Misaeng – Incomplete Life – Korean Drama Review / Synopsis

Misaeng, ook wel getiteld Incomplete Life (2014), is een bekroond modern Koreaans meesterwerk dat me totaal verraste. Meestal heb ik het niet zo op zakengerelateerde K-drama’s zoals deze, maar deze serie hield mijn aandacht vast gedurende de twintig afleveringen. Het is uniek, majestueus geschreven, zowel bedachtzaam als soms spannend (vooral de actiescènes aan het begin en het einde van de show die in Jordanië in het Midden-Oosten werden gefilmd, op plaatsen als Amman, Petra, en Wadi Rum). Op het moment dat ik dit schrijf, heeft Misaeng de hoogste toneelprijs van het land gewonnen, de Grote Prijs Daesang, de prijs voor Beste Miniserie bij de Seoul International Drama Awards, en is genomineerd als Beste Drama bij de Koreaanse Drama Awards (en ik ben er zeker van dat het zal winnen). De acteurs hebben ook meerdere prijzen gewonnen. De cinematografie en enscenering waren indrukwekkend, en regisseur Kim Won-seok (Monstar, Sungkyunkwan Scandal) maakte alle scènes met een goede flow, stijl en artistieke inhoud.
Het lijkt erop dat veel mensen zich kunnen identificeren met de stress van het kantoorleven dat in de show wordt uitgebeeld, want de kijkcijfers waren hoog voor het drama op het doorgaans minder goed bekeken tvN-kabelkanaal in Zuid-Korea. Meestal halen de grotere zenders zoals SBS, KBS, en MBC meer kijkers … maar niet altijd! Zoals met veel televisiedrama’s het geval is, kan een goede mond-tot-mondreclame een briljant geschreven show als Misaeng helpen promoten.

Misaeng is gebaseerd op een populaire webtoon die is geschreven door Yoon Tae Ho en die nu in Zuid-Korea wordt beschouwd als essentieel leesvoer. De verhaallijn is ingewikkeld, vaak ingetogen, omdat veel van de personages hun innerlijke gevoelens op kantoor privé houden en je aan de gezichten en lichaamstaal van de acteurs moet raden wat ze werkelijk voelen. Dit geldt vooral voor het mannelijke hoofdpersonage, een jonge man genaamd Jang Geu-rae (zijn naam is een soort grap, aangezien Geu-rae “Oké” betekent in het Koreaans), gespeeld door Yim Si-wan (The Moon Embracing The Sun), die de eerste jaren van zijn jonge leven heeft doorgebracht met trainen om een baduk meester te worden – een Aziatisch bordspel dat lijkt op schaken. De beste badukspelers in het land kunnen zelfs hun brood verdienen met het spelen van het spel, via wedstrijden en sponsoring.

Als Geu-rae midden in de twintig is, moet hij die wereld achter zich laten wanneer hij een belangrijke wedstrijd niet haalt. Gewapend met slechts een GED-diploma van de middelbare school omdat hij te druk was met het leren van baduk om naar de universiteit te gaan, moet hij om economische redenen gaan werken, deels omdat zijn moeder (Sung Byung-sook) met de dag ouder en armer wordt. Hij begint met parttime baantjes, zoals chauffeur worden, maar via een reeks mysterieuze persoonlijke connecties wordt hij tijdelijk aangenomen als stagiair bij One International, een wereldwijd handelsbedrijf. Zijn collega’s behandelen hem in het begin ruw, maar dan begint hij hun respect te verdienen door zijn nederige houding en voor enkele slimme ideeën die hij het bedrijf voorlegt, waarbij hij zijn logische training in baduk gebruikt om zijn succesvolle reputatie op te bouwen. Mensen worden nieuwsgierig naar hem en proberen hem uit te lokken, maar een paar mensen nemen hem dat kwalijk omdat zij hun studie hebben moeten afmaken om bij het bedrijf aangenomen te worden, terwijl Geu-rae slechts een GED heeft.

Geu-rae weet al die tijd dat zijn positie maar een jaar zal duren, maar in die tijd wint hij zoveel mensen voor zich dat ze niet willen dat hij weggaat, inclusief zijn baas, de goedhartige Oh Sang Shik (de geweldige karakteracteur Lee Sung-min die de geweldige King speelde in King 2 Hearts), die zelfs vergaderingen bijwoont namens hem om campagne te voeren om hem te belonen met een vaste positie bij het bedrijf.
De roddel verspreidt zich in het bedrijf dat Geu-rae de kansen wel eens zou kunnen verslaan vanwege zijn briljante geest. Ik dacht eigenlijk dat Geu-rae in het begin zo stil was omdat hij het syndroom van Aspergers had, een licht autistisch tekort, maar in de loop van de show, grotendeels doordat zijn baas een vaderfiguur voor hem wordt, verbetert hij zo radicaal in zijn sociale vaardigheden dat ik die veronderstelling tegen het einde moest opbergen, want het klopte niet meer! Aan het eind ontwijkt hij auto’s in de straten van Jordran en gaat de confrontatie aan met dieven! Hij lijkt geen angst meer te kennen.

Er is eigenlijk geen sprake van romantiek in Misaeng, hoewel grotendeels wordt gesuggereerd dat verschillende mannen in het bedrijf dol zijn op de hardwerkende, mooi gevormde secretaresse Ahn Young-yi (Kang Sora, in wat ik haar beste prestatie vind, veel beter dan ze bijvoorbeeld in Doctor Stranger gaf). Sora sprak vloeiend Engels en Russisch in dit drama; ik was behoorlijk onder de indruk.
Hoewel hij zijn best doet om het niet te laten merken, is haar voornaamste bewonderaar een andere stagiair, Jang Baek-gi (een van mijn favoriete acteurs Kang Ha-neul uit Angel Eyes, Missing Noir M, Two Weeks) die om haar heen struikelt en allerlei ongemakkelijke momenten beleeft in een poging om zijn speciale aandacht voor haar op kantoor te verbergen. Young-yi heeft het echter te druk voor romantiek, ze heeft een mannelijke chauvinistische baas die haar altijd in het openbaar bekritiseert op een onbeleefde manier, in een poging om haar af te wimpelen en om haar het te laten verknoeien zodat ze ontslagen kan worden. Ik wilde hem slaan! Geen enkel mens zou zulk slecht gedrag op het werk moeten tolereren. Haar vader en moeder hebben het gezin in enorme schulden gestoken, en zij voelt zich verplicht die af te betalen (de hemel mag weten waarom! – Ik bleef maar tegen het scherm schreeuwen: “Je bent die twee sukkels geen cent schuldig als ze hun uitgaven niet onder controle kunnen houden!” – Mijn Amerikaanse houding tegenover eigenzinnige ouders is duidelijk anders dan de Koreaanse). Ze verbergt al haar irritatie op het werk in een wanhopige poging haar baan te behouden. Als ze eindelijk haar schulden heeft afbetaald, gaat haar belachelijke vader erop uit en vergokt een groot bedrag, zodat ze weer terug is bij af! Ik had zo’n medelijden met haar vertrapte karakter en wilde zo graag zien dat ze meer voor zichzelf opkwam, wat ze uiteindelijk ook doet, Godzijdank. Niemand kan misbruik van je maken als je ze niet eerst toestemming geeft.

Er zijn nog meer personages die ik bewonderde en waar ik met plezier naar keek in dit kantoordrama: De hyperactieve, grappige stagiair Han Seok-yool (Byun Yo-han), de bemoeial op kantoor die altijd roddelt wanneer hij maar kan, de mollige rechterhand van baas Oh Sang Shik, genaamd Kim Dong-shik (Kim Dae-myung), die altijd graag geheime vergaderingen houdt op het dak van het gebouw (ik heb nog nooit zoveel scènes op het dak gezien als bij Misaeng!), de knappe en vriendelijke nieuwe directeur Chun Kwan-woong (acteur Park Hae-joon die de Noord-Koreaanse communistische huurmoordenaar speelde in Doctor Stranger en ik vond het geweldig om hem hier voor de verandering eens een echt aardige vent te zien spelen), en de slimme en serieuze vrouwelijke directeur Sun Ji-young (Shin Eun-jung uit Faith).

“Mr. Hot” – Oh Min-Seok – is rechts, volgens
alle meisjes die online over hem schreeuwen

Iemand die steeds het commentaar van de dames kreeg: “Hij is hot!”De acteur die de baas van Kang Ha-Neul speelt, Cha Jung Ho (acteur Oh Min-Seok, die om de een of andere bizarre reden op 99% van de domme, wijdverbreid onjuiste K-drama datasites op het web vraagtekens achter de naam van zijn personage heeft staan – ik heb een uur moeten graven om zijn naam te vinden), wiens personage in het begin moeilijk te ontcijferen was omdat hij overdreven kritisch was over zijn stagiair, maar daarna begon hij hem plotseling meer te steunen. Ik denk dat hij zich eindelijk realiseerde dat hij zijn grenzen had overschreden ten opzichte van een ondergeschikte. Een grappige scène met de twee mannen in een bubbelbad maakte me aan het giechelen als een gek, toen ze stiekem naar elkaars lichaam keken, je weet wel waar! LOL.
Misaeng is het soort drama dat je twintig uur lang uit jezelf haalt — de tijd gaat zo snel voorbij dat het gewoon lijkt weg te smelten. Als je elke dag een kantoorbaan hebt, zul je in dit drama ongetwijfeld dezelfde soort mensen herkennen als waarmee je elke dag werkt: dezelfde ego’s, ambities, humor, durf, geduld, wrok, wanhoop als er iets misgaat of een rekening verloren gaat. Je kunt veel leren over het soort persoonlijke eigenschappen die een succesvolle zakenman of -vrouw maken — en wat je niet moet doen, om te voorkomen dat je een vergeten radertje in het wiel van de vooruitgang wordt.
Ik wil niet te veel spoilers weggeven, maar mis dit uitstekende K-drama alsjeblieft niet. De chemie tussen alle acteurs is ongeëvenaard. Geniet ervan!

~~~~~~~
HOME TO KOREAN DRAMA REVIEWS