Datacenters: 2018 jaaroverzicht – Facebook Engineering

Voor 2018 wisten we dat we onze datacentercapaciteit moesten blijven schalen en tegelijkertijd onze infrastructuur nog krachtiger en efficiënter moesten maken. In het afgelopen jaar hebben we uitgebreid naar in totaal 15 datacenterlocaties, met nieuwe centra aangekondigd in Newton County, Georgia; Eagle Mountain, Utah; Huntsville, Alabama; en Singapore. We hebben ook uitbreidingen aangekondigd op onze bestaande locaties in Papillion, Nebraska; Henrico, Virginia; Luleå, Zweden; en Prineville, Oregon. En we hebben aangekondigd dat het Clonee Data Center in Ierland nu operationeel is.

In augustus hebben we onze toezegging bekendgemaakt om 100 procent hernieuwbare energie te kopen en onze uitstoot van broeikasgassen tegen 2020 met 75 procent te verminderen. Om die uitdaging aan te gaan, hebben we creatieve ontwerp- en technologieoplossingen bedacht die ons helpen ons aan te passen aan uiteenlopende omgevingen en ons aan te passen aan de vraag. Om het schaalprobleem aan te pakken, hebben we de Fabric Aggregator ontworpen, een gedistribueerd netwerksysteem dat is opgebouwd uit eenvoudige bouwstenen. Dit systeem stelt ons in staat om grotere regio’s en gevarieerde verkeerspatronen te accommoderen, en voegt de flexibiliteit toe om ons aan te passen aan toekomstige groei.

Eerder dit jaar hebben we het StatePoint Liquid Cooling (SPLC) systeem aangekondigd, een nieuw verdampingskoelsysteem dat water in plaats van lucht gebruikt om datahallen te koelen. Met het SPLC-systeem kunnen we zeer energie- en waterefficiënte datacenters bouwen op plaatsen waar directe koeling niet haalbaar is.

Schema van het SPLC-koelschema voor een datacenter: De SPLC units worden op het dak geplaatst. Deze SPLC-units produceren koud water, dat vervolgens wordt geleverd aan de ventilatorconvector (FCW). Deze FCW-units gebruiken het koude water dat door de SPLC-units wordt geleverd om de servers te koelen. Het warme water van deze FCW-units wordt teruggevoerd naar de SPLC-units, waar het wordt gekoeld en door het systeem wordt gerecycled.

In september hebben we de eerste spade in de grond gestoken voor ons datacenter in Singapore, ons eerste op maat gebouwde centrum in Azië. Bouwen voor een locatie als Singapore bood nieuwe mogelijkheden voor ontwerpinnovatie en efficiency. Om ruimte te besparen, wordt het gebouw ons eerste datacenter met meerdere verdiepingen (11 verdiepingen). De gevel van het gebouw is gemaakt van een geperforeerd lichtgewicht materiaal dat zorgt voor luchtstroming om het gebouw te helpen koelen. Het wordt ook een van de eerste datacenters waarin het eerder genoemde StatePoint Liquid Cooling-systeem wordt toegepast.

Datacenter-ontwerp Singapore

Naast de oplossingen die we dit jaar hebben kunnen implementeren, hebben we ook StateService, onze state machine as a service, open-sourced en hebben we nieuwe details en inzichten gedeeld over FBOSS, ons open switching-systeem.

Vooruitkijkend naar 2019 zullen we ons blijven richten op het vergroten van onze efficiëntie en het verkleinen van onze ecologische voetafdruk.