Vem var George Whitefield?

Fråga: ”
Svar: Vem var George Whitefield? George Whitefield (1714-1770), vars namn ibland stavas Whitfield på grund av uttalet, kan ha varit den mest kända religiösa personen i 1700-talets engelskspråkiga värld. Under sina knappt trettiofyra år som präst uppskattas Whitefield ha hållit arton tusen predikningar och hörts av så många som tio miljoner människor. Han bedrev en omfattande predikotjänst i England, Irland och Wales samt gjorde fjorton resor till Skottland och sju resor till de amerikanska kolonierna.
George Whitefield omvände sig till Kristus när han studerade vid Oxfords universitet. Där blev han vän med John och Charles Wesley och anslöt sig till vad som kallades ”Holy Club” – en grupp studenter som tog det kristna ansvaret på största allvar och träffades regelbundet för bön, bibelstudier och gemenskap. Whitefield ordinerades till diakon i Engelska kyrkan och började predika att en ny födelse var nödvändig för frälsning (se Johannes 3:3).
Whitefields teologi var genomgående kalvinistisk (ett faktum som orsakade vissa spänningar mellan honom och Wesleys), och hans predikostil var något som aldrig tidigare hade skådats. Medan de flesta predikningar på den tiden hölls i ”vanlig stil”, som ofta verkade mer som en föreläsning, liknade Whitefields predikningar mer en teaterföreställning med överdimensionerade gester, skrikande och hoppande. Hans oratoriska tal var oöverträffad. Det rapporteras att en välkänd samtida skådespelare sade att han skulle ge hundra guineas om han kunde säga ”Oh” som George Whitefield.
Whitefields evangelistiska budskap och den iver med vilken han predikade det var skandalöst, och han accepterades inte utan vidare i kyrkorna i Storbritannien. Som ett resultat av detta började han predika på alla andra ställen som ville ha honom samt predika utomhus.
Hans predikostil var också en chock för det puritanska New England, men den lockade människor från alla samhällsskikt. Benjamin Franklin var en beundrare av Whitefield, även om han inte delade hans tro. Franklin rapporterar att George Whitefield vid ett tillfälle samlade in pengar till ett barnhem, och Franklin hade bestämt sig för att inte ge några pengar. Men när han lyssnade på Whitefields predikan bestämde han sig för att han kunde ge några kopparmynt. När han lyssnade längre bestämde han sig för att han också kunde ge några silvermynt. I slutet av predikan bestämde han sig för att ge allt han hade med sig. En vän som hade vidtagit försiktighetsåtgärden att tömma sina fickor innan han kom till mötet försökte låna pengar för att kunna ge.
George Whitefields tjänst överskred konfessionella gränser eftersom han var villig att predika evangeliet på ett kompromisslöst sätt till vilken grupp som helst som ville ha honom. Hans tjänst i de amerikanska kolonierna bidrog till att starta det stora uppvaknandet, och han ses ofta som den amerikanska väckelserörelsens fader.
George Whitefield höll en nästan otrolig takt och talade offentligt omkring tusen gånger per år i trettio år. Han älskade att predika, och en biograf skrev om honom: ”Hela hans liv kan sägas ha gått åt till att hålla en enda kontinuerlig eller knappt avbruten predikan” (Arnold Dallimore, George Whitefield, 2:522). Bland dem som påverkades av Whitefields predikningar fanns Jonathan Edwards och en ung William Wilberforce.
De följande citaten är från George Whitefield:
”What! Get to heaven on your own strength? Du skulle lika gärna kunna försöka klättra till månen på ett rep av sand!”
”Andra män kan predika evangeliet bättre än jag, men ingen kan predika ett bättre evangelium.”
”Vi kan inte predika Kristi evangelium längre än att vi har upplevt kraften i det i våra egna hjärtan.”
”Jag tror att jag aldrig har varit mer godtagbar för min Mästare än när jag stod för att undervisa dessa åhörare på de öppna fälten. Jag predikar nu för tio gånger fler människor än vad jag skulle ha gjort om jag hade varit begränsad till kyrkorna.”
”Sann omvändelse innebär att man inte bara vänder sig bort från synden utan också från att vara beroende av en självgjord rättfärdighet.”
”Låt mitt namn dö överallt, låt till och med mina vänner glömma mig, om det på så sätt kan främja den välsignade Jesu sak.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.