FaithGateway

Hur ni ska omsätta det i praktiken när ni sitter, när ni går, när ni lägger er ner och när ni står upp.

Jag har haft förmånen att få undervisa våra barn i hemundervisning under de senaste fyra åren. Guds ord har varit en viktig del av vår hemskoledag, som börjar med tysta andakter på morgonen och sprider sig till varje ämne – handskrift, historia och språkkunskap. Om någon frågade mig om hur vi tillbringar tid i Ordet med våra barn skulle detta vara mitt svar: ”Här och där, under hela dagen, men främst som en del av vår skoldag”.

I höst kommer våra två äldre pojkar att gå i traditionell skola för första gången sedan förskolan. Vi vet att det är dit Gud har lett oss i utbildningsresan och ärligt talat är vi alla väldigt glada för detta nya äventyr! Men det har fått mig att fundera på hur vi ska göra tid i Ordet tillsammans till en prioritet när de väl är i skolan större delen av dagen.

Vi har låtit Bibeln vara vår guide för hur vi ska använda Ordet i vår familj:

Hör, Israel: Herren vår Gud, Herren är en. Älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din styrka. Dessa bud som jag ger er i dag ska ni ha på era hjärtan. Påverka dem på era barn. Prata om dem när ni sitter hemma och när ni går längs vägen, när ni ligger ner och när ni står upp. Bind dem som symboler på era händer och bind dem på era pannor. Skriv dem på dörrkarmarna i era hus och på era portar. – 5 Mosebok 6:4-9

Att tillbringa tid i Ordet med dina barn behöver inte innebära flanellgrafer och sånger med koreografi. Faktum är att vi i 5 Mosebok får lära oss att Gud helt enkelt vill att vi ska ha hans ord i förgrunden i vårt familjeliv – när vi går och pratar och somnar och vaknar igen.

Varje del av dagen som familj är ett tillfälle att tillbringa tid i Ordet tillsammans, oavsett om Bibeln ligger framför oss eller inte!

Låt oss i dag fokusera på de fyra tillfällen som nämns i 5 Mosebok 6 för att hjälpa oss att vara medvetna om att dela med oss av Skriften till våra barn.

Här är fyra sätt som din familj kan omsätta Guds instruktioner i 5 Mosebok 6:7 i praktiken:

Muteronomium 6:7 – När ni sitter hemma

Och även om det inte finns så mycket att förklara med detta, finns det några scenarier som är perfekta för detta, till exempel middagstid. Jag vet att vi har upptagna familjer som springer hit och dit för aktiviteter på alla tider, men att samlas till middag och prata som en familj är så viktigt och hälsosamt.

Kanske är frukosten hemma hos er den enda måltid där alla är hemma. Eller kanske är det middagen. Oavsett vilken måltid det är, inkludera ordet i ert samtal genom att inleda eller avsluta måltiden med en andakt som Once-a-Day At the Table Family Devotional. Den här boken inleds med samtalsstarter för familjesamtal, sedan en av dagens bibelverser, följt av en relaterad andakt och en avslutande bön.

I vårt hus är min man och jag alltid färdiga med att äta långt före barnen, så medan de fortsätter att äta läser en av oss en bibelvers eller andakt och inleder en diskussion om den. Om måltiden inte fungerar för er, använd lite kreativitet och försök hitta en annan tidpunkt då ni vet att alla kommer att vara närvarande i ert hem.

Deuteronomium 6:7 – När du går längs vägen

Jag tolkar den här instruktionen som att du ska prata om Skriften och införliva den i ditt liv när du går i dina dagliga aktiviteter. ! Men du behöver inte sitta med en bibel framför dig för att prata om Guds ord med dina barn.

Just nu hjälper jag vår nioåring att träna inför sin första 5-kilometerslopp (på hans begäran), och vår tid då vi springer tillsammans är utmärkt för att diskutera bibelverser och till och med memorera dem. Du kan prata om Bibeln med dina barn medan du gör sysslor eller bakar eller spelar ett spel. Som Hebreerbrevet 4:12 säger:

Guds ord är levande och verksamt

och det kan vara en del av våra aktiva liv.

Deuteronomium 6:7 – När du ligger ner

Bäddtid är en beprövad tid att läsa och be med dina barn. Jag vet att det inte alltid är avkopplande att lägga barnen i sängen, men det finns verkligen inget bättre än att avsluta dagen med dina barn med fokus på det viktigaste i ditt liv – Gud. Välj åldersanpassade andakter eller bibelberättelser, både när det gäller ämne och tidslängd, och tillbringa den sista delen av dagen med att prata om hur ni har sett Gud verka i era liv den dagen.

Läs & Dela 5 minuters bibelberättelser är så perfekta för den här tiden på dagen med små barn. Barn har redan så korta uppmärksamhetsspann (jag har en treåring och vet detta MYCKET väl), men fem minuter är genomförbart för alla!

Deuteronomium 6:7 – När du står upp

Jag tror att detta är min favoritinstruktion från Deuteronomium 6 som vi kommer att försöka starta och implementera med det nya skolåret. Det är för svårt att utveckla nya vanor på sommaren! Det kommer inte att bli lätt, och alla är inte morgonmänniskor, men jag vill att vi alla ska börja dagen med fokus på Jesus och ge Gud våra första stunder på dagen.

För dina barn kan detta innebära att de läser andakter på egen hand på morgonen. Eller var kreativ! Det finns så många andra sätt att börja sin dag med Skriften! Du kan sätta post-it-lappar med bibeltexter på badrumsspeglarna eller använda de kostnadsfria utskrivbara texterna – 52 bibeltexter som varje barn bör känna till – från boken Jag kan lära mig Bibeln och lämna dem på barnens frukosttallrikar!

Jag stjäl idén från vänner om att göra en bibelsång och lovsång i bilen till skolan tillsammans och be precis innan de åker ut för att ta itu med skoldagen!

Deuteronomium 6 uppmuntrar mig att vara kreativ och medveten när det gäller att tillbringa tid i Ordet med mina barn, men det påminner mig också om att jag inte behöver göra något utarbetat. Guds ord måste vara en del av vår dagliga tillvaro tillsammans. Det är så han alltid har velat ha det.

* * *

Din tur

Det finns så många sätt att hjälpa våra barn att tillbringa tid i Guds ord, men jag är nyfiken, vad har varit effektivast och roligast för din familj?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.