Yachting Monthly

Riley Whitelum och Elayna Carausu från Sailing La Vagabonde har uppnått drömmen för många kryssare som är dubbelt så gamla som de är – de har en egen yacht och en pålitlig inkomst för att kunna fortsätta att segla.

Paret driver en av de populäraste YouTube-kanalerna för kryssning, Sailing La Vagabonde, och har nu miljontals visningar för varje nytt inlägg.

”Riley hade köpt en ny kamera som han inte använde så mycket, så jag tog upp den och började filma korta videoklipp. Efter ett tag klippte jag ihop materialet till en berättelse. Den var några minuter lång och inget komplicerat; bara vi och en ögonblicksbild av det liv vi levde flytande. Det var så Sailing La Vagabonde började”, förklarade Elayna när hon fick frågan om hur deras globala fenomen startade.

Denna första satsning på videobloggning, eller ”vloggning”, som på vissa ställen är oskarp, kan fortfarande ses på deras kanal.

Video nummer ett visar en rundtur på deras första yacht – långt ifrån deras katamaran Outremer 45 som de nu seglar i.

Riley och Elayna säkrade affären för sin Outremer mindre än tre år efter deras första video. Credit: Robin Christol

”Hon var en trött Beneteau Cyclades som jag köpte av tre italienska bråkmakare”, förklarar Riley vemodigt.

Materialet ger en inblick i vad budgetkryssning har att erbjuda när man är glad att lära sig under tiden.

De tappar bort sin tender, kör La Vagabonde på grund, och firar sedan att de flyter fritt igen med en flaska lokalt vin och en solnedgång för ankar.

Växlingen av Sailing La Vagabonde

Klipp på några fler avsnitt och en distinkt stil i filmskapandet växer fram.

Varje avsnitt visar på den mekanism som en yacht ger för att se världen från ett alternativt perspektiv.

Outremer kan styras både från styrspakar på varje skrov och från ett hjul monterat på konsolen. Kredit: Robin Christol

10 till 20 minuter av högupplöst eskapism som tvingar tittarna att klicka på prenumeration, oavsett om de seglar eller inte.

De senaste inkarnationerna är snygga produktioner med drönarbilder och filmade med dyrare kamerautrustning, men ett tema om råa upptäckter under segling genomsyrar kanalen.

Det är lättare än man kan tro att fastställa effekten av Sailing La Vagabonde utanför internet.

För inte så länge sedan fick jag ett mejl från en chartergäst på en yacht som jag brukade vara skeppare på.

Han är ingen seglare, är i 40-årsåldern och jobbar inom finansbranschen.

Han kom rakt in i det väsentliga. ”Jag har tittat på för många av dessa SLV YouTube-videor och bestämt mig för att jag vill köpa en båt, lära mig segla och ta några år ledigt.”

Han är, på ett ganska briljant sätt, ganska allvarlig.

YouTube-kanalerna har stimulerat denna livsavgörande uppmaning till handling och beslutet att inte skjuta upp äventyret till pensionen.

Frågan är: hur många andra har vidtagit åtgärder för att förverkliga sina seglingsdrömmar efter att ha sett något på YouTube?

Power couple

Jag träffar Riley och Elayna från Sailing La Vagabonde hemma hos Outremer, La Grande Motte, på Frankrikes sydkust i slutet av 2017.

De förberedde sig för att ta sig över Atlanten via Kanarieöarna, efter en shakedown-kryssning som tagit en stor del av västra Medelhavet.

Det är början på en 10 000 nm lång rundtur som kommer att ta dem till Kuba och USA:s östkust och sedan tillbaka över Atlanten till Svalbard i polcirkeln, en obeveklig tidtabell som deras extremt snabba båt hjälper dem att uppnå.

La Vagabonde är byggd för snabba, lätta kryssningar. Credit: Sailing La Vagabonde

”Vi ville ha en seriös utmaning, och segling på höga latituder är just det. Det skulle vara alldeles för lätt att återvända till passadvindskretsen och hålla sig varm”, förklarar Elayna.

Ett värmesystem är nästa punkt på parets arbetslista, medan Riley läser på om expeditioner som har gått före dem.

Det är avslöjande att ta upp ambitiösa planer.

Båda är onekligen snygga och har ungdomen på sin sida, och den soliga utsikten från La Vagabonde som de publicerar på nätet är en uppmuntran för tidsbristande landkrabbor, oavsett om de seglar eller inte.

Bakom kulisserna finns dock utmaningarna med att segla och underhålla en yacht, ett förhållande (och i mars 2019 deras första son, Lennon) och vad som utan tvekan är ett växande företag.

Båda är uppriktiga om realiteterna med att dela sina liv med en global publik.

Riley använder en drönare för flygbilder. Credit: Sailing La Vagabonde

”Det kan vara svårt att balansera vad vi bör och inte bör inkludera”, förklarar Riley.

”Faktum är att vi gjorde ett avsnitt om det. Naturligtvis fokuserar vi på de positiva upplevelserna, men de olika skadorna och missödena är också en stor del av berättelsen.”

Kritik från tittarna är något som paret har vant sig vid.

En genomgång av populära seglingsforum avslöjar flera teorier om ”mamma och pappas bank” som betalar för deras äventyr.

En blygsam början och att driva projektet med en mycket liten budget till att börja med har gett upphov till ett uppfinningsrikt tillvägagångssätt som de flesta kryssare skulle kunna identifiera sig med.

Men det som kanske skiljer paret från den genomsnittliga liveaboarden är hur de har utnyttjat internets kraft och sin publik för att få med sig så mycket seglingsvisdom som möjligt.

Outremer erbjuder tillräckligt med utrymme för ett bekvämt liv ombord. Credit: Robin Christol

”Vissa tittare är mycket erfarna seglare och, precis som med kryssningsgruppen ombord, är de verkligen generösa med sin kunskap. Det är bara otroligt positivt, och vi har upptäckt att det i stort sett är irrelevant att vara yngre än de flesta som kryssar på lång sikt”, förklarar Riley.

Den absolut största frågan kring La Vagabonde-projektet är hur de fick tag på den där båten?

När de närmar sig kajen är de en ovanligt ungdomlig syn. Elayna tar rodret.

Den morgon jag träffar dem sitter en förbluffad publik av franska fiskare på hamnmuren när Elayna skickligt manövrerar den 45 fot långa katamaranen mellan två pålar.

Riley hanterar fenders och linor och hoppar från skrov till skrov över katamaranens trampolin.

”Det är ett system som Outremer föreslår att par ska använda när de förtöjer tvåhandsseglingar, och det spelar på våra respektive styrkor. Vi lär oss säkert fortfarande, men vi har löst förtöjningen ganska bra. Att ha två motorer tar lite tid att vänja sig vid.”

Med oss ombord en nästan vindstilla söndagsmorgon är Matthieu Rougevin-Baville, kommersiell direktör för Outremer och mannen bakom affären mellan den okonventionella franska båttillverkaren och La Vagabonde.

Han anländer med hög hastighet på sin motordrivna enhjuling.

Riley och Elayna startade sin You Tube-kanal för fem år sedan. Credit: Robin Christol

Den vänskap som bildats mellan paret och denna källa till flerskrovsvisdom blir snabbt tydlig.

Matthieu är en entusiast för allt som har med La Vagabonde att göra, och videons kraft för att sälja möjligheten till det lätta Outremer-konceptet till en osannolik publik.

”Till en början hade jag idén att vi kanske skulle kunna låna ut en Outremer till någon under ett år som en del av en stor tävling. Detta var för ganska många år sedan. I sig fanns det inte riktigt någon affärsidé för det, så jag hade svårt att övertyga någon om att det skulle ha en lång livslängd”, förklarar Matthieu.

”Men i takt med att seglingsvloggarna blev större dök en ny möjlighet upp snabbare än vad någon annan reagerade på. Riley hörde av sig vid precis rätt tidpunkt, och jag är verkligen glad att han gjorde det”, tillägger han.

Fortsätter nedan…

Har du någonsin drömt om att ge upp rattjakten och jobba på distans från däcket på din yacht? Elena Manighetti och…

Vad är det verkliga priset för långtidskryssning? Revisorerna Christine Muir och Keith Hunt avslöjar sin minutiöst hållna 12-åriga balansräkning,…

Riley berättar livfullt om hur han först fick syn på en Outremer i Venezuela.

”Allt vi lärt oss om segling hade vi lärt oss på Beneteau. Men vi hade också blivit inbjudna ombord på många båtar, stora och små, i olika delar av världen.

”Vi hade lärt oss vad vi gillade och vad vi inte gillade. Möjligheten till fart som en flerskeppig båt erbjöd i kombination med utrymmet och boendet tilltalade oss mycket. Det såg helt enkelt rätt ut första gången jag såg en”, förklarar Riley.

”Jag åkte förbi henne mycket långsamt i jollen och hängde kvar och hoppades i tysthet att jag skulle bli bjuden ombord!”, tillägger han.

Riley kontaktade först Outremer och bad om mer information om deras sortiment innan båtbyggaren återkom med ett erbjudande. Credit: Robin Christol

Han var det och meddelade Elayna att han skulle mejla Outremer ”bara för att ta reda på mer.”

Det var meddelandet som Matthieu hade väntat på.

”Deras följarskara på nätet växte, tillsammans med deras fanbas, men att göra det till ett argument för ett affärsbeslut var fortfarande svårt. Hur skulle vi kunna rättfärdiga det? Med ett öppet sinne bjöd jag in dem båda till Outremer Cup, vår årliga ägarregatta, där verkligheten om vad de höll på med blev mycket tydligare.

”Kanske naivt hade jag trott att de bara var två barn som hade lyckats anmärkningsvärt bra på YouTube och som klarade sig ekonomiskt i bakgrunden. Vi erbjöd dem att använda Outremer i ett år och till min stora förvåning sa de genast nej. De ville ha ett avtal som skulle gälla mycket längre. När det stod klart att de hade råd med ett hyresavtal arbetade vi fram ett avtal som fungerade för oss alla.”

Det som kom fram under den där helgen vid Outremer Cup var en plattform för att fortsätta La Vagabonde-projektet under de följande tio åren, med möjlighet att köpa båten i slutet – allt mindre än tre år efter att den första videon lagts ut på nätet.

Makt videor för Sailing La Vagabonde

När man kliver ombord på nya La Vagabonde är det genast tydligt hur båten inte bara fungerar som deras hem och transportmedel, utan också som ett verktyg för filmproduktion.

Runt om i sittbrunnen har ytterligare skenor monterats för GoPro-kameror, tillsammans med 12V-uttag för att driva dem.

I salongen har Elayna inspelningsutrustning monterad för att lägga till voiceover till filmer, medan det på väggen finns en utmärkelse från YouTube för att ha uppnått över 100 000 prenumeranter som har en hedersplats.

Elayna, som sköter merparten av redigeringen, är helt klart seriös när det gäller att producera bra videor.

”När jag jobbar, jobbar jag; det krävs totalt fokus för att göra den här saken bra. Jag skulle säga att en genomsnittlig video är fyra dagars hårt arbete framför den bärbara datorn och mer när vi provar något nytt eller introducerar ett nytt sätt att filma.

”Att befinna sig på en katamaran är en stor fördel där också – vi är mer produktiva på passage än vad vi var på den gamla båten, främst för att vi inte kränger över!

Projektets fortsatta framgång hjälps åt av ”beskyddare”, fans av kanalen som sponsrar varje video de publicerar.

Elayna redigerar majoriteten av parets populära You Tube-videor. Credit: Sailing La Vagabonde

De gör detta via webbplatsen Patreon, en plattform för att stödja oberoende innehållsproducenter.

Den är kopplad till Sailing La Vagabondes YouTube-kanal och mecenater lovar en viss summa per video, i några få fall donerar de mer än 200 pund per avsnitt.

Totalt tjänar de för närvarande mer än 9 000 amerikanska dollar per video.

I utbyte får mecenaterna exklusiv tillgång, extra videoinnehåll och inbjudningar till supportrarnas möten ombord på La Vagabonde.

Ett skrov på båten är tillägnat gästboende och ofta lottas mecenater ut för att få segla en vecka.

”Stödet som vi får upphör aldrig att förvåna mig”, förklarar Riley. Det är ganska varierat, från dem som tycker att det är en fantastisk underhållning till äldre par som älskar att segla med oss.

”Träffarna är det bästa. Det är alltid bara ett stort gäng positiva människor från alla samhällsskikt.”

När vi ger oss ut på havet är det lätt att se varför de båda är så förtjusta i Outremer.

Den nedåtgående seglen förs upp på trampolinen och inom fem minuter kryssar vi mycket bekvämt i medvind, och uppnår 5 knop över grundet i drygt 5 knop i riktig vind.

För till och med den mest förhärdade enskrovsseglaren utgör Outremer ett underbart perspektiv under förhållanden som vanligtvis skulle innebära motoråkning.

Elayna arbetade för ett resebolag i Grekland när hon träffade Riley och började sina seglingsäventyr tillsammans. Credit: Robin Christol

Vi äter lunch i salongen, vilket tydliggör hur de seglar, redigerar video och bor ombord året runt.

Det är bekvämt och Outremer kan vara genuint foglig eller extrem beroende på ditt humör.

Riley och Matthieu startar en drönare när en annan Outremer ansluter sig till oss för en informell kappsegling medan autopiloten håller oss på rätt kurs.

Men hur är det på lång sikt? Planerar de att fortsätta göra detta för alltid?

Jag är inte förvånad över deras svar. Vi pratar alltid om vad som kommer härnäst. Det finns så mycket mer segling att göra, men vi har lärt oss att det inte är fel att tänka stort när det gäller att planera framtida projekt. Fortsätt titta så får du reda på det!”

Filma ditt eget äventyr

Digby Fox har varit liveproducent för Volvo Ocean Race, filmar och redigerar för CNN, har gjort dokumentärer för BBC och har många års erfarenhet av att filma på vattnet.

”Tänk matlagning: de videoklipp du filmar är dina ingredienser, sedan sker magin i köket, vilket är tidslinjen i den videoredigeringsprogramvara du väljer att använda.

”Ditt tredje nyckelelement är ljudet, vilket kan vara presentationen av din maträtt, texturkänslan hos matservisen, bestick, rummets atmosfär, stämningsmusik osv. Hälften av TV är ljud.

”När du börjar filma, tänk på varje tagning som en ingrediens, som kan användas som du vill på tidslinjen. Du kanske vill ha en etablerare, en bredbild som visar var du befinner dig, en skylt, hela din båt, en stor bredbild av en plats du besöker.

”Filma ett halvt dussin etablerare, eller GV:s som vi kallar dem i branschen – allmänna vyer. Dessa är som vykort och deras komposition och inramning är rent fotografiska.

’Ett av de bästa tipsen som jag fick var att ta fram din bild, trycka på inspelning och sedan låta det som händer i den bilden hända i 10-20 sekunder eller mer. Sedan omformar du och upprepar. När du sedan redigerar har du rena, solida bilder som du kan länka samman i en tilltalande sekvens. Detta är ”sanningsenlig” cinéma vérité-filmning och en utmärkt plattform att börja arbeta på.

Digby Fox har många års erfarenhet av att filma på vattnet

”Blanda ihop ingredienserna medan du samlar in dem. Gör några närbilder: händer, ansikten, skyltar. Gör några långa tagningar – zooma in på något som ligger lite längre bort.

”Få folk att prata. Intervju. Hitta en plats som är lite lugnare, utomför vinden (som blåser bort ljudet), och rama in motivet så att de inte bländas eller belyses i bakgrunden, och ta lite tid på dig för att göra detta. Människor är tålmodiga. Det hjälper att prata lite under processen. Och hur mycket vi än protesterar är de flesta människor smickrade av att bli intervjuade… Så de kommer att arbeta med dig.

’Nu är vi igång, eller hur? Men vad är konceptet för maträtten? Hur lång vill vi att vår redigering ska vara? Och i grund och botten, vad är det för historia vi försöker berätta? Ju bättre idé du har om detta innan du ens tar upp kameran, desto smidigare och effektivare kommer hela processen att gå till.

”Om du till exempel bara ska filma tre minuters höjdpunkter på Facebook från din resa över kanalen behöver du inte filma flera timmar av den. Du kommer att göra alla galna! Filma lite av de viktigaste stegen – packning, hela båten på kajen med kompisarna uppradade, släpp loss, lite av sjökortet som visar din rutt, några samtal med besättningskamrater, viktiga landmärken, vändmärken, ta en öl, komma fram, tre skålar, alla på puben.

”Nu har du din berättelse i burken. Du har samlat dina ingredienser. Nästa steg? Tja, sanningen att säga är det här som din inre videokock börjar röra på sig. Jag skulle välja ett redigeringsprogram som Adobe Premiere Elements 2018. Den kostar 86 pund på nätet. En nedskalad, användarvänlig version av deras Pro-programvara, som vi använder på Volvo Ocean Race. Om du har Mac kan du använda iMovie gratis, och det är bra, även om jag personligen tycker att det är irriterande och oprecist.

”Redigering i ett nötskal: lägg dina klipp i en logisk och tilltalande ordning, klipp dem så att de passar, justera ljudnivåerna så att du kan höra intervjuerna tydligt, och lägg sedan kanske in ett lätt musikspår under från ett kostnadsfritt online-bibliotek. Exportera sedan, ladda upp och njut av dina vänners och familjers uppskattning, precis som om du hade gjort dig besväret att handla ingredienser, kokat en storm och levererat din skapelse i en underbar och härlig miljö. Det är väldigt roligt.”

www.digbyfox.tv

Denna artikel publicerades ursprungligen i Yachting Monthly, februari 2018

YouTube Sailing Channels – Ones To Watch

RAN Sailing

Båt: Beason 40 LS

Abonnenter: De är tidigare snickare och socialarbetare och deras videor handlar om både destinationer och underhåll av båtar.

SV Delos

Båt: 101k

Båt: Båt: 1: Amel Super Marimu

Abonnenter: Delos-besättningen har varit på vattnet i tio år och delar med sig av sina äventyr på sin populära You Tube-kanal.

Originellt från Seattle tar de sin Super Marimu till några av världens mest avlägsna ankarplatser.

Följ båten

Båt: Amel Super Marimu, en av de mest avlägsna båtarna i världen: Oyster 435

Abonnenter: De bidrar regelbundet till vår systerwebbplats YBW.com och har delat sina äventyr med Yachting Monthly-läsare.

Living With The Tide

Båt: Morna, en Dickies of Tarbert Gaff Ketch byggd 1920

Subscribers: De har nu återvänt till Storbritannien och håller på att återställa Morna till sin forna glans

För allt det senaste från seglingsvärlden kan du följa våra sociala medier på Facebook, Twitter och Instagram.

Har du funderat på att teckna en prenumeration på tidningen Yachting Monthly?

Prenumerationer finns i både tryckta och digitala utgåvor via vår officiella nätbutik Magazines Direct och alla porto- och leveranskostnader ingår.

• Yachting Monthly är fullmatad med all den information du behöver för att få ut det mesta av din tid på vattnet.
  • Ta ditt sjömanskap till nästa nivå med tips, råd och färdigheter från våra expertskeppare och seglare
  • Opartiska djupgående recensioner av de senaste båtarna och utrustningen kommer att se till att du köper det bästa oavsett budget
  • Om du vill kryssa iväg med vännerna kommer Yachting Monthly att ge dig massor av idéer om var du kan segla och ankra