Förstå ”De fattiga kommer alltid att vara med dig”

Nedan följer texten till en presentation som gavs av Kairos meddirektör, pastor Liz Theoharis, vid Vineyard Justice Network’s Forum 2015: Jesus, kungariket och de fattiga. Du kan läsa mer av pastor dr Theoharis arbete om detta avsnitt från Matteus 25 här.

Denna presentation fokuserar på hur Bibeln – en text som är full av uppmaningar till ekonomisk rättvisa och fördömanden av det gissel som likgiltighet för de fattiga innebär – har missbrukats och cyniskt politiserats för att antyda att fattigdomen är ett resultat av fattiga människors moraliska misslyckanden som syndar mot Gud, att det är omöjligt att få slut på fattigdomen, och att de fattiga själva inte har någon roll att spela i ansträngningarna för att bemöta deras fattigdom.

Bibliska texter, särskilt ”de fattiga kommer alltid att vara med er”, används för att rättfärdiga ojämlikhetens oundviklighet och för att ge religiös sanktion för att beröva majoriteten dess egendom till förmån för ett fåtal. Som folk vid den här sammankomsten kanske vet gör Jim Wallis regelbundet en kort bibelfrågesport för den amerikanska publik han talar till, där han ställer frågan: ”Vilken är den mest kända bibeltexten om fattiga?” Varje gång får han samma svar: ”

För att se hur allestädes närvarande detta bibliska budskap är, är det bara att göra en sökning på ”de fattiga kommer alltid att vara med dig” på nätet. Du kommer att hitta hundratusentals referenser (728 000 omnämnanden i en av mina sökningar), liksom en debatt som växer fram om Jesu, Bibelns och trossamfundens roll när det gäller att utrota och förbättra fattigdomen. Vanligtvis tar detta formen av ett personligt påstående, en reflektion, ett blogginlägg eller en serie frågor om huruvida detta uttalande från Matt 26:11, Johannes 12:11 och Markus 14:7 säger: a) att vi aldrig kan utrota fattigdomen, b) att det är de kristnas roll, inte regeringens, att försöka ta hand om de fattiga, eller c) att Jesus snarare än de fattiga bör vara vår angelägenhet.

Men jag tror att frasen ”de fattiga kommer alltid att vara med er” och den större berättelsen om smörjelsen i Betania faktiskt betyder raka motsatsen till hur den traditionellt har tolkats. Jag tror faktiskt att ”de fattiga är alltid med er” faktiskt är ett av de starkaste uttalandena om det bibliska mandatet att göra slut på fattigdomen.

Detta är vad jag vill tala om i dag. Säger Bibeln att vi aldrig kan få slut på fattigdomen eller stöder den en rörelse för att avskaffa fattigdomen där de fattiga tar ledningen? För att besvara den här frågan ska vi prata igenom den här berättelsen från Matteus lite grann. I vår berättelse dyker en namnlös kvinna upp i Simons (”den sjuke”) hus med en burk med dyr salva. Redan från början är fattigdomen central i det här avsnittet. Simon är spetälsk, en utstött. Och Simon bor i Betania, som på hebreiska betyder de fattigas hus.

Alla evangelierna har denna berättelse om smörjelsen och placerar den i passionsberättelsen före förräderiet, korsfästelsen och uppståndelsen. Jag vill föreslå att det faktiskt är vändpunkten i evangeliet, den plats där Jesus hamnar på kollisionskurs med romarriket genom sin smörjelse och med Judas och lärjungarna på grund av hans förhållande till pengar. Denna kollisionskurs leder direkt till hans förräderi, korsfästelse och sedan uppståndelse. Jag kommer att återvända dit om en liten stund.

I vår text i Matteus 26 kommer kvinnan och häller den mycket dyra salvan på Jesu huvud. Nu är det ingen annanstans i Matteusevangeliet som Jesus smörjs. Det är bara den namnlösa kvinnan som gör detta. Det hebreiska ordet för smord är Messias. Det grekiska ordet för smord är Kristus. Det är alltså i vårt avsnitt i Matteus 26 som Jesus görs till Kristus och betraktas som Messias. Jag vill antyda att det finns flera betydelser av den smörjelse som sker i detta avsnitt. Jesus smörjs på huvudet med en särskild smörjelsesalva för kungar – samma process som David och de andra kungarna i den hebreiska Bibeln genomgår. Det verkar som om Jesus sätts upp som en alternativ kung till kejsaren när han smörs i det här avsnittet. Här smörs han också inför sin begravning. Den namnlösa kvinnan är den första person som inser att Jesus kommer att dö och vill se till att hans kropp förbereds.

Men den här berättelsen slutar inte med att Jesus smörjs och kröns som kung för himmelriket och som Messias för de fattiga. När kvinnan smörjer Jesus blir hon utskälld av lärjungarna för att hon gör det. De anklagar henne för att förstöra denna mycket dyra och värdefulla salva. De säger att om de i stället hade sålt salvan kunde de ha tjänat mycket pengar och gjort en mycket stor donation med dessa pengar till de fattiga. Nu är Johannes version av denna berättelse speciell här. Den som kritiserar kvinnan i Johannes är Judas. Och det står att läsa att Judas säger detta inte för att han bryr sig om de fattiga utan för att han är kassör och regelbundet stjäl från Jesusrörelsens kassa. Judas använder de fattiga som en ursäkt för att tjäna pengar åt sig själv.

Om vi inte fokuserar på Judas och Johannes version av historien utan snarare tittar på lärjungarnas oro i Matteus, verkar dessa lärjungar hävda ett vanligt sätt som vi fortfarande följer för att ta itu med fattigdom. Man tjänar pengar eller kommer över fina saker på något annat sätt och använder sedan dessa pengar för att donera till de fattiga.

Men i den här berättelsen berömmer Jesus inte lärjungarna för deras idé om att ta itu med fattigdomen och han hindrar Judas från att kunna lägga pengar i sina egna fickor. Han berömmer kvinnan för hennes påstådda slöseri med salvan. Och för att göra saken ännu värre säger Jesus sedan denna klassiska replik: ”De fattiga är alltid med er, men ni kommer inte alltid att ha mig”. För någon som är angelägen om att tillgodose de fattigas behov låter detta ganska illa. Det låter som om Jesus rättfärdigar fattigdomen.

Men Jesu svar till lärjungarna och beröm av kvinnan med repliken ”de fattiga är alltid med er” ekar eller citerar faktiskt 5 Mosebok 15 – en av de mest befriande ”jubileums”-passagerna i Gamla testamentet. I 5 Mosebok 15 förklaras att om människor följer Guds bud kommer det inte att finnas någon fattigdom. I detta avsnitt fastställs faktiskt sabbats- och jubileumsföreskrifterna så att Guds folk vet vad de ska göra för att se till att det inte blir någon fattigdom – att alla får ta del av Guds överflöd. Slutsatsen är att eftersom människor inte följer det som Gud har föreskrivit ”kommer det aldrig att upphöra att finnas några behövande på jorden” (eller ”de fattiga har ni alltid med er”), och på grund av detta är det vår plikt gentemot Gud att ”öppna din hand för den fattige och behövande grannen”.

Detta stycke som handlar om Guds plan för att se till att ingen är fattig refereras alltså av Jesus i hans ord ”de fattiga är alltid med er”. Även om vi inte har hela detta avsnitt lättillgängligt i våra sinnen skulle Jesu lärjungar ha det. Så när Jesus sade detta till sina anhängare skulle de ha förstått hans hänvisning till 5 Mosebok 15 och skulle ha vetat att Gud hade ett annat program för att ta itu med fattigdomen. I stället för att sälja något värdefullt och skänka pengarna till de fattiga skulle Guds folk organisera sitt samhälle för att genomföra jubileet. Kvinnan smorde Jesus till kung i ett rike som hade jubileet och sabbaten i centrum. Vad Gud kräver av Guds efterföljare är rättvisa, inte välgörenhet.

Denna tolkning av Matteus 26 i ljuset av Femte Mosebok 15 stämmer överens med och inramar faktiskt den bibliska läran om fattigdom. Huvudtemat i många av Jesu läror och i hans tjänst i allmänhet är att ta hand om de fattiga och att göra slut på fattigdomen. Det finns avsnitt som Matteus 25 där Jesus påminner oss om att vad vi gör mot den minsta av dessa, det gör vi mot honom. Det finns en berättelse i 2 Mosebok 16 om det manna som Gud skickar från himlen när israeliterna lever i öknen efter att ha flytt från slaveriet. Profeterna betonar alla vår plikt att ta hand om änkan, den föräldralösa, de behövande. Det finns en varugemenskap i Apostlagärningarna 2 och 4 som berättar att de tidiga kristna inte hade några behövande bland sig eftersom de delade med sig av och tog hand om varandra. Aposteln Paulus startade efter sin uppenbarelse av Jesus en insamling för Jerusalems fattiga som han diskuterar i Romarbrevet, Galaterbrevet, Filipperbrevet, Första Korintierbrevet och Andra Korintierbrevet – mer än någon annan enskild teologisk fråga.

En av mina favoriter och anledningen till att jag gav min son namnet Lukas är Lukas 4 där Jesus läser ur profeten Jesajas bokrulle och tillkännager att han har kommit för att uppfylla detta avsnitt – för att förkunna frigivning för de fängslade, för att ge goda nyheter till de fattiga, för att låta de förtryckta gå fria. Detta avsnitt i Lukas 4 är början på Jesu verksamhet. Det är det första stället där han verkligen visar vad han är gjord av, vad hans liv på jorden handlar om.

Så för att återvända till 5 Mosebok 15 och avsnittet från Matt 26 visar Jesus att fattigdom inte behöver existera, och att de fattiga därför inte kommer att behöva lån eller välgörenhet, om människor följer Guds lagar och bud, särskilt genom att leva ut ”sabbatsåret” och ”jubileet”. I det avsnitt där Jesus säger ”de fattiga är alltid med er” kritiserar Jesus lärjungarna med detta eko av 5 Mosebok 15:11, där det fastställs att fattigdomen är resultatet av samhällets olydnad mot Gud och av att följa imperiets lagar och bud.

Jesus svar på lärjungarnas kritik av kvinnan som smörjer honom, och på deras förslag att sälja salvan och ge intäkterna till de fattiga, visar att han faktiskt fördömer välgörenhet, filantropi, köp och försäljning och det större hegemoniska ekonomiska systemet. Om man tittar närmare på detta stycke från Matteus 26 föreslår Jesus att om lärjungarna och andra berörda människor fortsätter att erbjuda välgörenhetsbaserade lösningar, plåsterhjälp och ytlig tröst i stället för social omvandling med de fattiga i spetsen, kommer fattigdomen inte att upphöra (i brist på respekt för och olydnad mot Gud).

Jag anser att det finns en kritik i fyra nivåer av välgörenhet från Skrifterna och Jesu undervisning som finns i Matteus 26: ideologisk (utmanar tron att välgörenhet visade hur mycket de rika brydde sig om de fattiga), politisk (visar hur beskyddarverksamhet faktiskt hjälpte de rika att skaffa sig en politisk bas och anhängare), andlig/moralisk (utforskar hur välgörenhet och beskyddarverksamhet är direkt knutna till statsreligion, kejsarkult och religiösa uttryck som faktiskt rättfärdigar ojämlikhet) och materiell (förklarar hur välgörenhet, välgörenhet och beskyddarverksamhet gav de rika mer pengar och samtidigt inte tillgodosåg de fattigas behov). En annan berättelse som fortsätter i denna riktning kommer från två kapitel senare där de blodspengar som Judas får av översteprästerna för att han överlämnar Jesus slutar med att skapa ett krukmakarfält som inte löser fattigdomen utan i stället upprättar en gravplats där de fattiga begravs i massgravar utan någon värdighet eller frigörelse. I Matteus och den större bibliska berättelsen är pengar och ekonomisk ojämlikhet inte Guds plan eller avsikt.

Jesus uttalande ”de fattiga kommer alltid att vara med er, men ni kommer inte alltid att ha mig” handlar inte om att ställa de fattiga mot Jesus eller ens om att ställa den fattige Jesus mot de andra fattiga. I stället försöker Jesus antyda sin betydande roll och de (mestadels) fattiga lärjungarnas roll för att göra slut på allas fattigdom och på de fattigas epistemologiska, politiska och moraliska handlingsförmåga och ledarskap. De fattiga är ett stand-in för Jesus (vilket han etablerade i Matt 25:31-46, den sista domen). Guds barn och grunden för rörelsen för att materialisera Guds rike på jorden är inte de rika, inte de vanliga filantroperna eller ”förändringsskaparna”, utan de fattiga. Gud är inte bara i linje med de fattiga, utan faktiskt närvarande i (och av) de fattiga.

När Jesus säger om den namnlösa kvinnan: ”Sannerligen säger jag er: Varhelst i världen detta evangelium kommer att predikas, kommer det som hon har gjort att berättas till hennes minne” (Matteus 26:13), placerar Jesus sin egen död och begravning vid sidan av döden och begravningen av tusentals andra fattiga undersåtar i det romerska imperiet. Genom sitt uttalande ”till minne av henne” kan Jesus också förflytta processen att minnas dem som har kommit före – vilket tas upp i nattvardsformeln som dokumenteras i epistlarna och som fortfarande praktiseras idag – till den namnlösa kvinnan. Detta kan förändra vår förståelse av gemenskap, från att i första hand handla om andliga förhållanden och andlig gemenskap till att fokusera på materiella förhållanden och materiell gemenskap, och uppdra åt fler ledare att ansluta sig till Jesus för att föra himlen till jorden.

Jag skulle vilja föreslå att vi läser Matteus 26 sida vid sida med ett citat från Martin Luther King Jr: ”En sann värderingsrevolution kommer snart att få oss att ifrågasätta rättvisan och rättvisan i många av våra tidigare och nuvarande politiska åtgärder. Å ena sidan är vi kallade att spela den barmhärtige samariten vid livets vägkant, men det kommer bara att vara en första handling. En dag måste vi komma till insikt om att hela Jeriko Road måste omvandlas så att män och kvinnor inte ständigt blir slagna och bestulna när de färdas på livets motorväg. Sann barmhärtighet är mer än att kasta ett mynt till en tiggare. Man inser att en byggnad som producerar tiggare behöver omstruktureras.”

Willie Baptist, Poverty Initiative Scholar in Residence, som har 50 års erfarenhet av att organisera och utbilda bland de fattiga, hävdar att detta citat om tiggaren är Kings svar på och tolkning av berättelsen om den smörjande kvinnan. Han hävdar att Jesus kritiserar lärjungarna för deras förslag att sälja salvan och ge pengarna till de fattiga och anser att det är som att ”kasta ett mynt till en tiggare”. Baptist fortsätter att kvinnans handling att smörja Jesus – att erkänna och hedra honom – är en hyllning till någon vars ord och handlingar står för omstruktureringen av den ”byggnad som producerar tiggare”

Under det sista året av sitt liv uppmanade King till en kampanj för fattiga människor. Han föreslog att fattiga människor från hela landet måste samlas och organisera sig för att få slut på fattigdomen. King dödades när han arbetade med Poor People’s Campaign. Hans vision om en frihetskyrka för de fattiga och en social rörelse som leddes av fattiga och hemlösa människor förverkligades inte under hans livstid.
Jag tror att vi är kallade att avsluta pastor Kings oavslutade arbete och bygga upp en ny Poor People’s Campaign för idag. Vi måste engagera oss och göra Guds arbete för att få slut på fattigdomen och bygga en social rörelse som skulle kunna ”rädda Amerikas själ” som dr King föreslog.

Så låt mig återgå till vårt avsnitt från Matteus. När vi ställer Matteus 26 och Martin Luther King mot varandra hjälper det oss att få fram en ny läsning av detta avsnitt och Bibeln genom jubileumsårets lins. Vi kan spränga en tolkning av detta stycke som innebär att fattigdomen är oundviklig och i stället insistera på att fattigdomen kan och bör upphöra: Det är faktiskt Guds vilja. Vi börjar se Jesus som Gud, Guds son och ledaren för en andlig förnyelserörelse som vill få slut på fattigdomen. Det faktum att Jesus smordes till kung och profet i det här avsnittet understryker ytterligare det faktum att Guds rike är ett alternativ till imperiet. Reglerna och normerna för Guds rike fastställs genom jubileet. Det finns ingen fattigdom i Guds rike; det finns inget utanförskap. Alla Guds barn värderas och allt liv bejakas.

Vi ser varför Jesus korsfästs. I stället för att anpassa sig till en värld som avhumaniserar och utarmar är Jesus genom sina ord och gärningar en utmaning mot imperiet. Vi kanske till och med ser varför Jesus förråds av Judas – han vill inte fortsätta att låta andra dra nytta av andras elände och fattigdom. Och detta leder oss till påskberättelsen här som Bibeln alltid gör. Jesus förråds och korsfästs på grund av sitt förhållande till de fattiga och sin inställning att Guds rike ska finnas här på jorden. Det är ett rike där skulder förlåts, munnar matas, gemenskap byggs upp. Men historien slutar inte med Jesu död. Han återuppstår från de döda och kallas att föra Guds rike till jorden. I Matteus är Jesu uppståndelse kopplad till många andras uppståndelse – i Matteus öppnas gravarna och många av de tidigare och nuvarande profeterna och ledarna i Jesusrörelsen väcks till liv tillsammans med Jesus.

Jag tycker att de heligas uppståndelse är mycket gripande i Matteusevangeliet. Jag tycker att det understryker att många behövs för att införa Guds rike av överflöd här på jorden. Att göra slut på fattigdomen, bygga en rörelse, förena människor kräver mycket arbete och många händer, hjärtan och sinnen. Tack för era engagerade liv. Jag lämnar den här sammankomsten mycket inspirerad och hoppfull om att tjäna som Kristi lärjunge – och att göra rättvisa, älska vänlighet och vandra ödmjukt med min Gud när vi arbetar för att få slut på fattigdomen och göra Guds vilja.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.