Camera Review Blog No. 119 – Nikon EM

Als je ooit het tv-programma Madmen hebt gezien, wordt je gevoeligheid in de 21e eeuw, na het MeToo-tijdperk, waarschijnlijk op de proef gesteld door de enorme hoeveelheid seksisme die vandaag de dag de kop op stak en nog steeds de kop opsteekt. Als u nog een beetje in de war bent, zal ik u voorstellen aan de Nikon EM. De EM werd ontworpen om het instapgat in de spiegelreflexcamera-lijn van Nikon op te vullen en werd in de eerste plaats op vrouwen gericht. De reden daarvoor is dat het een eenvoudige camera is, ingesteld op halfautomatische diafragmavoorkeuze, en dat is de enige beschikbare stand. Hij is ook klein, compact en licht. Maar laat dat je niet tegenhouden, de EM is een uitstekende camera om in je Nikon stal te hebben als je iets no-nonsense nodig hebt dat goed presteert met elk Nikon F-Mount objectief (AI en AI-S). Het is een camera die je kunt gebruiken zonder al te veel na te denken over de belichting en die je in elke cameratas of tas zonder camera kunt stoppen zonder dat het gewicht toeneemt.

De Nikon EM, je kunt hem in elke kleur krijgen, zolang het maar zwart is.

Camera specificaties
Merk: Nikon
Model: EM
Type: Enkelvoudige lens reflex
Formaat: 135 (35mm), 36x24mm
Lens: Verwisselbaar, Nikon F-Mount
Sluiter: Elektronische metalen verticale spleetsluiter, 1″ – 1/1000″ + 1/90 (mech.) + Blub
Meter: TTL Centre-Weighted SPD Cell, EV2 – EV18, ASA-25-ASA-1600
Jaar van fabricage: 1979-1982, als nieuw verkrijgbaar tot 1984

Nikon EM – AI-S Nikkor 35mm 1:2.8 – Fomapan 100 @ ASA-100 – Kodak HC-110 Dil. H 10:00 @ 20C

Achtergronden
Nikon heeft altijd een vreemde relatie gehad met hun consumenten- en instapmarkt. Niet omdat ze het niet hebben geprobeerd. Ze hebben een poging gewaagd met de Nikkorex 35 en 35|2, die beide mislukten door een gebrek aan kwaliteitscontrole dat velen met Nikon associeerden. De Nikkormat-lijn vond aanhang bij de gevorderde amateurmarkt, maar de camera’s waren groot, zwaar en volledig van metaal. De elektronische semi-automatische Nikkormat EL, die in 1972 op de markt kwam, introduceerde het idee van een elektronische camera in het Nikon-gamma. En het zijn de EL en EL2 die we kunnen traceren als de basis van de EM. Maar zoals veel studenten van de Nikon-geschiedenis weten, zou de EL2 in 1978 de Nikon FE worden. En Nikon besloot opnieuw om in te breken in de consumentenmarkt. Maar Canon’s introductie van de AE-1 introduceerde een ander nieuw idee, het idee van een plastic camera. Net zoals Canon’s F-1 Canon’s antwoord was op de Nikon F2, was de Nikon EM Nikon’s antwoord op de AE-1. Maar de EM zou rechtstreeks afwijken van het Nikon-ethos van compromisloos design en robuuste camera’s. Om hen op weg te helpen werd de beroemde Italiaanse industrieel ontwerper Giorgetto Giugiaro aangetrokken om de camera te ontwerpen. De EM verving de harde lijnen en hoeken van het verleden door een slank en stijlvol pakket. De EM is een kunstwerk en zou Giugiaro een plaats in de Nikon-geschiedenis opleveren, maar niet voor de EM van 1979, maar voor de Nikon F3 van 1981. Maar dat was niet het enige punt waarop de EM afweek van wat de standaard was geweest; de EM zou slechts één stand hebben, diafragmaprioriteit, samen met een 1/90″ mechanische back-up en lamp, en hij zou ook alleen in het zwart worden geleverd. Het belichtingssysteem wordt aangestuurd door de standaard 60/40 centrum-gewogen TTL meter. Nikon behield tenminste zijn F-vatting die met elke AI of AI-S lens werkte, maar om de EM verder van zijn professionele aanbod te distantiëren, creëerde het een lijn van AI-S-compatibele lenzen maar markeerde ze “Series E” in plaats van Nikkor. De MD-E, een motoraandrijving met twee beelden per seconde, zou ook worden ontworpen om met de EM te werken. De camera stond zo ver af van het pro-aanbod van Nikon dat de marketingafdeling ook een vreemde wending nam en besloot de EM rechtstreeks op vrouwen te richten vanwege de eenvoudige bediening. Een seksistische zet naar de maatstaven van vandaag. En toch kende de EM redelijk wat succes in de dagen dat kleine fabrieks-RV’s een markt aan het veroveren waren. De productie van de EM eindigde in 1982 en werd vervangen door de Nikon FG. Maar op een vreemde manier bleef de EM nieuw op de plank liggen gedurende de hele productieperiode van de FG. De EM werd in 1984 uit de rekken gehaald toen de FG uit productie werd genomen.

Impressies
Het eerste wat opvalt aan de EM is hoe klein de camera is in vergelijking met de camera’s die voorafgingen aan de release van de EM; het tweede is de zwarte plastic constructie. Je kunt zien dat er een goede ontwerper aan boord is gekomen voor deze camera. Je kunt zelfs zo ver gaan om te zeggen dat de EM een precedent heeft geschapen voor de kleinformaat spiegelreflexcamera’s die Nikon daarna heeft geproduceerd, je ziet elementen van de EM terug in de FG, FA, en FG-20. En ja, zelfs de F3 ontleende een aantal designelementen aan de EM en dat is geen verrassing, aangezien Giugiaro aan beide camera’s werkte. De bediening van de camera is de absolute basis. Je hebt een drie-standen schakelaar waar je auto (diafragmavoorkeuze), M90, en bulb kunt selecteren. En hier ligt een van mijn grootste functionele tekortkomingen van de EM, het ontbreken van een speciale aan/uit-schakelaar. Om de camera ‘uit’ te zetten, zet je de camera op M90 of Bulb. Ik had dezelfde klacht over de Nikon FG, maar met de EM is het in ieder geval veel gemakkelijker om de camera aan en uit te zetten. Een leuk detail is de batterij controle knop op de bovenplaat. De filmvervroeger is een plastic onderdeel dat aan de eigenlijke vervroegingshendel is bevestigd; het lijkt me een beetje zwak en met de juiste hoeveelheid kracht zou het kunnen breken. Sommige onderdelen van de camera zijn tenminste van metaal, zoals de filmoproller en de lensbevestiging. En met die metalen F-Mount op de voorkant is de EM wat makkelijker te slikken. En ondanks het kleine formaat is de camera een gemakkelijke keuze als je met je Nikon-objectieven wilt fotograferen, maar een no-nonsense camera wilt die niet te veel extra gewicht toevoegt. En weet je, hij ligt lekker in de hand, zelfs met mijn wanten die van een grotere greep houden. En de MD-E zou zeker die extra grip toevoegen, wat zeker zou helpen.

Ervaringen
Als u gewend bent aan het kleine formaat van Nikon, bereidt u zich dan voor op iets dat nog kleiner en lichter is dan de gemiddelde FE. De EM is ongeveer een centimeter smaller aan de onderkant en een millimeter smaller in de breedte. Ondanks dat hij een tikkeltje kleiner is, ligt hij goed in de hand. Hoewel ik denk dat een in de body gegoten vingergreep, zoals bij de FG/FA, de ergonomie zeker ten goede zou komen. Maar misschien helpt de MD-E daar ook wel bij; helaas heb ik die niet. Het laden van de film gaat net als bij een andere Nikon uit die tijd, je mist de veiligheidspal op de filmklepontgrendeling. Het hebben van die handmatige 1/90″ helpt zeker als je de film tot één op de teller vooruit schuift. De camera heeft veel weg van een compacte versie van de Nikon FE, tot en met de zoeker en de meteruitlezing met twee naalden. Hoewel de EM niet zo helder is als de zoeker in de FE, doet hij zijn werk goed als er goed licht is. Maar naarmate de dag vorderde en de lucht minder werd, was dat zeker te zien in de zoeker. De sluiter klikt goed als je hem indrukt, en de filmvoorlooptijd is niet al te ver. Ik was alleen altijd bang dat de ontspanner zou afbreken. Ik zie zeker de aantrekkingskracht van de EM, de lichtgewicht body kan uren worden meegedragen zonder extra gewicht toe te voegen en een serie E lens zou het nog beter hebben gemaakt. Maar toen ik in Elora fotografeerde, wilde ik iets breder en koos ik voor een zwaardere AI-S Nikkor 35mm f/2.8 lens. Het terugspoelen van de film ging zonder problemen, maar ik had ook het gevoel dat de terugspoelknop eraf zou vliegen of de as zou breken.

Optics
Ik zou eindeloos kunnen doorpraten over de kracht van Nikon-glas. Maar je kunt in elke andere review die ik over een Nikon-camera met handmatige scherpstelling heb geschreven, horen hoe ik de deugden daarvan ophemel, dus richt ik me in plaats daarvan op de lijn lenzen die Nikon voor de EM heeft ontworpen. Net als de ME (Super) en de SMC Pentax-M lenzen, produceerde Nikon het Series E glas. Hoewel er geen Nikkor op het glas staat en het er niet uitziet als de traditionele Nikon lenzen, zijn deze lenzen gemaakt volgens dezelfde normen als Nikkor glas, maar hebben ze niet dezelfde metalen behuizingen. De objectiefhuizen zijn grotendeels van plastic en missen de ‘klauw’ die wordt gebruikt om op oudere Nikon-organen aan te sluiten. De objectieven zelf zijn AI-objectieven, wat betekent dat u ze kunt gebruiken op Nikon SLR’s die AI(-s) objectieven ondersteunen. Maar je kunt elk Nikkor-glas gebruiken op de EM, maar om de camera klein te houden qua afmetingen en gewicht zijn de objectieven uit de E-serie de beste keuze. De 28/2.8, 50/1.8, en zelfs de 70-210mm zijn uitstekende keuzes voor je EM kit.

Lowdown
Toen ik aan deze review begon, had ik niet gedacht dat ik de EM uiteindelijk zou aanbevelen. En hoewel een van de reviews die ik over de EM heb gevonden de titel draagt “Pro van buiten, zorgeloos van binnen”, denk ik dat de reviewer die twee dingen heeft omgedraaid: de EM is een zorgeloze, eenvoudige camera aan de buitenkant, maar heeft de professionele ziel die kenmerkend is voor Nikon-camera’s. En hoewel de EM niet de camera voor iedereen is, als je een beetje meer uitdaging in je leven wilt, vermijd dan zeker de EM. Maar als je iets wilt om je complexe ziel te kalmeren, dan is een EM misschien wel iets voor jou. Als je er een wil kopen, koop er dan een tussen de 50-100$ op de tweedehandsmarkt, en liefst een die getest is en waarvan je weet dat hij werkt. En hierin ligt mijn waarschuwing, de EM is niet de meest betrouwbare camera, na het fotograferen van het rolletje voor een review stierf de camera op en over mij. Maar je hebt te maken met elektronica uit het begin van de jaren 1980 en een camera die niet is gebouwd volgens dezelfde strenge normen die Nikon aan zijn andere bodies stelt. En gezien de lage kosten van de bodies is het gemakkelijker om ze te vervangen dan te repareren. Maar om eerlijk te zijn en ondanks alle gebreken van de EM en zijn marketinginvalshoek, is de EM de perfecte camera voor beginnende, gemiddelde en gevorderde fotografen. Want uiteindelijk gaat het om de persoon achter de camera, dan om de camera zelf.

Verder lezen
Geloof me niet alleen op mijn woord over de Nikon EM, maar bekijk ook eens de reviews van andere geweldige camerareviewers!
The Nikonians – Nikon EM Review