Login

Installationsskrift och bön

Biblisk text och heliga ord är en viktig del av installationsriten. De ger ceremonin både sammanhang och historia, och ingen installation skulle vara komplett utan installationsskrift och särskilt dedikerad bön.

Personaliserade gåvor för installation av pastor
  • Bibelns installationsgåva
  • Pastorns installationsgåva
  • Pastorordination. Gift

Skriptskrift

Att hitta bibelverser som är särskilt tillägnade installation är en svår uppgift eftersom den andliga ceremonin är en mestadels modern övning. Det finns dock många verser som handlar om pastoral uppmuntran och andligt ledarskap. Nedan följer en delförteckning över relevanta texter från King James Bible online:

2 Timoteus 4:1-5 – Jag anklagar alltså inför Gud och Herren Jesus Kristus, som ska döma levande och döda vid sin uppenbarelse och sitt rike.

Acts 20:28 – Se därför till er själva och till hela hjorden, som den helige Ande har utsett er till uppsyningsmän för att föda Guds församling, som han har köpt med sitt eget blod.

2 Timoteus 4:2 – Förkunna ordet; var snabb i rätt tid och i onödan; tillrättavisa, tillrättavisa, förmana med all långmodighet och lära.

1 Petrus 4:11 – Om någon talar, så är det som Guds ord, om någon är ämbetsman, så är det enligt den förmåga som Gud ger, så är det för att Gud i allt skall förhärligas genom Jesus Kristus, åt vilken pris och herravälde skall vara i all evighet. Amen.

Filipperbrevet 4:13 – Jag kan göra allt genom Kristus, som stärker mig.

Romarbrevet 13:1-14 – Låt varje själ underordna sig de högre makterna. Ty det finns ingen annan makt än Guds; de makter som finns är bestämda av Gud.

Efesierbrevet 4:11-12 – Och han gav några till apostlar och några till profeter och några till evangelister och några till pastorer och lärare, till de heligas fulländning, till tjänstens arbete och till uppbyggelse av Kristi kropp:
Saja 52:7 – Hur vackra på bergen är inte fötterna på den som förkunnar goda nyheter, som förkunnar frid, som förkunnar goda nyheter, som förkunnar frälsning, som säger till Sion: ”Din Gud regerar!

Hebreerbrevet 13:17 – Lyd dem som bestämmer över er och underordna er; ty de vakar över era själar, som de som skall redovisa, för att de skall göra det med glädje och inte med sorg, för det är inte lönsamt för er.

2 Timoteus 4:1-2 – Jag anklagar alltså inför Gud och Herren Jesus Kristus, som skall döma levande och döda vid sin uppenbarelse och sitt rike.
Josua 21:45 – Inget av det goda som HERREN hade talat till Israels hus har uteblivit; allt har skett.

Johannesevangeliet 1:1-51 – I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.

Acts 16:5 – Och så blev församlingarna befästa i tron och ökade dagligen i antal.

Romarbrevet 10:15 – Och hur skola de kunna predika, om de icke bliva utsända? Som det står skrivet: ”Hur vackra är inte fötterna på dem som förkunnar fridens evangelium och förkunnar glada budskap om goda ting!”

1 Timoteus 5:17 – De äldste som styr väl skall anses värda dubbla hedersbetygelser, särskilt de som arbetar i ordet och läran.

Det finns ytterligare bibeltexter som kan användas för att fira eller markera tillfället för installationen. Se fler exempel här.

Installationsböner

Alla kyrkor kommer att tolka sin installationsgudstjänst lite olika. Vissa kyrkor markerar installationen under en särskild gudstjänst, andra firar riten inom ramen för en traditionell söndagsgudstjänst. Ett av de genomgående inslagen i installationsgudstjänsten är böner. Budskapet i de flesta böner som är inriktade på att hedra installationen erbjuder stöd till en ny pastor, äldste eller minister. Dessa böner ber om vägledning och välsignelser för den person som installeras.

Denna installationsbön skrevs av Kathleen Rolenz från Unitarian Universalist Association.

Livets ande, som är känd för oss i början och slut,
i möjligheter och löften
Vi tackar för allt som har lett fram till detta ögonblick,
och för allt som ännu ska komma.

Vi tackar för dem som har varit våra mentorer-
De kvinnor och män i våra liv som har varit våra lärare,
som har sagt de uppmuntrande orden
när vi behövde dem som mest-

Vi tackar för den här kyrkan som har sett och omfamnat så mycket förändring,
och för alla dem som har upprätthållit den här trosgemenskapen under många år och
för kommande generationer.

Vi tackar för denna präst och allt som hon har gett och kommer att ge
till den levande tradition som vi delar.

Må de ord som vi har talat och de drömmar som vi har delat och den tro som vi har förnyat denna eftermiddag ge denna präst vishet, tröst och mod för alla de dagar som ligger framför oss, för vägen är ofta svår, vägen är aldrig tydlig och det som står på spel är mycket högt.
Men innerst inne finns det en annan sanning,
Hon är inte, vi är aldrig ensamma.

Skydda oss i den kunskapen, o Livets Ande,

och låt församlingen säga

Amen.

Stilen för installationsbönen varierar mycket från församling till församling. Här är ett mycket annorlunda tillvägagångssätt med mycket mindre struktur. Den här YouTube-videon visar en installationsbön som användes vid installationen av pastor Andrew Arrowood som pastor i Chapel North.

https://www.youtube.com/watch?v=XiyA9f9iL44


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.