Misaeng – Neúplný život – korejské drama Recenze / Synopse

Misaeng, jinak také Neúplný život (2014), je oceňované moderní korejské drama, které mě naprosto překvapilo. Obvykle netíhnu k K-dramatům s obchodní dějovou linií, jako je toto, ale tento konkrétní seriál si udržel mou pozornost po celých dvacet dílů. Je jedinečný, majestátně napsaný, promyšlený i místy napínavý (zejména akční scény na začátku a na konci seriálu, které se natáčely v Jordánsku na Blízkém východě, na místech jako Ammán, Petra a Wadi Rum). V době psaní tohoto článku získal Misaeng nejvyšší dramatické ocenění v zemi, Velkou cenu Daesang, cenu za nejlepší minisérii na Seoul International Drama Awards a byl nominován jako nejlepší drama na Korean Drama Awards (a jsem si jistý, že vyhraje). Jeho herci také získali několik ocenění. Jeho kamera a inscenace byly působivé a režisér Kim Won-seok (Monstar, Sungkyunkwan Scandal) zpracoval všechny scény s dobrým spádem, stylem a uměleckou podstatou.
Zdá se, že se mnoho lidí dokáže ztotožnit se stresem kancelářského života, který je v seriálu zobrazen, protože sledovanost dramatu na obvykle méně sledovaném kabelovém kanálu tvN v Jižní Koreji byla vysoká. Obvykle větší stanice jako SBS, KBS a MBC shromažďují více diváků … ale ne vždy! Stejně jako u mnoha jiných televizních dramat může i skvěle napsanému seriálu, jako je Misaeng, pomoci k propagaci dobré slovo.

Misaeng vznikl podle populárního internetového toonu, který napsal Yoon Tae Ho a který je dnes v Jižní Koreji považován za základní četbu. Děj je spletitý, často tiše utlumený, protože mnoho postav si v kanceláři nechává své vnitřní pocity pro sebe a vy musíte podle tváří a řeči těla herců hádat, co skutečně cítí. To platí zejména pro hlavní mužskou postavu, mladíka jménem Jang Geu-rae (jeho jméno je tak trochu vtip, protože Geu-rae znamená v korejštině „Dobře“), kterého hraje Yim Si-wan (Měsíc v objetí slunce), který strávil základní roky svého mladého života tréninkem, aby se stal mistrem baduku – asijské deskové hry podobné šachům. Nejlepší hráči baduku v zemi se hrou skutečně mohou živit, a to prostřednictvím soutěží a sponzorských darů.

Ve svých dvaceti letech pak musí Geu-rae tento svět opustit, když neuspěje v důležité soutěži. Vyzbrojen pouze maturitním vysvědčením, protože byl příliš zaneprázdněn učením se baduku, než aby šel na vysokou školu, musí z ekonomických důvodů nastoupit do zaměstnání, částečně i proto, že jeho matka (Sung Byung-sook) je den ode dne starší a chudší. Začíná s podřadnými pracemi na částečný úvazek, například jako řidič, ale pak je díky sérii záhadných osobních známostí přijat na dočasnou práci na plný úvazek jako stážista pro One International, celosvětovou obchodní společnost. Jeho spolupracovníci se k němu zpočátku chovají hrubě, ale pak si začne získávat jejich respekt svým skromným vystupováním a pro některé chytré nápady, které společnosti předkládá, přičemž využívá své logické vzdělání v baduku, aby si vybudoval úspěšnou pověst. Lidé jsou na něj čím dál zvědavější a snaží se ho vytáhnout ven, ale několik lidí mu to zazlívá, protože oni museli dokončit vysokou školu, aby je ve firmě přijali, zatímco Geu-rae má jen maturitu.

Geu-rae celou dobu ví, že jeho pozice bude trvat jen rok, ale za tu dobu si pro sebe získá tolik lidí, že nechtějí, aby odešel, včetně jeho šéfa, dobrosrdečného Oh Sang Shika (úžasný charakterní herec Lee Sung-min, který hrál skvělého krále ve filmu Srdcový král 2), který se dokonce jeho jménem účastní schůzek a vede kampaň za to, aby byl odměněn stálou pozicí ve firmě.
Ve firmě se šíří drby, že Geu-rae by právě díky své brilantní mysli mohl zvítězit. Vlastně jsem si na začátku myslela, že Geu-rae je tak tichý proto, že má Aspergerův syndrom, tedy mírný autistický deficit, ale v průběhu seriálu, hlavně díky tomu, že se mu jeho šéf stal otcovskou figurou, se jeho sociální dovednosti zlepší tak radikálně, že jsem na konci musela tuto domněnku odložit, protože už neodpovídala! Na konci se v jordánských ulicích vyhýbá autům a střetává se se zloději! Zdá se, že už nezná strach.

V Misaengu opravdu není žádná romantika, i když je do značné míry naznačeno, že několik mužů ve firmě je poblázněno do pracovité, urostlé sekretářky Ahn Young-yi (Kang Sora, podle mě ve svém nejlepším výkonu, mnohem lepším, než podala například v Doktoru Cizinci). Sora v tomto dramatu mluvila plynně anglicky a rusky; docela mě to zaujalo.
Ačkoliv se to snaží nedat najevo, jejím hlavním obdivovatelem je další stážista Jang Baek-gi (jeden z mých nejoblíbenějších herců Kang Ha-neul z Angel Eyes, Missing Noir M, Two Weeks), který se kolem ní potácí a zažívá různé trapné chvíle, když se snaží skrýt svou zvláštní úctu k ní v kanceláři. Young-yi je však na romantiku příliš zaneprázdněná, má mužského šovinistického šéfa, který ji neustále veřejně hrubě kritizuje ve snaze ji vytočit a přimět ji k průšvihu, aby ji mohl vyhodit. Chtěla jsem mu dát facku! Žádný člověk by neměl v práci tolerovat takové špatné chování. Její otec a matka uvrhli rodinu do obrovských dluhů, které ona cítí povinnost splácet (bůhví proč! – Neustále jsem křičela na obrazovku: „Těm dvěma ubožákům nedlužíš ani korunu, když nedokážou kontrolovat své výdaje!“. – Můj americký přístup k nezdárným rodičům se v porovnání s korejským zjevně dost liší). Veškeré své podráždění skrývá v práci v zoufalé snaze udržet si práci. Když konečně splatí jejich dluhy, její směšný otec si vyjde ven a prohraje velkou částku, takže je zase tam, odkud vyšla! Bylo mi její ušlápnuté postavy moc líto a těšila jsem se, až se více postaví na vlastní nohy, což se jí nakonec díky bohu podaří. Nikdo vás nemůže zneužít, pokud mu to nejdřív nedovolíte.

V tomto kancelářském dramatu jsou i další postavy, které jsem obdivovala a ráda sledovala: hyperaktivní, vtipný praktikant Han Seok-yool (Byun Yo-han), který byl v kanceláři všetečný a vždycky pomlouval, kdykoli mohl, obtloustlá pravá ruka šéfa Oh Sang Shika jménem Kim Dong-shik (Kim Dae-myung), který vždycky rád pořádal tajné schůzky na střeše budovy (v životě jsem neviděla tolik střešních scén jako u Misaeng!), pohledný a milý nově najatý manažer Chun Kwan-woong (herec Park Hae-joon, který hrál severokorejského komunistického zabijáka ve filmu Doktor Cizinec, a já byla nadšená, že tady pro změnu hraje opravdu milého chlapa) a chytrá a seriózní manažerka Sun Ji-young (Shin Eun-jung z filmu Faith).

„Pan sexy“ – Oh Min-Seok – je vpravo, podle
všech dívek, které o něm křičí na internetu

Někdo, kdo neustále dostával od slečen komentáře: „Je sexy!“ je herec, který hraje Kang Ha-Neulova šéfa, Cha Jung Ho (herec Oh Min-Seok, který má z nějakého podivného důvodu za jménem své postavy otazníky na 99 % hloupých, značně nekorektních stránek s údaji o K-dramatech na webu – musela jsem hodinu pátrat, než jsem jeho jméno našla!“), jehož postava byla zpočátku těžko rozluštitelná, protože byl ke svému stážistovi přehnaně kritický, ale pak ho zčistajasna začal víc podporovat. Myslím, že si nakonec uvědomil, že vůči podřízenému překročil své hranice. Vtipná scéna s oběma muži ve vířivce mě rozchechtala jako blázen, když si potutelně okukovali těla, však víte kde! LOL.
Misaeng je ten typ dramatu, který vás na dvacet hodin vytrhne ze sebe – čas uteče tak rychle, že se jakoby rozplyne. Pokud každý den míříte do práce v kanceláři, bezpochyby v tomto dramatu poznáte všechny stejné typy lidí, se kterými denně pracujete: stejné ego, ambice, humor, oškubanost, trpělivost, zášť, zoufalství, když se něco nepovede nebo se ztratí účet. Můžete se dozvědět mnoho o tom, jaké osobní vlastnosti dělají úspěšného podnikatele nebo podnikatelku – a co nedělat, abyste se nestali zapomenutým kolečkem v soukolí pokroku.
Nechci prozrazovat příliš mnoho spoilerů, ale nenechte si toto vynikající k-drama ujít. Chemie mezi všemi herci je bezkonkurenční. Užijte si to!

~~~~~~~
DOMŮŽETE SE KOREAN DRAMA RECENZE