som pågår här, till och med mer än vad vi förmodligen kan förstå. Men jag är inte Gud, det är han. Och jag ska bara lita på att han vet vad som händer med mig.

5) Engagera dig i andras liv.

En stor del av vår ilska och frustration i livet kommer från att vi tänker för mycket på oss själva – vi tänker på hur saker och ting är och hur olika de är från hur vi önskar att de skulle vara.

Yevgenia skrev: En av de bästa sakerna jag har lärt mig när jag har gått igenom detta är att Gud inte låter dig gå igenom något om han inte vet att du kommer att kunna övervinna det. Ett annat sätt jag har använt dessa saker på ett positivt sätt är genom att använda mina erfarenheter för att hjälpa andra som går igenom liknande saker i sina liv.

Det bästa sättet att hitta glädje och frid från livets svårigheter är att engagera sig i andra människors liv. Intressera dig för andra människor och deras omständigheter. Dela med dig av deras glädje och deras smärta.

6) Bestäm dig för att ha en relation med Gud.

Bibeln säger att det enda sättet att lära känna Gud är genom att lära känna hans son, Jesus. Jesus var i grund och botten Gud med skinn på och gav oss ett sätt att veta vem han är, hans kärlek och hur vi kan ha en relation med honom.

Bibeln säger att det enda sättet att lära känna Gud är genom att lära känna hans son, Jesus. #madatGod Click To Tweet

Lucas skrev: Ibland är det bara Gud som vet varför han har tillåtit en prövning och ibland avslöjar han dess syfte för oss. Ibland är det för att han förbereder oss för något större. Ibland är det för att visa oss hur lite vi verkligen älskar honom och för att låta oss förändras. Prövningar ger oss en möjlighet att bygga upp vår tro på ett sätt som inget annat kan göra.

Hur har du hanterat din egen personliga ilska mot Gud? Jag vill gärna höra från dig. Låt mig veta hur du kom över att vara arg på Gud.

Det är svårt att ha tro när livet är svårt, men Gud förstår din smärta. För mer hjälp läs den här bloggen

Din vän,

För mer om att förena Guds godhet och dåliga saker i världen läs de här bloggarna från organisationer som vi samarbetar med:

Var är Gud mitt i tragedin?

Hur kan Gud tillåta så mycket ondska och lidande?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.