KONTAKT MED OSS

Staden Pergamon

Pergamon, som en gång var huvudstad i den romerska provinsen Mindre Asien, var känd för sin spektakulära arkitektur och sina många vackra tempel tillägnade en mängd olika gudar. Aposteln Johannes skrev ett brev till de kristna som bodde i Pergamon. Detta brev, som finns nedtecknat i Uppenbarelseboken 2:12-17, identifieras som ”ord från honom som har det vassa, tveeggade svärdet” (vers 12). Denna introduktion hade särskild betydelse för människorna i Pergamon. Provinsguvernören i den staden hade vad som var känt som ”svärdets rätt” Roms auktoritet att bestämma vilka fångar eller anklagade personer som skulle leva eller dö (inklusive kristna som vägrade att hedra den ”gudomliga” Caesar). Johannes brev är alltså ett tydligt uttalande som säger att Jesus ”inte landshövdingen” har makt över liv och död.

John ger också staden Pergamon en ovanlig beteckning: ”Jag vet var du bor; där Satan har sin tron. Ändå förblir ni trogna mitt namn. Ni har inte förkastat er tro på mig, inte ens när Antipas, mitt trogna vittne, dödades i er stad, där Satan bor” (vers 13).

Varför hänvisade Johannes till Pergamon som den plats där Satan bodde? Hur skulle det ha varit för en av dessa tidiga troende att bo i en stad som beskrevs som Satans tron?

Dionysos, Zeus son

Ett vackert tempel tillägnat guden Dionysos stod väl synligt på Akropolis. Dionysos, som tros vara son till Zeus och en mänsklig mor, erbjöd enligt uppgift sina anhängare liv efter döden och ett meningsfullt liv på jorden genom att njuta av rått kött och vin. Enligt läran i Dionysoskulten blev anhängare som drack vin till överdrift bokstavligen ett med Dionysos. Därför samlades dyrkarna runt altaret, slukade rått kött som hade offrats till Dionysos och drack tills de blev berusade. Under festligheterna drack kvinnor vin och sprang genom kullarna och skrek, dansade och begick sexuell otukt. Dionysosdyrkan var så vild att den förbjöds i Rom eftersom den ansågs vara alltför omoralisk!

Jesus hade förberett sina lärjungar väl på de kulter de skulle möta när de förde evangeliet över hela världen. När det gäller anspråken på Dionysos, till exempel, kunde Johannes säga: ”Dionysos är en bluff. Jesus föddes av Gud genom en kvinna. Jag såg honom förvandla vatten till vin (samma mirakel som Dionysos påstods utföra i hemlighet i sina tempel på natten). Endast Jesus kan ge mening och sann intimitet med Gud. Jag har sett det med egna ögon.”

Asklepios, ormgud för helande

När folket i Pergamon behövde helande gick de till tempelhelgedomen för Asklepios, ormgud för helande. Alla som kom in i sjukhuskomplexet passerade en ormsymbol och krediterade därmed all helande de skulle få till ormguden. Prästerna intervjuade potentiella patienter för att avgöra om de kunde godkännas för helande. Intressant nog avvisade de människor som var döende och kvinnor som var redo att föda barn. De ville inte att en viss patients död skulle ”besudla” deras gud. (Detta är en intressant parallell till dagens kulturer som försöker avbryta livet på äldre och ofödda barn.)

När patienterna accepterades leddes de genom en underjordisk tunnel till ett enormt behandlingsrum där de somnade, troligen efter att ha blivit drogade. Patienterna väntade på att få en behandlingsvision från Asklepios, som de skulle avslöja för prästerna, som i sin tur skulle ordinera behandling(ar). De viktigaste behandlingarna hade med vatten att göra, så patienterna tog gyttjebad eller drack heligt källvatten. Motion, kostförändringar, vila och teaterbesök föreskrevs också. När patienterna var botade föll de på knä inför en staty av Asklepios, tackade honom för att de blivit botade och gav honom gåvor. Slutligen skrev de in sitt namn och den sjukdom som de hade blivit botade från på en stor, vit sten som ett vittnesbörd till guden.

Under sin tjänstgöring på jorden hade Jesus gett Johannes och de andra lärjungarna bevis som vederlade denna guds påståenden. Judar och kristna visste redan att ormen, symbolen för Asklepios, symboliserade ondskan i Edens lustgård och representerade allt syndigt och sataniskt. Dessutom har det andra och tredje miraklet som beskrivs i Johannesevangeliet att göra med Jesu kraft att bota. Jesus återuppväckte ett dött barn och botade en man som hade väntat i trettioåtta år på att bli botad vid Beteshdas bassäng (nära det som forskare tror var ett Asklepios-tempel). Johannes hade faktiskt sett Jesus bota människor, något som ingen ormgud kunde göra.

Demeter, kornets gudinna

Helgedomen av Demeter, kornets gudinna som antogs ge mat, var populär bland det vanliga folket i Pergamon. Hon sades också förlåta synderna hos sina anhängare som doppade sig i tjurblod. Många av de tidiga kristna måste ha trott att även detta var förfalskningar eftersom vi hävdar att vi tvättas i Messias blod.

Johann var beredd att motverka även dessa förfalskade välsignelser. Efter att ha sett Jesus, Messias, mätta fem tusen människor med hjälp av några bröd och några fiskar visste Johannes att Jesus var den ende som kunde ta människors synder genom det blod han utgöt på korset.

Romersk kejsare, Caesar Augustus

Pergamum var den första staden som etablerade en kejsarkult. Folket dyrkade den romerske kejsaren Caesar Augustus i Athenatemplet. De förklarade inte bara att han var gudomlig, utan de hävdade också att han var deras gud och kung.

Som en av de lärjungar som stod på Olivberget och såg Jesus stiga upp till himlen, visste Johannes utan tvekan att Jesus, inte Caesar, satt vid Guds högra hand.

’%uFFFD

Den sanna källan till mening

I Pergamon, liksom i vår kultur idag, ville Satan att människor skulle förlora Gud och hans makt ur sikte. Alla falska gudar som tog den ära som Gud förtjänar för att ha tillhandahållit livet och gett det mening och betydelse gjorde Pergamon till staden ”där Satan bodde”. Satan ville att människor skulle tro att allt de behövde för livet, till och med det eviga livet, kunde hittas genom egna ansträngningar eller genom världen omkring dem.

Med bakgrunden till Pergamon, platsen där Satan bodde, i åtanke kan vi bättre förstå Johannes’ avslutande ord till församlingen i Pergamon: ”Jag skall också ge honom en vit sten med ett nytt namn skrivet på den, som endast är känt för den som tar emot det”. Gud placerade strategiskt de första troende i en ond värld för att de skulle stå som vittnesbörd om hans makt och arbete i deras liv. Som stående stenar för Gud skilde de sig tydligt från de vita stenar på vilka människor som hade blivit helade av Asklepios hade skrivit sina namn. Världen behövde se de troende som vita stenar på vilka nya namn hade skrivits, och de troende behövde tala Guds sanning till en andligt hungrig värld. På samma sätt behöver de troende i dag prisa Gud för allt han har gjort och berätta för människor om det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.